Skuteczność optymalizacji witryny w serwisie WordPress uzależniona jest od wdrożenia konkretnych działań. Znaczenie ma m.in. prawidłowy link-building, przygotowanie tekstów przyjaznych dla użytkownika czy zrozumiałego systemu sprzedażowego (UX) oraz wdrożenie plików, które przetwarzane są przez roboty indeksujące Google.
Zdj 1. WordPress umożliwia błyskawiczne dodawanie sitemapy
Źródło: https://pixabay.com/vectors/wordpress-code-wp-poetry-tablet-1863504/
Właśnie do tego rodzaju plików zaliczamy sitemapę. Z tego wpisu dowiesz się nie tylko podstawowych rzeczy dotyczących tego zagadnienia. Czym jest mapa strony? Jaką rolę pełni ona w CMS WordPress? I na co zwrócić uwagę, wdrażając tego rodzaju plik do systemu? Odpowiedzi poznasz już za chwilę.
Co to jest mapa strony WordPress?
Mapa strony WordPress to specjalny plik, który zawiera listę wszystkich ważnych podstron w Twojej witrynie. Stanowi pomoc dla wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, w szybkim odnajdywaniu i indeksowaniu treści, co może poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. W WordPressie dodać mapę strony możesz łatwo za pomocą popularnych wtyczek, np. wtyczki Yoast SEO, i zazwyczaj jest zapisywana w formacie XML.
Jakie informacje zawiera mapa witryny?
Mapa strony XML zawiera szereg niezbędnych informacji, które wpływają na podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Te informacje to między innymi:
- adresy URL danej witryny,
- informacje o ostatniej dacie aktualizacji treści strony www,
- szczegóły na temat priorytetów witryny i struktury jej budowy (atrybut ten nie jest już przetwarzany, ale dalej umieszcza się go w site mapie)
- dane o częstotliwości modyfikacji wszelkich elementów budowy witryny.
Mapa strony WordPress, skondensowana w sitemap XML, zawiera szczegółowe informacje nie tylko na temat głównej strony, ale też wszystkich podstron określonej domeny. Dzięki temu plikowi roboty szybciej i w bardziej inteligentny sposób analizują to, co jest zawarte w kodzie i treści określonej strony www.
Jakie mogą być rodzaje mapy strony?
Mapy stron dzielą się na dwa główne rodzaje, spośród których każdy jest dostosowany do nieco innego celu.
Mapa strony HTML
Mapa w formacie HTML jest przeznaczona dla użytkowników i pomaga im łatwiej poruszać się po Twojej witrynie. Zawiera ona linki do wszystkich istotnych podstron, co ułatwia nawigację. Dzięki mapie witryny HTML odwiedzający mogą szybko znaleźć interesujące ich treści, co pozytywnie wpływa na ich doświadczenia na stronie. Tego rodzaju mapa może być także korzystna dla SEO, ponieważ poprawia czas spędzany przez użytkowników na stronie.
Mapy witryny XML
Mapa strony w formacie XML jest tworzona z myślą o robotach wyszukiwarek, ułatwiając im indeksowanie zawartości. W przypadku sitemap WordPress, najczęściej stosowana jest właśnie mapa witryny XML. Plik XML zawiera szczegółowe informacje o adresach URL, dacie ostatniej aktualizacji oraz częstotliwości zmian. Tworzenie mapy witryny XML odbywa się automatycznie za pomocą wtyczki WordPress, np. Yoast SEO.
Zdj 2. Sitemap umożliwia monitorowanie tego, co dzieje się na stronie internetowej
Źródło: https://pixabay.com/vectors/template-layout-website-blog-theme-1599663/
Dlaczego mapy witryny są ważne dla SEO?
Choć roboty indeksujące mogą obserwować stronę również bez mapy witryny i nie jest ona konieczna np. do przeprowadzania działań SXO, wciąż ma znaczący wpływ na przyspieszenie działań związanych z SEO.
