SEO na Shopware – poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Shopware to system do obsługi sklepu internetowego, który jest wdrażany przez coraz więcej firm w Polsce. Minie jeszcze sporo czasu zanim będzie mógł konkurować o miejsce na podium najpopularniejszych rozwiązań dla e-commerce w Polsce, jednak warto już uważniej mu się przyglądać. Tym bardziej, że jest w top-3 wykorzystywanych platform na rynku niemieckim i austriackim. Masz zamiar założyć sklep online i rozważasz Shopware, a może coraz więcej Twoich klientów ma sklep właśnie na tej platformie i szukasz sposobów na wdrożenie konkretnych optymalizacji? Przeczytaj ten poradnik o SEO na Shopware. Dowiedz się, jakie ma możliwości pod pozycjonowanie oraz jak ją skonfigurować dla najlepszego efektu.
Każdy CMS będzie posiadał inne funkcje i poziom skomplikowania wdrażania optymalizacji SEO. Shopware to platforma, która jest dość intuicyjna. Posiada darmową wersję, jak i dwie opcje płatne (za 2 500 Eur i 39 995 Eur). Wszystkie mają otwarty kod źródłowy (jest to platforma open-source). Zaletą jest to, że można go stosować w przypadku bardzo rozbudowanych sklepów (największy ma ponad 2,5 mln produktów). Jest to plusem dla średnich e-commerców, które będą stopniowo rozbudowywane.
Poprzez Shopware można zarządzać wieloma sklepami z jednego panelu (każdy może mieć inne domeny, waluty, języki, wygląd, a nawet inną bazę produktów i rozdzielone konta klientów), co jest wygodne dla właścicieli kilku biznesów online. Tym bardziej, że ta platforma ma udogodnienia dla marketerów, a także administratorów. Można łatwo generować różnego rodzaju kody rabatowe, integrować sklep z rozwiązaniami zewnętrznymi (płatności, wysyłki), wdrażać obniżki cen – nie trzeba też robić tego osobno dla każdego produktu. Warto zaznaczyć, że wszystkie najważniejsze płatności, systemy marketing automation oraz inne lokalne rozwiązania posiadają gotowe moduły do platformy.
Shopware jest naprawdę dobrze przygotowany pod SEO. Łatwo i szybko można wdrażać zmiany, które są podstawą dla budowania widoczności witryny w Google. Jest o tyle intuicyjny, że większość ustawień można bez problemu odnaleźć podczas pierwszego zapoznawania się z tym systemem.
Robots.txt Shopware
Robots.txt to jedna z podstaw i weryfikuje się go już podczas wstępnego audytu witryny. Plik generuje się w Shopware automatycznie i uaktualnia przy każdej zmianie na sklepie. Są w nim już wdrożone komendy disallow dla najistotniejszych podstron, które powinny być blokowane przed indeksacją. Zmian w pliku można jednak dokonywać w łatwy sposób poprzez jedną z dostępnych w tym celu wtyczek.
Adresy URL i przekierowania na Shopware
Shopware ma domyślne ustawienia URL, które jednak można dowolnie zmieniać. Dzięki temu w łatwy sposób wdraża się przyjazne adresy wszelkich podstron sklepu internetowego na Shopware. Dokładne instrukcje są dostępne w poradniku Google. Przy zmianach URL podstron w obrębie witryny automatycznie są wdrażane przekierowania 301.
Meta Title i Meta Description
Shopware ma ustalone schematy dla meta tytułów w zależności od typu podstrony. Jeśli chodzi o kategorie, to struktura jest dość prosta: nazwakategorii I nazwasklepu, czyli na przykład Kursy I Semcore. Natomiast title dla produktów są już dużo dłuższe, gdyż poza nazwą produktu oraz sklepu posiadają także nazwę kategorii. Przy meta opisach Shopware automatycznie zaciąga 150 pierwszych znaków z treści danej podstrony. Jednak zarówno meta title,jak i description można zmieniać ręcznie – najłatwiej to robić za pomocą jednej z dedykowanych wtyczek. Shopware nie ma już limitu, jeśli chodzi o liczbę znaków w meta opisie.
