Social media

Sztuka promocji na Instagramie — jak tworzyć efektywne posty sponsorowane

3 min czytania
Sztuka promocji na Instagramie — jak tworzyć efektywne posty sponsorowane

Czy wiesz, że każdego miesiąca Instagram ma ponad dwa miliardy unikalnych użytkowników? Oznacza to ogromny potencjał marketingowy — bardzo chętnie wykorzystują go firmy nawet z tych branż, które wcale nie wydają się być fotogeniczne. Wyjaśniamy, jak się wypromować na IG — i na czym polegają posty sponsorowane na tej platformie.

Jak wyglądają reklamy na Instagramie?

Reklamy na Instagramie działają dokładnie tak samo, jak na Facebooku. Niemal niczym nie różnią się od zwykłych postów, rolek czy InstaStories — poza tym, że pod nazwą autora publikacji znajdziemy oznaczenie Sponsorowane. A także tym, że mogą one dotrzeć nie tylko do użytkowników już obserwujących profil Twojej marki, ale również do zupełnie nowych odbiorców.

Do wyboru mamy kilka formatów:

    • obrazy — czyli tradycyjne posty, będące połączeniem zdjęcia i podpisu (caption)
    • filmy — trwające nawet do 60 minut
  • reelsy — krótkie filmy, trwające do 90 sekund;
    • Instagram Stories — posty wyświetlające się tylko przez określony czas — często interaktywne lub multimedialne;
  • karuzele — kompilacja maks. 10 obrazów lub klipów w jednym poście.

Oczywiście, za promowanie postów na IG się płaci. W zależności od wybranego modelu możemy rozliczać się za każde kliknięcie, za każdą interakcję lub za tysiąc wyświetleń reklamy. Same stawki są zależne od wielu czynników — ale porównywalne z Facebookiem czy TikTokiem.

Zobacz  Sekret wzrostu na Instagramie - jak zdobyć więcej obserwujących?

Czy warto promować posty na IG?

Każda agencja marketingowa powie, że warto. Zgadzamy się z tym — z dwóch powodów.

Po pierwsze, Instagram może się pochwalić ogromną wręcz ilością użytkowników (jak już powiedzieliśmy, ok. 2 miliardów miesięcznie), którzy bardzo chętnie wchodzą w interakcje z publikowanymi tam treściami. Według raportu firmy analitycznej RivalIQ — treści na IG przyciągają średnio 13-krotnie większe zaangażowanie niż posty na Facebooku. W porównaniu z innymi platformami social media Instagram również wypada zdecydowanie lepiej.

A po drugie — podobnie jak Facebook, również i Instagram korzysta z narzędzia Meta Business Suite (obie firmy mają przecież jednego właściciela). Platforma ta oddaje do dyspozycji bardzo zaawansowane opcje targetowania odbiorców naszych treści — umożliwiając dotarcie prosto do potencjalnych klientów.

Jak zrobić post sponsorowany?

Potencjał promocyjny IG w pełni wykorzystamy tylko wtedy, gdy kampanię stworzymy za pośrednictwem Meta Business Suite. Sam Instagram też, co prawda, oferuje własne opcje promowania postów — jednak w porównaniu z MBS są dość ograniczone.

Tworząc kampanię za pośrednictwem znanego z Facebooka Menedżera reklam możemy skonfigurować w zasadzie wszystko:

  • cel kampanii — czy nasze posty mają generować zainteresowanie marką, zwiększyć jej zasięg, a może promować konkretny produkt? Algorytmy Instagrama będą pracowały właśnie na określony przez nas cel;
  • grupę odbiorców — definiowaną według kilkunastu czynników: od płci, wieku i lokalizacji, przez sytuację finansową i rodzinną po konkretne zainteresowania oraz zachowania zakupowe;
  • harmonogram publikacji — w jakich godzinach nasze reklamy mają być widoczne;
  • treść i wygląd reklamy — czyli obraz lub video, który będzie „sercem” naszego posta sponsorowanego; opis reklamy, adres strony docelowej (jeśli chcemy przekierować na nią użytkowników), a nawet — przycisk call-to-action, dopasowany do wybranego wcześniej celu.
Zobacz  Negative keywords

A jak — skutecznie — promować się na Instagramie?

Na sukces kampanii reklamowej (tak samo, jak na skuteczne pozycjonowanie) zawsze składa się cała paleta czynników — w przypadku Instagrama kluczowe są dwa aspekty.

Przede wszystkim — sama kreacja reklamowa. Dobra reklama w social mediach to taka, którą z łatwością można by było pomylić ze zwykłym postem. To dlatego wiele marek chętnie angażuje do swoich działań influencerów — lub nawet własnych pracowników, chcąc pokazać w ten sposób swoją ludzką twarz. Nie bój się przy tym eksperymentować z formatami (efekt zaskoczenia zawsze jest „na plus”), ani też czerpać z aktualnych trendów. I wreszcie — pamiętaj o emocjach. Tak naprawdę wszyscy korzystamy z mediów społecznościowych właśnie dla nich.

Od strony czysto marketingowej — wykorzystaj do maksimum potencjał targetowania. Żadne inne medium nie pozwala w tak precyzyjny sposób określić, kto zobaczy Twoją reklamę. Poznaj więc dobrze swoją grupę docelową, dowiedz się, co robi na Instagramie — i skoncentruj swoje działania właśnie na niej. 

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy