Na skróty
Narzędziownik to cykl Semcore, w którym specjaliści z różnych dziedzin wymieniają kilka narzędzi i aplikacji używanych w ich codziennej pracy. Ostatnio przyjrzeliśmy się aplikacjom pomocnym w copywritingu, a teraz na tapet bierzemy growth marketing.
Jednak przez szerokie rozumienie tego pojęcia, skupimy się na propozycji aplikacji, które pomagają marketerom w analizie, optymalizacji i skalowaniu biznesu w ich codziennej pracy.
Narzędzia te mogą pomagać w takich obszarach jak np. generowanie leadów, zwiększanie zaangażowania istniejących klientów, wprowadzanie nowych produktów lub usług, marketing automation oraz analityka internetowa.
Warto zaznaczyć, że w epoce ciągłego rozwoju technologicznego, narzędzia online i aplikacje stanowią kluczowy element dla growth marketingu. Potwierdzają to eksperci branży, których mieliśmy okazję zaprosić do wypowiedzi. Wśród nich: Marta Klimowicz (Chief Growth Officer w Monterail), Monika Kasperczyk (Chief Marketing Officer w edrone), Anna Ledwoń-Blacha (Co-founder & Creative Director w More Bananas oraz co-founder CRASH Mondays), Mick Griffin (Chief Growth Officer w TRAFFIT.com), Kuba Sobczak (Marketing & Growth Director w Blix oraz Consultant & Author omarketingu.pro) i Kuba Hoppe (Head of Growth w Semcore).
To osoby posiadające spore doświadczenie – headzi oraz dyrektorzy rozpoznawalnych marek. Można by powiedzieć, że growth to ich drugie imię – i mamy tu na myśli nie tylko growth marketing.
Przechodząc, więc do meritum – jakie narzędzia polecają zaproszeni eksperci?
GetResponse jest kluczową częścią naszej strategii rozwoju. W miarę pozyskiwania coraz większej ilości leadów, kluczowe jest, aby nowe kontakty były zaopiekowane, zanim otrzymają ofertę naszego produktu. GetResponse pozwala mojemu zespołowi tworzyć plany komunikacji oparte na działaniach dla każdego lejka. Budowanie długoterminowych lejków ma kluczowe znaczenie dla naszego sukcesu.
Miro daje nam miejsce nie tylko do mapowania naszych istniejących i przyszłych projektów, ale także pozwala mojemu zespołowi pracować asynchronicznie. Możemy zagłębić się w konkretne nadchodzące kampanie i wyodrębnić obszary pomysłów itp. To ważne narzędzie, gdy masz wielu wykwalifikowanych zdalnych specjalistów ds. rozwoju, którzy mają napięte harmonogramy.
Appcues to świetne rozwiązanie do oprowadzania użytkowników po narzędziu. Szczególnie przydatne w firmach PLG, daje większą możliwość lepszego wdrażania i edukowania użytkowników, niezależnie od tego, czy trafili do Ciebie o 2 nad ranem z Sydney, czy o 4 po południu z Warszawy. Jest to również bardzo przydatne do zwiększania adopcji funkcji, co może zwiększyć sprzedaż i zmniejszyć churn.
Prawdopodobnie największa oszczędność czasu na mojej liście. Zapier jest fantastyczny do integracji bez kodu między wszystkimi naszymi narzędziami i pulpitami nawigacyjnymi. Pozwala to na naprawdę unikalne doświadczenia dla naszych użytkowników i oszczędza godziny na opracowywaniu API, a nawet gorzej – kopiowanie i wklejanie!
Połączyłem te dwa narzędzia razem, ponieważ ostatecznie pozwalają nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób nasi użytkownicy wchodzą w interakcję z naszymi treściami video i lepiej kontrolować ich doświadczenia. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest reklama youtube wyskakująca w środku twojego “”poradnika””, a co gorsza, linki do innych filmów youtube z dala od twoich własnych stron. Learnworlds umożliwia hostowanie długich treści edukacyjnych (TRAFFIT Campus) i generowanie certyfikatów po ukończeniu kursów, a Vimeo hostuje wszystkie nasze filmy, które osadzamy na naszej stronie internetowej i stronach docelowych. Oba zapewniają również niesamowite statystyki dotyczące konsumpcji treści.
Umożliwia automatyzację działań marketingowych w wielu kanałach, jednak jego największym atutem jest zdolność do śledzenia interakcji, gromadzenia oraz analizy danych o klientach na każdym etapie lejka sprzedażowego. Od pierwszych kampanii marketingowych, przez proces sprzedażowy, aż po retencję klientów.
Google Analytics to narzędzie niezbędne dla każdego zespołu marketingowego. Oprócz analizy ruchu i kanałów pozyskiwania klientów, bardzo cenna jest możliwość analizy interakcji i konwersji, oraz duża elastyczność w tworzeniu niestandardowych raportów.
Similarweb służy nie tylko do analizy ruchu na naszych stronach internetowych i lepszego zrozumienia użytkowników. Jego kolejnym mocnym atutem jest możliwość monitorowania działań konkurencji poprzez porównanie popularności witryn, analizę benchmarków oraz śledzenie trendów rynkowych.
Jest to kompendium wiedzy w zakresie działań SEO. Oferuje szereg funkcji, które pozwalają na analizę własnej witryny oraz działań i pozycji konkurencji. Śledzi słowa kluczowe, rankingi organiczne i płatne, oraz dostarcza informacji o trendach w branży. Z pewnością pozwala podejmować lepsze decyzje w tworzeniu treści.
Jeśli pracujemy na danych, to narzędzie to pozwoli nam na tworzenie przejrzystych dashboardów i sprawniejsze monitorowanie postawionych celów oraz KPI działań marketingowych.
W przypadku relatywnie niedużego wolumenu leadów bardzo ważna jest możliwość precyzyjnego śledzenia ścieżki potencjalnych klientów i analizy ich punktów styku z marką.
Pomimo wielu ograniczeń, bywa on bardzo przydatny, np. do wstępnej weryfikacji hipotez stawianych podczas modyfikacji czy poszerzania offeringu.
Świetne wsparcie kampanii outboundowych i działań ABM.
To baza wiedzy o klientach, pozwalająca na automatyzację np. przypomnień o potrzebie komunikacji.
Moja rola ma charakter bardziej strategiczny niż egzekucyjny, dlatego częściej otwieram panele analityczne niż stricte reklamowe. Oddzielna grupę narzędzi stanowią te wspierające zarządzenie zespołem – uważam, że fundamentem wysoko funkcjonujących zespołów są poukładane, klarowne procesy. Mam tutaj szczególną słabość do Notion oraz… Google Sheets.
Rozpatrując narzędzia GROWTH, zdecydowanie patrzę tak na wzrost firmy swojej, Klientów z którymi pracuję, jak i siebie jako osoby. We wszystkich tych obszarach zawsze wspiera mnie jedno narzędzia, prawdziwy KOMBAJN do zadań specjalnych, centrum zarządzania światem – NOTION.
Hotjar to narzędzie, które umożliwia mi wizualizację i mapowanie sposobu, w jaki użytkownicy angażują się w moją stronę. Używam interaktywnych map ciepła ich kliknięć i działań, nagrywam ich sesje, zbieram ich opinie i więcej.
Google Analytics 4 to narzędzie, które umożliwia mi głębszą analizę i zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z moją stroną internetową lub aplikacją. Korzystam z modelu danych opartego na zdarzeniach, co pozwala mi na elastyczne śledzenie aktywności użytkowników.
Do analizy danych z wielu źródeł.
Narzędzie do testów A/B podstron serwisu.