Spoglądasz na wykres i okazuje się, że Twój sklep internetowy notuje coraz gorsze wyniki? Sprzedaż zaczyna spadać, a Ty ciągle zastanawiasz się co z tym zrobić? Zamiast siedzieć bezczynnie, czekając na porażkę, postaraj się odzyskać swoich klientów lub pozyskaj nowych konsumentów. Sprawdź, jak możesz to zrobić.
Na skróty
Analiza problemu
Twój sklep internetowy dotyka niska sprzedaż online i nie wiesz co robić? W takiej sytuacji niemal każdy przedsiębiorca zastanawia się, czy nie obniżyć cen – bo przecież klienci chcą kupować jak najtaniej. To totalna bzdura! Chcesz dowodu? Spójrz tylko na rynek dóbr luksusowych, który od lat kwitnie. Za koszulkę ze znaczkiem ulubionej marki jesteśmy w stanie zapłacić nawet kilkaset złotych, gdy ubranie z dokładnie takiego samego materiału, ale bez logo, jest dostępne znacznie taniej. Naprawdę bardzo rzadko problem tkwi w cenie Twoich produktów. W takim razie co robić, gdy jesteśmy świadkami niskiej sprzedaży onlinew sklepie? Czy można temu zaradzić? Oczywiście, że tak, ale to złożony problem, który wymaga szczególnej uwagi.
Poświęć dłuższą chwilę na analizę sytuacji. Słaba sprzedaż w sklepie internetowym jest efektem konkretnego problemu – musisz go znaleźć. Zwykle najpierw bada się funkcjonalność strony. Jeżeli jakiś przycisk nie działa lub użytkownikom pojawiają się komunikaty utrudniające zamówienie produktów, nic dziwnego, że Twoja sprzedaż spada. Sprawdź, czy wszystkie podstrony poprawnie się otwierają, a przedmioty dostępne w asortymencie można dodać do koszyka. To podstawa, o której wiele osób po prostu zapomina. Może silnik oprogramowania został zaktualizowany i musisz zmienić ustawienia w panelu administracyjnym? Weź pod uwagę każdą ewentualność. Pamiętaj również, że słaba sprzedaż w sklepie internetowym nie musi być wywołana przez Ciebie. Być może konkurencyjna firma przygotowała atrakcyjniejszą ofertę, stąd spadki w przychodach?
Aby uchronić się przed konkurencją, musisz prowadzić dobrze zaplanowane działania marketingowe, budujące więź z konsumentami. Wówczas konkurencyjne oferty nie będą tak atrakcyjne dla klientów, ponieważ użytkownicy zwiążą się z logo Twojej marki. W tym celu warto stosować wielokanałową promocję biznesu. Zainwestuj w marketing, postaraj się zbudować wartościowy content, przekonując wszystkich, że warto Ci zaufać. Jeżeli nie chcesz, aby słaba sprzedaż w sklepie internetowym dotyczyła Twojej marki, daj powód potencjalnym konsumentom do skorzystania z przygotowanej oferty i zrób wszystko, aby każdy klient chętnie do Ciebie wracał. Content marketing potrafi zdziałać cuda i to właśnie ta część promocji biznesu sprawia, że cena wcale nie ma takiego dużego znaczenia.
Co robić, gdy niska sprzedaż online dotyka sklepu internetowego? Twój potencjalny klient nie dokonuje zakupu z jakiegoś konkretnego powodu, pamiętaj o tym. Jeżeli strona działa poprawnie i problem tkwi wyłącznie w mentalności konsumenta, musisz postarać się dotrzeć do takiej osoby poprzez content marketing oraz media społecznościowe. Słaba sprzedaż w sklepie internetowym pojawia się gdy:
Konsument Ci nie wierzy – to popularne zjawisko. Użytkownik czyta opis produktu lub usługi i po prostu nie jest do tego przekonany. Aby udowodnić, że to działa, pokaż case study (studium przypadku), certyfikaty lub jakiekolwiek inne namacalne wartości. Zaprezentuj wszystkim skuteczność swojej oferty.
Konsument nie wie nic o Twoim produkcie – jeżeli Twoja oferta nie posiada żadnego opisu, nie licz na sukces w biznesie e-commerce. Jak chcesz sprzedać coś, o czym konsument nic nie wie? Nie musisz być absolwentem polonistyki, aby w prostych oraz interesujących słowach przedstawić swoją ofertę. Stwórz krótki, ale treściwy opis produktu bądź usługi. To naprawdę działa.
Konsument nie ma czasu na zakupy – produkty przegląda wiele użytkowników, ale ciągle doskwiera Ci słaba sprzedaż w sklepie internetowym? Być może droga od zapoznania się z ofertą do zakupu jest zbyt długa? Nie marnuj czasu potencjalnych konsumentów. Jeżeli tylko możesz, zezwól na składanie zamówień bez potrzeby rejestracji oraz logowania. Dodatkowo zaimplementuj szybką płatność internetową, na przykład poprzez BLIK.
Konsument potrzebuje więcej informacji – postaraj się zmaterializować ofertę i przedstawić ją w ciekawy sposób. Jeżeli proponujesz usługi, stwórz im ciekawe opakowanie (okładkę, logo, design, cokolwiek!). W przypadku produktów, pod ich opisem możesz przedstawić zestawienie informacji w formie podsumowania. Dobrym rozwiązaniem jest wypunktowanie atutów Twojej oferty – podaj liczby, fakty i zalety.
Sposób na słabą sprzedaż w sklepie internetowym
Co robić, gdy niska sprzedaż online ciągle się pojawia, mimo odpowiedniego content marketingu? Dobrze przygotowane treści to nie wszystko, bowiem bez pozyskania użytkowników, nikt nie przeczyta Twoich tekstów. Sposobem na słabą sprzedaż w sklepie internetowym jest między innymi marketing wielokanałowy.
Ruch zwiększysz między innymi poprzez pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce (SEO). To proces długotrwały, ale niezwykle skuteczny. Jeżeli jednak chcesz od razu uzyskać efekty, aby powiększyć sprzedaż, warto zainteresować się reklamami PPC (na przykład Google Ads). To proste, a zarazem efektywne sposoby na e-marketing dla sklepu, które działają i doskonale się sprawdzają. Wystarczy odpowiednio zaplanować strategię, a następnie ją wdrożyć. Jeżeli nie chcesz robić tego samodzielnie, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Marketing wielokanałowy powinien brać także pod uwagę aktywność w mediach społecznościowych. To właśnie tam uda Ci się zbudować z klientami więź oraz wejdziesz z nimi w interakcję.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.