Sitemap pełni także niebagatelną rolę w przypadku stron opartych właśnie na WordPressie. Na co może wpływać w przypadku pozycjonowania WordPressa i za co odpowiada mapa strony?
- pozwala na przesłanie wszystkich stron witryny WordPress, bez konieczności dzielenia ich na poszczególne elementy,
- umożliwia monitorowanie i indeksowanie stron, np. w wyszukiwarce Google czy Bing,
- zawiera podstrony, które nie są bezpośrednio dostępne dla użytkowników, a mają znaczenie z punktu widzenia SEO,
- ułatwia wyszukiwarce szybką i efektywną indeksację stron, treści i kodu witryny.
Pamiętaj, że sitemap WordPress jest ogólnodostępna dla każdego użytkownika. Z tego względu nie powinna zawierać informacji czy danych, które będą dopiero wdrożone w system. Istotne jest wyłącznie wszystko to, co tu i teraz wdrożone jest w funkcjonalność danej strony.
Jak dodać sitemap WordPress?
Dodanie sitemap WordPress do Twojej witryny jest stosunkowo proste i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Warto wspomnieć, że istnieje kilka metod, aby stworzyć mapę strony, które mogą być dostosowane do Twoich potrzeb.
Możesz skorzystać z wtyczek, które automatycznie generują mapy witryny, co znacząco upraszcza cały proces. Alternatywnie, możesz również stworzyć mapę strony ręcznie, choć jest to bardziej czasochłonne i wymaga nieco więcej pracy. Bez względu na wybraną metodę, dodanie mapy witryny to ważny krok w poprawie widoczności Twojej witryny w wyszukiwarkach, ułatwiający robotom indeksującym zrozumienie struktury Twojej zawartości.
Jak dodawać mapę strony – samodzielnie czy z agencją SEO?
Oczywiście, mapę strony możesz stworzyć samodzielnie. Wiele narzędzi i poradników dostępnych w sieci ułatwia ten krok. Jeśli jednak czujesz, że nie masz odpowiedniej wiedzy lub wystarczającego zaplecza technicznego, albo po prostu wolisz skupić się na bardziej biznesowych celach, zlecenie tego agencji SEO może być najlepszym rozwiązaniem.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy takiej mapie strony, skontaktuj się z nami.
Jak dodać mapę witryny ręcznie?
Ręczne dodanie mapy witryny do WordPressa wymaga przejścia kilku najważniejszych kroków.
Utworzenie pliku w formacie XML
Zacznij od stworzenia pliku XML (wp sitemap.xml), który będzie zawierał wszystkie adresy URL Twojej strony www. Możesz to zrobić ręcznie, wpisując odpowiednie tagi XML dla każdej podstrony, lub skorzystać z narzędzi online do generowania mapy witryn.
Umieszczenie pliku na serwerze
Po utworzeniu pliku wp sitemap.xml, musisz umieścić go na serwerze swojej strony internetowej. Możesz to zrobić za pomocą FTP, przesyłając plik do głównego katalogu lub do folderu, w którym przechowujesz inne pliki.
Dodanie mapy do Google Search Console
Aby wyszukiwarki mogły znaleźć Twoją mapę witryny, musisz ją zgłosić. Przejdź do Google Search Console, dodaj nowy zasób, a następnie w sekcji „Sitemaps” wpisz adres URL swojej nowej mapy witryny i kliknij „Zgłoś”.
Dodanie linku do mapy w pliku robots.txt
Aby ułatwić robotom wyszukiwarek dostęp do Twojej mapy strony, warto dodać jej lokalizację do pliku robots.txt. Wystarczy wpisać linię: Sitemap: https://twojadomena.pl/sitemap.xml.
Regularne aktualizowanie
Pamiętaj również o systematycznych aktualizacjach mapy strony, zwłaszcza gdy dodasz nowe podstrony bądź inne treści. Możesz to robić ręcznie, edytując plik XML lub ponownie generując go, jeśli wprowadzasz znaczne zmiany.
Dodawanie mapy strony internetowej ręcznie – czy dam radę?
