PozycjonowanieUX

SEO bez UX czy UX bez SEO – co wybrać przy małym budżecie?

3 min czytania
SEO bez UX czy UX bez SEO – co wybrać przy małym budżecie?

SEO i UX – czym się różnią?

Ujmując to najprościej, pozycjonowanie dąży do tego, aby dany serwis czy strona osiągnęły jak najlepszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi nie tylko o aspekty techniczne, optymalizacja może dotyczyć udostępnianych treści tekstowych i graficznych, linkowania itp. UX skupia się natomiast na przemyślanym zaprojektowaniu doświadczenia użytkownika, które ujmujemy bardzo szeroko (wygodny interfejs, wartościowy kontent, ciekawy design strony, wygodny system sprzedaży, dokładnie opracowana interakcja itd.). UX bada i usprawnia wszystko od chwili, gdy użytkownik pierwszy raz natrafia na informację o firmie, po kontakt, skorzystanie z oferty, użytkowanie oraz opinię. Można więc powiedzieć, że SEO odpowiada za pozyskanie klienta, a UX za utrzymanie go i wręcz przemianowanie na klienta stałego. 

Mały budżet SEO – czy to ma sens? 

Łatwo można zauważyć, że mamy więc od czynienia z wzajemnym uzupełnianiem się pod względem przyjętych celów biznesowych. Co zrobić więc, gdy np. świetnie opracowaliśmy strategię UX, ale dysponujemy małym budżetem SEO? Wpadamy w swoistą pułapkę, w której możemy co prawda zaproponować wysokiej jakości usługi, ale ryzykujemy, że nie będzie miał kto z nich skorzystać. Tanie pozycjonowanie, nie oszukujmy się, jest prawie zawsze równoznacznie z ograniczoną ilością działań, co w oczywisty sposób ogranicza możliwości uzyskania wymiernych wyników. Działa to w dwie strony, bo przecież nawet, jeśli wielu użytkowników znajdzie nas w sieci, ale zmierzy się z problemami i ograniczani na dalszym etapie, efekt nie będzie satysfakcjonujący – zniechęcimy i finalnie utracimy potencjalnego klienta. Eliminując UX lub SEO, doprowadzimy do zmniejszenia oczekiwanej konwersji (nie chodzi tylko o sprzedaż, ale także np. zapytania o wycenę czy zapisy do newslettera). 

Zobacz  UI co to?

 

SEO bez UX czy UX bez SEO – co wybrać przy małym budżecie?

Tanie pozycjonowanie czy tanie UX?

Wrażenia użytkownika pełnią bardzo ważną rolę w rankingu strony. Google niejednokrotnie podkreśla, że stara się promować wartościowe witryny, stąd też słabe zaangażowanie w rozwijanie UX wpłynie na pozycję strony. Z kolei mały budżet SEO odbije się na efektywności user experience. Aby dobrze zrozumieć, dlaczego rozwiązania typu SEO bez UX oraz UX bez SEO nie mają sensu i nie przyniosą długotrwałych efektów, trzeba zobaczyć, jak wzajemnie na siebie oddziałują, np. w kwestiach: 

– treści (wysokiej jakości teksty blogowe, ofertowe, itp. – są ważnym czynnikiem rankingowym dla SEO, ich unikalność, atrakcyjność i wartościowość wpływa także na UX);

– architektury strony (jej usability, czyli użyteczność – przejrzystość, czytelność, wynikające z projektu witryny, decyduje o rankingu strony, ale i stanowi o dobrym UX);

– responsywności strony (oceniana w rankingu witryny, bardzo ważna, jeśli chodzi o wygodę, zakres możliwości z pespektywy odbiorcy);

CTR (współczynnik klikalności – istotny w działaniach pozycjonujących, UX ma na niego bezpośredni wpływ);

– Bounce Rate (wskaźnik odrzuceń – podobnie jak w przypadku CTR istnieje korelacja między Bounce Rate a rankingiem strony, jednocześnie skuteczny UX pozwala zmniejszyć procent odwiedzających, którzy opuszczają witrynę po obejrzeniu tylko jednej podstrony);

– czasu, który użytkownicy spędzają na stronie (UX pozwala go zwiększyć, co pozytywnie wpływa na widoczność strony – im więcej czasu spędzą na niej użytkownicy, tym lepiej zostanie oceniona przez Google).

Zobacz  10 zasad SEO copywritingu

Jak widać, praca na UX, jak i praca nad SEO przenikają się w wielu aspektach i istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że usprawniając oba te obszary, zyskamy konkretne profity dla witryny niż, gdy skupimy się wyłącznie na jednym z nich. Kolejne zmiany w algorytmach Google tylko podkreślają tę zależność. 

SEO bez UX czy UX bez SEO – co wybrać przy małym budżecie?

Szukaj kompleksowych rozwiązań  

Wniosek może być tylko jeden – tanie pozycjonowanie czy strategia UX odbije się nie tylko na jednym z tych elementów, ale i wpłynie na drugi. Szukaniem łatwych i niedrogich rozwiązań możemy zaprzepaścić szansę na sukces. Jeśli decydujemy się na działalność biznesową w sieci, warto pamiętać, że z konkurencją zmierzymy się nie tylko na początku, ale i przez cały czas okres funkcjonowania w branży e-commerce. Jeśli chcemy działać skutecznie, według najnowszych trendów, budować lojalność wobec marki i nieustannie ją rozwijać, musimy zdecydować się zarówno na profesjonalne i długoterminowe strategie SEO, jak i UX  – czyli SXO.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy