Semrush – kompletny przewodnik
6 min
6 min
Na skróty
Semrush to nic innego jak zestaw profesjonalnych narzędzi wspomagających analizę i zarządzanie projektami SEO. Ułatwia planowanie treści, dostarcza niezbędnych informacji umożliwiających trafny dobór słów kluczowych, a co więcej – jest bardzo pomocny w weryfikacji konkurencji. Semrush wykorzystują przede wszystkim pracownicy agencji pozycjonerskich, ponieważ wspomaga także audyt witryn i monitorowanie pozycji, będące priorytetową częścią SEO. Zatem czym jest Semrush, jakie są kluczowe funkcjonalności tego narzędzia i czy warto z nich skorzystać? – kompletny przewodnik.
Semrush pomaga użytkownikom zrozumieć, jakie obszary ich witryny są do poprawy i gdzie dokładnie znajduje się konkurencja rywalizująca o podobne frazy kluczowe. Jest to bardzo precyzyjne narzędzie przeznaczone do zaawansowanych projektów SEO.
Warto również wspomnieć, iż Semrush wyróżnia się dwiema głównymi funkcjonalnościami – pierwsza z nich to wskazywanie dokładnych danych dot. pozycjonowania. Druga natomiast opiewa o skrupulatne rekomendacje ułatwiające poprawę aktualnych wyników SEO przy użyciu nowoczesnych metod zwiększających pozycję w SERP-ach.
Jakie są ceny Semrush? – stosunkowo wysokie, plany natomiast doskonale przemyślane i dostosowane do różnorodnych potrzeb użytkowników. Na kwoty warto jednak spojrzeć z szerszej perspektywy i porównać najpopularniejsze narzędzia SEO na rynku m.in. Ahrefs, Moz czy Raven Tools. Wówczas zauważymy, że cennik Semrush jest przeciętny, ponieważ nie wyróżnia się zbyt niską, ani skrajnie wysoką opłatą miesięczną. Przejdźmy zatem do konkretów – jakie są ceny i plany Semrush?
Eksperci Semcore polecają wybór Semrush Guru ze względu na możliwość prowadzenia kilkunastu projektów jednocześnie, sprawdzania danych historycznych i opcję śledzenia aż 1500 słów kluczowych (z codziennymi aktualizacjami). Pamiętajmy jednak, że jest to dosyć mocno rozwinięty plan i jeśli nie prowadzimy mocno zaawansowanych projektów SEO, warto wybrać opcję nieco bardziej okrojoną, ale znacznie tańszą i podobnie użyteczną jak inne – czyli Semrush Pro.
Źródło: semrush.com
Po zalogowaniu się na konto testowe Semrush dostrzeżemy dziesiątki różnorodnych funkcjonalności oraz narzędzi do wyboru. Warto początkowo przetestować działanie najbardziej interesujących opcji, a w konsekwencji po prostu „przeklikać się” przez konkretne kategorie. Spośród wszystkich alternatyw wyselekcjonowaliśmy kilka najważniejszych m.in. Domain Analytics, Semrush Organic Research, Backlinks i wiele innych – zapraszamy do omówienia!
Domain Analytics umożliwia analizę własnej strony internetowej. W pierwszej kolejności należy wejść w kartę projektu z najważniejszymi parametrami witryny, aby sprawdzić dane dotyczące fraz kluczowych, płatnych SERP-ów oraz backlinków. Następnie warto również zagłębić się w estymację ruchu organicznego, a także inne poboczne funkcjonalności tego narzędzia.
Pamiętajmy natomiast, że Domain Analytics nie wyróżnia się precyzyjnym działaniem. Otóż przy analizie słów kluczowych możemy zauważyć pewne nieprawidłowości w postaci ilości fraz widocznych w narzędziu znacznie odbiegającej od obecnych wartości.
Wynika to z faktu, iż Polska baza Semrush jest dosyć słabo rozbudowana, ponieważ narzędzie to pozwala mieć tylko 95 fraz w TOP 100. Dla przykładu – Ahrefs umożliwia posiadanie 1420 słów kluczowych w TOP 100, a Senuto 886 pozycji w TOP 50.
