Sztuka promocji na Instagramie — jak tworzyć efektywne posty sponsorowane
3 min
3 min
Na skróty
Czy wiesz, że każdego miesiąca Instagram ma ponad dwa miliardy unikalnych użytkowników? Oznacza to ogromny potencjał marketingowy — bardzo chętnie wykorzystują go firmy nawet z tych branż, które wcale nie wydają się być fotogeniczne. Wyjaśniamy, jak się wypromować na IG — i na czym polegają posty sponsorowane na tej platformie.
Reklamy na Instagramie działają dokładnie tak samo, jak na Facebooku. Niemal niczym nie różnią się od zwykłych postów, rolek czy InstaStories — poza tym, że pod nazwą autora publikacji znajdziemy oznaczenie Sponsorowane. A także tym, że mogą one dotrzeć nie tylko do użytkowników już obserwujących profil Twojej marki, ale również do zupełnie nowych odbiorców.
Do wyboru mamy kilka formatów:
Oczywiście, za promowanie postów na IG się płaci. W zależności od wybranego modelu możemy rozliczać się za każde kliknięcie, za każdą interakcję lub za tysiąc wyświetleń reklamy. Same stawki są zależne od wielu czynników — ale porównywalne z Facebookiem czy TikTokiem.
Każda agencja marketingowa powie, że warto. Zgadzamy się z tym — z dwóch powodów.
Po pierwsze, Instagram może się pochwalić ogromną wręcz ilością użytkowników (jak już powiedzieliśmy, ok. 2 miliardów miesięcznie), którzy bardzo chętnie wchodzą w interakcje z publikowanymi tam treściami. Według raportu firmy analitycznej RivalIQ — treści na IG przyciągają średnio 13-krotnie większe zaangażowanie niż posty na Facebooku. W porównaniu z innymi platformami social media Instagram również wypada zdecydowanie lepiej.
A po drugie — podobnie jak Facebook, również i Instagram korzysta z narzędzia Meta Business Suite (obie firmy mają przecież jednego właściciela). Platforma ta oddaje do dyspozycji bardzo zaawansowane opcje targetowania odbiorców naszych treści — umożliwiając dotarcie prosto do potencjalnych klientów.
Potencjał promocyjny IG w pełni wykorzystamy tylko wtedy, gdy kampanię stworzymy za pośrednictwem Meta Business Suite. Sam Instagram też, co prawda, oferuje własne opcje promowania postów — jednak w porównaniu z MBS są dość ograniczone.
Tworząc kampanię za pośrednictwem znanego z Facebooka Menedżera reklam możemy skonfigurować w zasadzie wszystko:
Na sukces kampanii reklamowej (tak samo, jak na skuteczne pozycjonowanie) zawsze składa się cała paleta czynników — w przypadku Instagrama kluczowe są dwa aspekty.
Przede wszystkim — sama kreacja reklamowa. Dobra reklama w social mediach to taka, którą z łatwością można by było pomylić ze zwykłym postem. To dlatego wiele marek chętnie angażuje do swoich działań influencerów — lub nawet własnych pracowników, chcąc pokazać w ten sposób swoją ludzką twarz. Nie bój się przy tym eksperymentować z formatami (efekt zaskoczenia zawsze jest „na plus”), ani też czerpać z aktualnych trendów. I wreszcie — pamiętaj o emocjach. Tak naprawdę wszyscy korzystamy z mediów społecznościowych właśnie dla nich.
Od strony czysto marketingowej — wykorzystaj do maksimum potencjał targetowania. Żadne inne medium nie pozwala w tak precyzyjny sposób określić, kto zobaczy Twoją reklamę. Poznaj więc dobrze swoją grupę docelową, dowiedz się, co robi na Instagramie — i skoncentruj swoje działania właśnie na niej.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.