SXO aplikacji webowych – jak o to zadbać?
4 min
4 min
Na skróty
Nie musisz szczególnie interesować się marketingiem, aby wiedzieć, że SXO jest strategią łączącą działania SEO oraz UX. Technika ta pozwala budować widoczność w sieci, równocześnie sprawiając, iż użytkownicy chętnie korzystają z danego serwisu ze względu na pozytywne doświadczenia. Rozwiązanie to sprawdza się równie dobrze na sklepach internetowych, jak i w przeróżnych aplikacjach webowych. Jeżeli chcesz odpowiednio wypromować swoje oprogramowanie internetowe, aby trafiło ono do szerokiego grona użytkowników, wdrożenie SXO z pewnością Cię zainteresuje.
Strategia marketingowa oparta wyłącznie na SEO z pewnością będzie skuteczna. Pozycjonowanie było i ciągle jest doskonałym rozwiązaniem na promocję witryny w sieci. Pamiętaj jednak, że satysfakcjonujące wyniki w Google to nie wszystko. Wysoka widoczność może przynieść duży ruch organiczny, ale nie jest gwarancją konwersji (sprzedaży, rejestracji, wypełnienia formularza kontaktowego, etc.). Użytkownicy odwiedzający przeróżne serwisy w sieci – w tym aplikacje webowe – chcą poczuć się maksymalnie wygodnie. Dlatego witryna powinna być odpowiednio dopasowana do potrzeb internauty. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi UX design, czyli projektowanie doświadczeń użytkownika. Serwis przygotowany z myślą o społeczności będzie cieszyć się większą popularnością i renomą – równocześnie współczynnik odrzuceń stanie się niski, a czas trwania sesji się wydłuży.
Przykład ten przedstawia moc, która tkwi w SXO dla aplikacji webowych. Wdrożenie strategii SEO bez UX sprawi, że stosunkowo mały odsetek użytkowników odwiedzających serwis zostanie we witrynie na dłużej. Witryny bez optymalizacji pod user experience nie dostarczają internautom pozytywnych doświadczeń – potencjalny klient szybko ewakuuje się z witryny i kompletnie o niej zapomni. Korzystanie ze źle zoptymalizowanego oprogramowania jest po prostu toporne i mało przyjemne. Jeżeli zarządzasz takim serwisem, pomyśl nad wdrożeniem SXO dla aplikacji webowej.
Wdrożenie SXO aplikacji webowych wymaga wiedzy i umiejętności z zakresu SEO, UX, analityki internetowej i content marketingu. Tego rodzaju usługi są świadczone między innymi przez agencje, które składają się z grona wykwalifikowanych specjalistów. Jakie elementy wchodzą w skład SXO dla aplikacji webowych? Oto podstawowe z nich.
Audyt SXO – implementacja strategii rozpoczyna się od wykonania kompleksowego audytu. To weryfikacja błędów serwisu, analiza funkcjonowania aplikacji, monitoring statystyk pod kątem ruchu i współczynnika odrzuceń. Audyt pozwala określić, jakie działania dokładnie należy podjąć, aby SXO dla aplikacji webowej dało najlepsze efekty.
Analiza heurystyczna i badanie ścieżek – wykonanie analizy i badanie zachowań internautów umożliwia określenie tego, w czym dokładnie tkwi problem serwisu. Jeśli aplikacja webowa notuje wysoki bounce rate lub niski współczynnik konwersji, należy zweryfikować tę kwestię od A do Z, aby znaleźć wszystkie słabe punkty oprogramowania pod kątem UX.
Optymalizacja techniczna – kolejnym krokiem jest wdrożenie podstawowej optymalizacji technicznej. To usprawnienie serwisu pod kątem szybkości ładowania i wyświetlania poszczególnych elementów. Odpowiednia optymalizacja techniczna wpływa na SEO oraz UX.
Dostosowywanie aplikacji do potrzeb użytkowników – może Twojej aplikacji brakuje istotnych funkcji? Czy wszystkie elementy serwisu działają poprawnie? Jak wygląda ścieżka użytkownika prowadząca do konwersji? Czy na tej drodze internauta nie napotyka żadnych przeszkód? To podstawowe pytania, które specjaliści zadają sobie podczas implementacji SXO dla aplikacji webowej.
Przeprowadzanie testów i analityka – naniesione zmiany należy monitorować. Czasami edycja jakiegoś elementu w serwisie wymaga dodatkowych poprawek. Warto także przeprowadzać testy (na przykład A/B) bezpośrednio przed wdrożeniem istotnych zmian. Do analityki wykorzystuje się takie narzędzia jak Google Analytics 4, UXPressia, czy Crazy Egg. Pozycjonowanie możesz wspierać także narzędziami takimi jak Ahrefs, czy Senuto.
Implementacja strategii SXO dla aplikacji webowych przede wszystkim podnosi widoczność oraz współczynnik konwersji. W efekcie użytkownicy odwiedzający serwis zdecydowanie chętniej przy nim pozostaną. Jeśli Twoje oprogramowanie jest płatne, synergia SEO i UX może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż i dochodowość biznesu.
Wykorzystywanie SXO w aplikacjach mobilnych to ciągłe doskonalenie strategii oraz funkcjonowania serwisu. Trudno wyobrazić sobie oprogramowanie, które wraz z rozwojem nie wymaga aktualizacji. Wdrożenie SXO skupia się na tym, aby wszystkie zmiany zachodzące w aplikacji były odpowiednio dostosowane do potrzeb przeciętnego użytkownika. Dbanie o Search Experience Optimization jest więc ciągłą optymalizacją całego serwisu. Istotnym elementem całej strategii jest także automatyzacja poszczególnych elementów marketingu (mailing, kampanie reklamowe, publikacja postów w mediach społecznościowych). Wypracowanie pewnych schematów pozwala znacznie zaoszczędzić czas, który następnie może być zdecydowanie lepiej spożytkowany.
Dbanie o SXO w aplikacjach mobilnych to ciągła analiza serwisu, a nie jednorazowa usługa. Na czym należy się skupić podczas realizacji tej strategii? Sprawdź, czy istnieje jakiś moment na ścieżce użytkownika, gdzie współczynnik odrzuceń jest wysoki? A może regularnie powstaje zjawisko porzuconych koszyków? Do zadań specjalistów SXO należy eliminacja takich problemów. Każdy, nawet najmniejszy błąd w aplikacji może znacznie obniżyć współczynnik konwersji. Łatwo więc możesz wywnioskować, że synergia SEO i UX to ciągłe dążenie do perfekcji.
Brak SXO aplikacji webowych to powszechny problem wielu startupów. Choć tego rodzaju firmy wyróżniają się genialnym pomysłem i chcą spopularyzować przydatne oprogramowanie, to zwykle nie mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Niestety, ale nawet najbardziej innowacyjny startup potrzebuje inteligentnej promocji. W takiej sytuacji korzystnym rozwiązaniem będzie między innymi wdrożenie SXO aplikacji webowych. Oprogramowanie zostanie nie tylko lepiej zoptymalizowane, ale przy okazji zyska ono znacznie lepszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Aplikacje webowe mogą funkcjonować tylko wtedy, gdy korzystają z nich użytkownicy. Regularne pozyskiwanie nowych klientów jest więc niezwykle istotną kwestią. Połączenie pozycjonowania z projektowaniem zorientowanym na użytkownika przyniesie więc doskonałe efekty, podobnie jak ma to miejsce w e-commerce.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.