Każde odchylenie od standardu jakości w procesach biznesowych generuje koszty i obniża satysfakcję klienta. Celem przedsiębiorstwa powinno być systematyczne ograniczanie liczby błędów aż do osiągnięcia możliwie najwyższego poziomu jakości. Zastosowanie Six Sigma przybliża do osiągnięcia tego celu. O co chodzi w tej metodologii zarządzania? Jak pomaga zoptymalizować procesy biznesowe?
Six Sigma – co to jest?
Six Sigma zapewnia narzędzia, które mają wesprzeć pracę przedsiębiorstwa i wyeliminować procesy, które mogą prowadzić do wad i/lub błędów/pomyłek. Jej celem jest osiągnięcie takiego poziomu jakości, gdzie liczba defektów wynosi mniej niż 3,4 na milion możliwości (DPMO – Defects Per Million Opportunities).
Nie jest to nowa koncepcja. Dużą popularnością cieszyła się w latach 90. – wówczas miała na celu poprawę jakości i optymalizację procesów produkcyjnych. Co ciekawe, długo opierali się jej specjaliści od marketingu, którzy twierdzili, że ogranicza ona ich kreatywność. Jednak to, że działanie marketingowe zaczynały pochłaniać coraz większą część budżetów firmowych, zwiększyło presję na uzyskiwanie wymiernych rezultatów sprzedażowych. Ta część działalności zaczęła być dokładniej analizowana pod kątem kontroli kosztów i pomiaru efektów.
Poniższa grafika prezentuje, jak dana liczba błędów wpływać może na sprzedaż.
Źródło: https://asq.org/quality-resources/six-sigma?srsltid=AfmBOooMIQNNz5g5YNJjKdrj3plPt2reKjJXq8RasUZ
Obecnie Six Sigma jest stosowana w różnych branżach m.in. transporcie, logistyce czy IT.
Zastosowanie Six Sigma w marketingu
Metoda od dawna ma zastosowanie w marketingu, co potwierdza przykład firmy Young & Rubicam Brands. Dzięki zastosowaniu koncepcji Six Sigma możliwe okazało się szybsze wdrażanie pomysłów i stymulacja kreatywności.
Taki efekt udało się uzyskać dzięki racjonalizacji działań pracowników. Wprowadzono zmiany w projektowaniu procesu produkcji reklam prasowych i telewizyjnych. Skupiono się na wynikach osiąganych w pierwszym cyklu obróbki. Okazało się, że możliwe stało się przyspieszenie realizacji zleceń, obniżenie kosztów, a jednocześnie poprawa rezultatów. Priorytetem były już efekty.
Fazy wdrożenia Six Sigma w firmie
Wprowadzenie Six Sigma składa się z kilku faz, dzięki którym możesz łatwiej zarządzać jakością działań w marketingu. Zidentyfikujesz problemy, wdrożysz zmiany i będziesz monitorować, jakie przyniosły efekty. Te fazy są następujące:
- Define czyli definiowanie – określ cel projektu i zrozum, jakie masz problemy do rozwiązania. Zdefiniuj swoje cele biznesowe, ustal potrzeby klientów. Określ, jakie problemy wymagają rozwiązania i wskaźniki, które wykorzystasz do pomiaru efektów.
- Measure, czyli pomiar – zbierz dane dotyczące procesów, ich wydajności, funkcjonowania, a także ile wynosi aktualnie DPMO (defekty na milion możliwości). Dzięki temu możesz ocenić aktualny stan procesów i wiesz, jaki masz punkt wyjściowy.
- Analyze, czyli analiza – wykorzystaj narzędzia analityczne i statystyczne, aby analizować zmienność procesów. Skorzystaj z diagramów i wykresów, aby zrozumieć, w czym mogą tkwić przyczyny defektów.
- Improve, czyli udoskonalenie – następnie przychodzi czas na wdrożenie rozwiązań, dzięki którym zmniejszysz liczbę błędów i zwiększysz wydajność. Skuteczność monitoruj w małej skali, bez angażowania dużych środków.
- Control, czyli kontrola – procedury monitorowania i kontrolowania tych zmian. Musisz to robić przez dłuższy czas, aby upewnić się, że rezultaty są oczekiwane. Ustal, jak będziesz raportować zmiany wydajności.
Dzięki zastosowaniu Six Sigma możesz zoptymalizować wiele procesów, które mają miejsce w działaniach marketingowych. Obniżysz koszty realizacji, jej szybkość i zwiększysz skuteczność kampanii. To oznacza korzyści na każdym etapie działań.