Na skróty
Wykorzystanie zróżnicowanej formy prezentowania multimediów w marketingu jest powszechnie stosowaną techniką. Innowacyjne metody umożliwiają nie tylko na prezentowanie filmów w formie nagrań do późniejszego odtworzenia, ale też pozwalają na udostępnianie ich w czasie rzeczywistym. Z tym wszystkim właśnie związany jest streaming. Co to jest streaming, jak działa streaming i w jaki sposób wykorzystać go w promowaniu produktów lub usług? Sprawdź!
Zdj 1. Streaming to ciekawa forma promocji marki osobistej
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/gracz-komputer-s%C5%82uchawki-szt-5979004/
Streaming w Polsce kojarzy się głównie z branżą gamingową. Gracze streamingują swoje rozgrywki, posiłkując się platformami takimi jak Twitch. Okazuje się jednak, że technologia ta nie odnosi się wyłącznie do sportu elektronicznego. Ma bardzo bogate możliwości.
Streaming to system umożliwiający publikację nagrań wideo z opóźnieniem lub w czasie rzeczywistym, udostępniając innym użytkownikom strumień obrazu i dźwięku do późniejszego oglądania, albo w trybie „na żywo”.
Streaming oznacza z języka angielskiego „strumieniowanie” i jest dość precyzyjnym określeniem tego, co dzieje się podczas przekazywania wideo i audio. „Strumień” danych przepływa przez urządzenie elektroniczne, które odbiera je, ale nie zapisuje na stałe w pamięci dyskowej. Oznacza to, że obraz i dźwięk odbierane są wyłącznie tymczasowo.
Przesyłanie strumieniowe daje szerokie możliwości działania. Jakiego rodzaju zawartość można w ten sposób udostępniać?
Do najpopularniejszych platform streamingowych na świecie należą m.in. Max i Netflix, ale także Spotify czy YouTube. Do tej kategorii zaliczymy też wspomniany wcześniej Twitch.
Klasyczna forma udostępniania danych polega na fizycznym pobraniu pliku na dysk, a dopiero później na jego odtworzeniu. Jeszcze nie tak dawno na tym polegały biblioteki muzyczne czy cyfrowe wypożyczalnie filmów.
Streaming to inna technologia. Pliki przesyłane są na bieżąco, wraz z danymi, które są odtwarzane. Oznacza to, że pamięć urządzenia elektronicznego wykorzystywana jest wyłącznie w zakresie okrojonym i tymczasowym. Plik nie jest też pobierany w całości na dysk, co umożliwia jego odtworzenie bez konieczności zakończenia downloadu. Co istotne, do odtwarzania treści streamingowych niezbędne jest stabilne połączenie internetowe.
Zdj 2. Podcast to forma streamingu w formie audio
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/podcast-wideo-audycja-nagrywa%C4%87-8683196/
Streaming daje szerokie możliwości reklamowe. Pozwala na streamowanie reklam na najpopularniejszych platformach (takie opcje dają polskie platformy, ale też np. wspomniane Spotify). Jak wykorzystać streaming w celach reklamowych?
Streaming nie jest zarezerwowany wyłącznie dla dużych platform VOD czy audio. Możesz samodzielnie dołączyć do streaming community. W jaki sposób? W praktyce wystarczy kamera, mikrofon i oprogramowanie do streamingu (takie udostępnia Twitch). Pamiętaj, aby znaleźć interesującą tematykę i dobrze przygotować się do transmisji na żywo lub do podcastów audio i wideo.
Niekoniecznie streaming musi skupiać się wokół gier. W sieci popularni są także streamerzy działający w tematyce sportowej czy lifestylowej. Zadbaj o jakość sprzętu (kamera rejestrująca obraz w 4K, odpowiedni mikrofon) i oświetlenie. Staraj się też regularnie działać w streamingu i baw się tym. Wyłącznie naturalność może przełożyć się na popularność w sieci i liczbę followersów.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.