Strategia SXO zależy od branży
4 min
4 min
Na skróty
Każdy biznes prowadzony online wyróżnia się indywidualnymi potrzebami oraz cechami szczególnymi. Dlatego SXO (Search Experience Optimization) jest personalizowane w taki sposób, aby mogło przynieść jak najlepsze efekty. To strategia zależna od branży, wymagająca sporej wiedzy na temat UX i SEO. Podczas jej opracowywania pod uwagę bierze się grupę docelową, cele biznesowe oraz aktualny stan serwisu internetowego.
Strategia SXO to synergia działań SEO (pozycjonowanie) oraz UX (user experience). Celem tej techniki jest budowa organicznej widoczności w wyszukiwarce, pozyskiwanie ruchu oraz jego wartościowanie, aby doprowadzić do konwersji. Wbrew pozorom strategia SXO może być wykorzystywana nie tylko w e-commerce. To rozwiązanie sprawdza się równie skuteczne na firmowych stronach internetowych, czy specjalistycznych portalach branżowych o ściśle określonej tematyce.
Model SXO jest odpowiedzią na to, w jaki sposób rozwijają się współczesne strategie SEO. Choć pozycjonowanie ciągle przynosi spore efekty, to zwiększenie widoczności nie zawsze oznacza lepszą konwersję. Search Experience Optimization łączy SEO oraz UX, dzięki czemu pozyskany ruch może być wartościowany. Użytkownik będzie w inteligentny sposób zachęcany do tego, aby wykonać konkretne działanie ważne z punktu widzenia celów biznesowych firmy. W e-commerce konwersją najczęściej jest sprzedaż, jednak pod pojęciem tym może kryć się także zapisanie się do formularza kontaktowego, spędzenie dużej ilości czasu na stronie, pozostawienie komentarza, czy skorzystanie z live chatu.
Jeżeli prowadzisz własny biznes online i interesuje Cię pozycjonowanie wraz z podniesieniem sprzedaży, strategia SXO będzie odpowiednią propozycją. Za jej przygotowanie oraz wdrożenie odpowiadają agencje, których kadra składa się z szerokiego grona specjalistów SEO oraz UX. Dzięki temu witryna może być zoptymalizowana od A do Z, co pozytywnie wpłynie na wyniki sprzedażowe, konwersję, ruch i widoczność w sieci.
Każda poszczególna branża online wyróżnia się własnymi cechami szczególnymi. Dlatego strategia SXO musi być dostosowana do konkretnych potrzeb danego serwisu internetowego. Nie ma jednego, unikalnego przepisu na sukces w marketingu. Opracowanie kompleksowego planu działania to dogłębna analiza witryny, jej funkcjonalności i wyników z przeszłości. Kluczem w strategii SXO jest nie tylko pozycjonowanie w wyszukiwarce, ale także dopasowanie serwisu do potrzeb użytkowników. Dzięki temu pozyskany ruch może być wartościowany (sesja zakończy się konwersją).
Stosowanie takiej samej strategii Search Experience Optimization możemy porównać do kopiowania technik marketingowych konkurencji. To po prostu nie działa, lub przynosi efekty zaledwie na małą skalę. Z tego względu konieczne jest indywidualne opracowanie strategii SXO. Bez wiedzy na temat SEO i UX nie zrobisz tego samodzielnie – witryna wymaga opieki doświadczonego specjalisty, który posiada doświadczenie w branży marketingu internetowego. Istotę w Search Experience Optimization odgrywa także bieżąca weryfikacja sytuacja serwisu, do czego przydaje się oko doświadczonego analityka.
Przygotowanie kompleksowej strategii SXO dla sklepu lub strony internetowej wymaga analizy całego serwisu. Jak to wygląda w praktyce? Cały proces zamyka się w kilku krokach.
Zanim strategia zostanie opracowana, należy jasno określić potrzeby danej witryny. Z pewnością będzie to lepsza widoczność oraz wyższy współczynnik konwersji. Jednak Search Experience Optimization to także skupianie są na celach biznesowych firmy, na przykład większej sprzedaży produktów w sklepie online. Dlatego SXO jest coraz chętniej wybierane przez innowacyjnych przedsiębiorców w porównaniu do strategii SEO.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie audytu SXO. To analiza wszystkich elementów serwisu internetowego. Wówczas wychwytuje się ewentualne niedoskonałości pod kątem SEO i UX. To słabe punkty biznesu online, które bezwzględnie należy wzmocnić. Na podstawie wykonanego audytu SXO planuje się szereg działań optymalizacyjnych. Jest to więc podstawowy i prawdopodobnie najważniejszy element tworzenia strategii.
Gdy wiesz już, na jakich dokładnie elementach witryny należy się skupić, musisz dobrać odpowiednie techniki optymalizacyjne. Do wykonania wielu działań konieczna będzie inwestycja w specjalistyczne narzędzia takie jak Senuto, SEMrush, UXPressia, czy Surfer SEO. Bez nich nie wykonasz audytu, nie mówiąc już o wdrożeniu zmian w ramach realizowania przygotowanej strategii SXO.
Przygotowanie audytu SXO pozwala jasno określić, jakie zmiany należy nanieść, aby osiągnąć lepsze wyniki pod kątem konwersji i widoczności w sieci. Gdy dobierzesz odpowiednie techniki optymalizacyjne, możesz zacząć działać. Podobnie jak w przypadku strategii SEO, także i SXO jest metodą wieloetapową, a nie jednorazową usługą. Musisz więc uzbroić się w cierpliwość, ale uwierz – naprawdę warto.
Po naniesieniu zmian z pewnością będziesz czekać na efekty. Ważną częścią SXO jest analityka internetowa. Do jej prowadzenia możesz wykorzystać dwa podstawowe (a zarazem darmowe) narzędzia. To Google Analytics oraz Google Search Console. Na co zwracać szczególną uwagę?
Współczynnik konwersji – im wyższy, tym lepiej. Współczynnik ten określa jaki odsetek użytkowników zrealizował ustalony przez Ciebie cel.
Współczynnik odrzuceń – im mniejszy, tym lepiej. Wartość ta wskazuje, jaki procent użytkowników odwiedzających Twoją witrynę kończy sesję bez żadnej interakcji.
Ruch organiczny – wskazuje na to, ilu użytkowników trafiło na Twoją stronę internetową przy pomocy organicznych wyników wyszukiwania w danym okresie. Internauci z reklam Google Ads, zewnętrznych blogów, portali społecznościowych i wejść bezpośrednich nie są zaliczani do tego grona.
Widoczność organiczna – określa, jak wielu internautów wyświetliło Twoją witrynę w wyszukiwarce Google w danym okresie. Choć wysoka widoczność nie prowadzi do bezpośredniej realizacji celów biznesowych, to zwykle idzie w parze z wyższym ruchem. Jeżeli jest inaczej, prawdopodobnie Twoja domena osiąga niski współczynnik CTR. Należy podjąć odpowiednie kroki, aby to zmienić, na przykład stosując ciekawe meta description z wykorzystaniem techniki Call To Action.
Wiesz już, że SXO opiera się na synergii dwóch technik – SEO oraz UX. Jakie dokładnie elementy wchodzą w skład tej strategii? Czego spodziewać się po współpracy z agencją?
Elementy strategii SEO w Search Experience Optimization:
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.