Linkowanie zewnętrzne
Właściciele sklepów internetowych często dodają linki do partnerów lub zewnętrznych serwisów. Zmorą każdego SEOwca jest odkrywanie, że od ostatniego badania witryny oraz zmiany linków na nofollow pojawiło się już kilka dodatkowych. Shopware wprowadził fajne rozwiązanie, ponieważ każdy link zewnętrzny automatycznie jest uzupełniany o atrybut nofollow. Można to oczywiście zmienić i o wiele szybciej oraz łatwiej będzie ręcznie wprowadzić adresy www, które nie mają mieć oznaczenia nofollow niż wprowadzać atrybut do wszystkich pozostałych linków.
Jeśli chcesz, aby odnośniki do konkretnych podstron nie posiadały atrybutu nofollow, możesz zmienić to w łatwy sposób. Wystarczy dodać konkretne adresy do listy w panelu ustawień i każdy link do danej strony zewnętrznej będzie pozbawiony nofollow.
Należy wejść do basic settings, a następnie wybrać frontend i SEO. Później trzeba odszukać “SEO follow backlinks” i tam dodać adresy (rozdzielając je przecinkami i enterami). Co ważne, ostatni URL nie może mieć przecinka na końcu
Mapa XML Shopware
Podobnie jak przy robots.txt mapa witryny jest generowana automatycznie. Zmian można dokonywać poprzez wtyczkę lub po przejściu do ustawień.
Configuration → Cache → Settings → Sitemap
Co ciekawe Shopware pozwala na wdrożenie osobnej mapy dla urządzeń mobilnych. Jest to jednak opcja, z której mało kto będzie korzystać.Obecnie nie tworzy się osobnych wersji mobilnych, na Shopware można używać wielu szablonów, które od razu dostosowują witrynę do telefonów i tabletów, a więc ta funkcja jest zbędna.
Platforma posiada wiele wtyczek – płatnych, ale też darmowych, które pozwalają na optymalizację SEO sklepu na Shopware. Wiele rzeczy można też zrobić ręcznie w ustawieniach. Samo konfigurowanie sklepu od zera jest dość wygodne, a CMS ma funkcję drag and drop.
Shopware już wcześniej był na bardzo dobrym poziomie, jeśli chodzi o SEO, ale wciąż się rozwija. Wcześniej niemożliwe było zmienianie opisów alternatywnych grafik – dziś nie ma z tym problemu. Można też konfigurować wygląd podstron z błędem 404, co można ocenić na plus pod kątem UX. Należy spodziewać się, że Shopware z czasem będzie wdrażać coraz więcej rozwiązań, które ułatwią pozycjonowanie.
SEO Shopware nie jest trudne do wdrażania. Wystarczy dobrze poznać panel ustawień i rozeznać się we wtyczkach, gdyż tych jest dostępnych mnóstwo. Warto potestować konkretne i wybrać jedną z tych, które mają najwięcej funkcji. Niekorzystne jest instalowanie wielu, gdzie każda z nich będzie odpowiedzialna za coś innego. Shopware mocno się rozbudowuje, platforma ma dużą popularność w Niemczech i pewnie będzie stopniowo coraz powszechniejsza w Polsce. Tym bardziej, że ma mnóstwo udogodnień nie tylko pod kątem SEO, ale też UX.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o Shopware, to może zainteresuje Cię nadchodzące wydarzenie – 25.05.2022 odbędzie się Shopware Community Day.
Ekspertka od contentu. Po ponad 10 latach pracy nad planowaniem i tworzeniem treści UX oraz SEO zdecydowała rozwijać się w kolejnej dziedzinie. Przeszła do działu SEO i od kilku miesięcy skutecznie poprawia pozycje w Google swoich klientów, każdego dnia zdobywa coraz więcej wiedzy oraz doświadczenia. Niezmiennie zafascynowana marketingiem online.