Splog nie działa przy pozycjonowaniu!
3 min
3 min
Na skróty
Splog, częściej zwany tzw. spam blogiem to jedna z metod Black Hat SEO (nieuczciwych praktyk stosowanych w pozycjonowaniu stron internetowych). Polega ona na automatycznym, ewentualnie półautomatycznym tworzeniu blogów o generowanych, mieszanych, kopiowanych treściach, które nie stanowią żadnej wartości dla odbiorców, są wyłącznie zlepkiem bezsensownych, przypadkowych i powtarzających się tekstów z wplecionymi linkami. Jaki jest cel tworzenia takich witryn? Czy są one wciąż wykorzystywane w strategiach SEO?
Pozycjonowanie wyglądało niegdyś zupełnie inaczej niż obecnie, nierzadko można było się spotkać z takimi praktykami, jak upychanie słów kluczowych (keyword stuffing), prezentowanie innych treści witryny robotom indeksującym, a innych odbiorcom (cloaking), kupowanie linków, ignorowanie jakości contentu, linkowanie ze stron bez większego autorytetu etc. Stąd też popularność splogów, które idealnie wpisywały się w ten nurt, dając możliwość manipulowania wynikami wyszukiwania. Black Hat SEO niezmiennie wprowadzało użytkownika w błąd i tak też było w przypadku spam blogów – brak informacji o autorze strony (lub informacje szczątkowe i fałszywe), skradzione, zdublowane treści, zupełnie nienadające się do czytania, odnośniki do nielegalnych, nieetycznych witryn, przeładowanie linkami afiliacyjnymi etc., oto, co otrzymywał ktoś odwiedzający tego typu stronę. Jaki był główny cel takich działań? Chodziło zarówno o reklamowanie konkretnego towaru lub usługi, jak również poprawianie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, którymi przesycone były treści. Czy to działało? Niestety tak, a główna zachęta do kontynuowania tych oszukańczych praktyk wynikała z szybkości efektów. Dzisiaj, na szczęście, pozycjonowanie wygląda zupełnie inaczej i tego typu pozycjonowanie przez blog to relikt przeszłości.
Co sprawiło, że splogi przestały być popularnym rozwiązaniem w działaniach pozycjonujących? Stało się tak przede wszystkim za sprawą przejścia do praktyki White Hat SEO, czyli uczciwych strategii pozycjonowania, które stawiają sobie za cel optymalizację witryn pod kątem wartości dla użytkownika. Ważnym krokiem na drodze do tej przemian było wprowadzenie nowych algorytmów Google, które pozwoliły skutecznie wykrywać nieetyczne praktyki, takie, jak spam blogi, oraz im przeciwdziałać. O jakie algorytmy chodzi? Warto wspomnieć o trzech najważniejszych, czyli:
Wszystkie te modyfikacje, kolejne udoskonalenia sprawiły, że spamerskie rozwiązania, w tym spam blogi, przestały być efektywne. Zaczęto skupiać się na jakości contentu, naturalnym linkowaniu, wygodzie użytkowników, wydajności i responsywności stron itd. Metody Black Hat SEO zostały skutecznie wyeliminowane.
Co by się stało, gdyby dzisiaj ktoś chciał powiązać SEO i splog? Dzisiejsze algorytmy wyszukiwarek bardzo szybko wykryją tego typu nieuczciwą praktykę i przyniosą skutek odwrotny od zamierzonego. Do najpopularniejszych kar należą: obniżenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, zmniejszenie zaufania do pozycjonowanej strony oraz całkowite wykluczenie strony z indeksu wyszukiwarki. Czy warto choćby próbować? Zdecydowanie – absolutnie nie. Jeśli zależy nam na szybkich efektach SEO, trzeba zaakceptować dzisiejsze realia i uświadomić sobie, że jest to po prostu niemożliwe. Poprawne, akceptowalne i zgodne z wytycznymi pozycjonowanie musi opierać się na kompleksowych i różnorodnych działania w zakresie optymalizacji witryny oraz strategii link buildingu, a te wymagają odpowiedniego zaangażowania i czasu. Blog (np. firmowy) wciąż może być niezwykle pomocny w walczeniu o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale tylko, jeśli będzie on tworzony w profesjonalny sposób – poprzez publikowanie treści, które przede wszystkim mają zainteresować czytelnika i przekazać mu konkretną wiedzę, poprzez umieszczanie optymalnej ilości fraz kluczowych, (które uprzednio są precyzyjnie dobrane do specyfiki witryny i docelowych odbiorców) oraz poprzez uwzględnianie wyłącznie linków, które prowadzą do wartościowych stron.