Backlinks dostarcza analizę struktur linków, a także dane o ich najważniejszych parametrach – podobnie do Majestic oraz Ahrefs. Funkcja ta jest niezwykle przydatna, ponieważ udostępnia informacje na temat konkurentów, domen referujących czy ilości wewnętrznych linków.
Warto również wspomnieć, iż backlinks umożliwia również analizę toksyczności posiadanych URL, jest bardzo rzetelnym narzędziem skrupulatnie przedstawiającym najważniejsze dane, a dodatkowo pozwala wyszukać potencjalne lokalizacje do umieszczenia linków.
Przydatna funkcja ułatwiająca analizę potencjalnych obszarów umieszczania URL. Dzięki temu narzędziu można wygenerować listę najbardziej rzetelnych domen służących do linkowania zewnętrznego.
Semrush Advertising Research umożliwia tworzenie wizualizacji analiz płatnych wyników wyszukiwania. Warto również wspomnieć, że jeśli wejdziemy w zakładkę „konkurenci”, dowiemy się najważniejszych informacji o generowanym ruchu przez konkurencję czy zastawianych przez nich słowach kluczowych.
Przydatna zakładka znajdująca się w Domain Analytics. Informuje o widoczności strony w SERP-ach, konkretnych zmianach oraz konkurentach, którzy nam zagrozili lub mogą to zrobić. To nie wszystko bowiem Semrush Organic Research przedstawia również dane o jakości ruchu estymowanego, a także o estymacji aktywności non-brand i brand.
Analiza słów kluczowych od Semrush pozwala wyszukiwać poszczególne frazy oraz ich parametry. Dodatkowo możemy znaleźć tam pokrewne słowa dla konkretnego wyrażenia, które będą dla nas znacznie łatwiej osiągalne niż główna fraza z wysokim współczynnikiem wyszukiwań.
Jest to bardzo popularna opcja wśród pozycjonerów jak i osób prowadzących własnego bloga.
Doskonałym wsparciem dla analizy słów kluczowych od Semrush jest Gap Analysis z dodatkowym narzędziem SEO Keyword Magic. Funkcjonalność ta daje niesamowitą przewagę wśród konkurencji, ponieważ ułatwia odnalezienie wyrażeń, na które nie pozycjonujemy się ani my, ani nasi „rywale”.
Warto jednak wspomnieć, iż analiza słów kluczowych Semrush nie jest idealna. Otóż w tym wypadku nie możemy swobodnie zarządzać dowolnymi grupami fraz, pomimo tego, że eksport wyrażeń jako pliki Excel lub CSV jest bezproblemowy.
Zauważalnym elementem, który wykazuje bezsprzeczną przewagę pomiędzy Semrush, a innymi narzędziami SEO jest możliwość przełączania się pomiędzy ilością wyszukiwań na urządzenia mobilne i komputery. Przedstawia to doskonale, jak ogromna różnica plasuje się z roku na rok w algorytmach oraz specyfikacji pod kątem koniecznych działań mających na celu skuteczne pozycjonowanie.
Gap Analysis to narzędzie ułatwiające wyszukiwanie obszarów niezagospodarowanych pod kątem URL oraz fraz kluczowych. W skrócie – dzięki tej funkcjonalności możemy analizować różnice pomiędzy stanem obecnym i docelowym naszej witryny. Pozwala to wyznaczyć sobie cele krótko- i długo terminowe przybliżające do „idealnej strony www”.
Raporty dla reklam graficznych to niezbyt skomplikowane narzędzie, ale za to bardzo praktyczne. Umożliwia analizę wyników oraz ich wizualizację w kontekście tematów reklam graficznych. Informacje zebrane dzięki takim raportom mogą nam pomóc w kampaniach GDN (Google Display Network).
Ostatnia pozycja w dzisiejszym zestawieniu to bardzo funkcjonalne narzędzie pt.: „Projekty”. Dzięki niemu można raportować jak i organizować różne inwencje. Jest bardzo przydatne podczas pracy z większą ilością koncepcji, a to dlatego, że ogólny wynik (oczywiście dla wybranych domen) jest kombinacją niemal wszystkiego, co możemy zmierzyć przy pomocy Semrush.
