Społeczny dowód słuszności – czym jest reguła społecznego dowodu słuszności?
3 min
3 min
Na skróty
Każda jednostka społeczna musi codziennie podejmować od kilkunastu do kilkudziesięciu istotnych decyzji, wpływających na jej dalsze funkcjonowanie. Nie zawsze jednak osoba dokonująca danego wyboru ma wiedzę, doświadczenie i możliwości, które pomogą wybrać odpowiednią drogę. Jednostka kieruje się wtedy decyzjami innych osób, uważając je za możliwie najlepszy wybór. To społeczny dowód słuszności. Co warto wiedzieć o tej regule? Jak społeczny dowód słuszności można wykorzystać w reklamie?
Zdj 1. Społeczny dowód słuszności to zjawisko, które wpływa na wybory konsumenckie wielu osób
Źródło: https://pixabay.com/pl/vectors/informacja-zwrotna-ankieta-recenzja-7323668/
Od razu zaznaczmy, że decyzje podejmowane na bazie wskazań innych osób dokonywane są przez każdego z nas. Z pewnością nieraz kierowałeś się np. opiniami klientów danej restauracji. Regułą społecznego dowodu słuszności ma szerokie zastosowanie i pozwala wybierać odpowiednią drogę, nawet jeżeli nie masz wystarczającej wiedzy na dany temat i kompetencji w określonym zakresie.
Zdefiniujmy czym jest reguła społecznego dowodu słuszności. Zasada ta może dotyczyć mechanizmu zakupowego, procesu podejmowania decyzji w życiu rodzinnym, a także zakresu życia społeczno-politycznego.
Zgodnie z zasadą społecznego dowodu słuszności, konsument (najczęściej osoba) nie wie, jaki pogląd i wybór będzie dla niej słuszny. Nie ma wystarczającej wiedzy i możliwości, aby to ocenić. Podejmuje więc decyzje i przyjmuje poglądy, które odzwierciedlają te należące do większości.
Co ważne, zasada społecznego dowodu słuszności to mechanizm wpływający na podejmowanie decyzji przez konsumentów. Dotyczy on zarówno zakupu produktów, jak i zamawiania usług – w bardzo różnych branżach. W marketingu znany jest także jako social proof.
Regułą społecznego dowodu słuszności ma ogromne znaczenie w marketingu i może wpływać na sprzedaż (współczynnik konwersji) Twojego produktu lub usługi. Wbrew niektórym opiniom, korzystanie z jej możliwości nie jest łamaniem etyki reklamy. Wręcz przeciwnie. Pomaga wybrać niezorientowanym konsumentom to, co naprawdę jest dla nich korzystne.
Jak wykorzystać społeczny dowód słuszności w reklamie? Można to robić na wiele sposobów. Jakie z nich są najpopularniejsze?
Jak widzisz, nie każdy element social proofingu opiera się o techniki manipulacji w reklamie. Nie wszystkimi elementami można bowiem sterować (np. nie da się bezpośrednio wpływać na opinie w Google).
Zdj 2. Przykładem społecznego dowodu słuszności jest marketing szeptany
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/kobiety-sie%C4%87-twarze-spo%C5%82eczny-gra-2679748/
W przypadku społecznego dowodu słuszności możemy podać wiele przykładów z życia. Niekiedy nie zdajesz sobie sprawy, jak duże oddziaływanie na wybór jednostki ma wskazanie szerokiego grona osób. Dotyczy to nie tylko lokali gastronomicznych. Opinie są istotne również podczas wyboru usług innego rodzaju.
Najlepszy przykład to m.in. organizacja uroczystości rodzinnych. Mało kto ma wiedzę na temat oceny sali weselnej do przygotowania przyjęcia czy DJ-a do grania na weselu. Społeczny dowód słuszności ma także zastosowanie w wyborze fryzjera, filmu na wieczór itd.
Co ciekawe, formuła social proofingu doskonale znana jest kelnerom pracującym w restauracjach. To z tego względu pierwszych klientów lokalizuje się przy oknach, a puszki z napiwkami do połowy zawsze zapełnione są pieniędzmi. Oddziaływanie na odbiorcę ma naprawdę ogromne znaczenie – pod każdym względem.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.