Dodając ręcznie mapę witryny WordPress masz szansę na lepsze zrozumienie struktury swojej witryny i upewnienie się, że wszystkie ważne strony są odpowiednio zaindeksowane przez wyszukiwarki internetowe. Nie da się jednak ukryć, że to zadanie dość żmudne, a do jego wykonania warto dysponować choćby podstawową wiedzą na temat struktury plików oraz formatu XML.
Jak dodać mapę witryny z pomocą wtyczki?
Dodanie mapy witryny do WordPressa za pomocą wtyczki Yoast SEO jest szybkie i łatwe. Po zainstalowaniu i aktywacji wtyczki, automatycznie wygenerowana zostaje mapa witryny WordPress, która jest gotowa do użycia. Aby uzyskać dostęp do tak stworzonej mapy strony, wystarczy wpisać w przeglądarkę adres URL, który zazwyczaj wygląda w ten sposób:
https://twojadomena.pl/sitemap_index.xml.
Wtyczka Yoast SEO pozwala na dostosowanie mapy strony, tak aby zawierała tylko istotne treści, co może pomóc w lepszym indeksowaniu Twojej witryny na stronie Google. Po dokonaniu zmian znajdź przycisk „Zapisz”. Po kliknięciu pojawi się zaktualizowana mapa witryny, która uwzględnia Twoje preferencje.
Nie tylko dodawanie mapy strony, czyli inne wykorzystanie wtyczki
Pamiętaj, że dzięki tej wtyczce możesz także sprawdzić, które adresy URL są uwzględnione w mapie (poprzez podgląd pliku XML sitemap), co ułatwia zarządzanie zawartością w ramach jednej strony oraz poprawia jej widoczność w wyszukiwarkach. Dodatkowo, Yoast SEO ułatwia optymalizację strony pod kątem słów kluczowych i wgrywanie meta tagów do podstron i wdrażanych tekstów.
Dobrą informacją jest, że nie musisz używać wersji premium wtyczki. Całkowicie wystarczy Ci bowiem jej darmowa odsłona.
Nowa mapa witryny i jej monitorowanie w wyszukiwarce Google
Monitorowanie nowej mapy witryny w Google Search Console to kluczowy krok, który pozwala na śledzenie, jak dobrze Twoja mapa strony funkcjonuje w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki temu narzędziu Google możesz sprawdzić, czy Twoja mapa witryny została poprawnie zaindeksowana oraz czy wyszukiwarki widzą wszystkie istotne adresy URL.
Jak monitorować nową mapę strony?
Po dodaniu mapy strony do Google Search Console, możesz obserwować, które podstrony Twojej strony internetowej są wyświetlane w wynikach wyszukiwarek internetowych. To narzędzie umożliwia również identyfikację ewentualnych błędów związanych z indeksowaniem witryny przez roboty wyszukiwarek, co pozwala na szybsze wprowadzenie poprawek.
Monitorując swoją stronę WordPress w sieci, zyskujesz cenne informacje o tym, jak użytkownicy znajdują Twoją treść i jak poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Regularne sprawdzanie wyników w Google Search Console to doskonały sposób na optymalizację Twojej witryny i zaznaczenie jej obecności online.
Podsumowanie – mapa witryny WordPress i jej dodawanie
Dodawanie mapy witryny w WordPress jest procesem prostym i szybkim, który znacząco ułatwia pracę robotom wyszukiwarek, a samym użytkownikom poruszanie się po stronie. Dzięki odpowiednim wtyczkom, takim jak Yoast SEO, możesz bez trudu stworzyć sitemap, która będzie zawierała wszystkie istotne adresy URL Twojej strony.
Regularne aktualizowanie mapy witryny zapewnia, że wyszukiwarki mają dostęp do najnowszych treści, co może poprawić widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że dobrze skonstruowana mapa nie tylko ułatwia indeksowanie, ale również wpływa na lepsze wskaźniki związane z UX. Wprowadzenie mapy witryny to zatem kluczowy krok w optymalizacji Twojej witryny w Internecie.