Identyfikacja konkurentów to zadanie każdego pozycjonera, który myśli o realnej i pozytywnej zmianie w SERP-ach. W tym celu należy dokładnie zrozumieć, co nasi konkurenci robią lepiej od nas, a także jakie kroki możemy podjąć, aby ich wyprzedzić.
W celu sprawdzenia konkurencji wystarczy wpisać nazwę domeny w domyślnym pasku wyszukiwania Semrush, wybrać pozycję „Badania organiczne” i wygenerować raport za pomocą przycisku „Szukaj”. Warto również wspomnieć, iż elementy, na które należy zwrócić uwagę w trakcie weryfikacji konkurentów to m.in.:
Oprócz weryfikacji konkurencji powinniśmy również zastanowić się nad badaniem słów kluczowych. Wspominaliśmy o tym w powyższych akapitach, jednak pamiętajmy, że każde z narzędzi oferowanych przez Semrush ma swoje zastosowanie, przykładowo:
Pomaga uzyskać podsumowanie na temat miesięcznej liczby wyszukiwań, trudności wyrażeń oraz innych priorytetowych wskaźników dot. kluczowych fraz.
Generuje unikalne pomysły na słowa kluczowe dla głównych wyrażeń.
Wyręcza autora z wymyślania tematów do następnych tekstów (generuje długą listę propozycji na kolejne artykuły).
Analiza linków w Semrush-u jest dziecinnie prosta. Wystarczy do tego doskonałe narzędzie Backlinks, o którym wspomnieliśmy w zestawieniu 9 kluczowych funkcjonalności Semrush-a. W tym wypadku warto wspomnieć, że oprócz standardowych informacji o m.in. domenach referujących, ilości linkujących stron czy naszych URL mamy również do dyspozycji funkcję pt.: „analiza toksyczności posiadanych linków”.
Powyższe narzędzie generuje bardzo jakościowe raporty. Natomiast w połączeniu z opcją wyszukiwania potencjalnych miejsc na linkowanie – analizę w Semrush-u przy pomocy Backlinks oceniamy na 11 w skali do dziesięciu!
Monitorowanie pozycji w Semrush rank trakerze jest jedną z najlepszych opcji preferowanych przez specjalistów od pozycjonowania. Wynika to z faktu, iż oprócz standardowego śledzenia rankingu słów kluczowych, narzędzie przedstawia również wyszukiwane hasła znajdujące się w SERP-ach.
Działanie Semrush pod kątem monitoringu pozycji jest jednak mocno okrojone (szczególnie w Polsce), ponieważ pozwala zapisać maksymalnie 95 fraz w TOP 100, co w porównaniu z innymi narzędziami (Ahrefs 1420 słów kluczowych w TOP 100 lub Senuto 886 słów w TOP 50) jest stosunkowo słabym rezultatem. Pomijając niewielką liczbę wyrażeń – opcja wydaje się bardzo intuicyjna, a co najważniejsze działa bez jakichkolwiek zarzutów.
Sprawne zarządzanie projektami SEO, analiza konkurencji, łatwe planowanie treści, a także dostarczanie niezbędnych informacji umożliwiających trafny dobór słów kluczowych – to tylko niektóre zalety, jakie niesie za sobą korzystanie z Semrush. Oprócz tego możemy wyszukiwać miejsca na linki zewnętrzne, wykonywać audyt toksyczności URL czy nawet generować długą listę propozycji tematów na kolejne artykuły.
Semrush oferuje niemal nieograniczone możliwości pozycjonowania, analizy konkurencji, pisania tekstów pod SEO czy nawet audytów wybranych witryn. Narzędzie jest przydatne dla początkujących blogerów, właścicieli małych firm czy ogromnych agencji marketingowych z setkami pracowników „na pokładzie”. Jeśli zależy Ci na kompleksowym narzędziu SEO – wypróbuj Semrush i wyprzedź konkurencję!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.