Na skróty
W internecie codziennie przeglądamy liczne artykułu, newsy, wpisy lub wywiady, ale czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego trafiamy akurat na te, a nie inne treści? Niejednokrotnie dzieje się tak, ponieważ konkretny tekst był pisany pod SEO. W dobie dynamicznego rozwoju różnorodnych portali, stron i serwisów takie podejście staje się coraz bardziej powszechne i koniecznie, jeśli chcemy w jakikolwiek sposób się wyróżnić, zwiększy swoje szanse na widoczność w sieci, a przez to dotrzeć do docelowych odbiorców.
Rozpoczynając od prostej definicji – jest to sposób pisania różnorodnych, wartościowych tekstów, który łączy w sobie skupienie na zainteresowaniu odbiorcy oraz na optymalizowaniu treści pod SEO. Zamierzony efekt to lepsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększony, wartościowy ruch w jej obrębie. Skuteczne teksty SEO mają określoną treść i formę, dzięki którym spełniają swoją funkcję. Choć algorytmy Google nieustannie się zmieniają, istnieje szereg zasad, które wciąż, mniej lub bardziej, są w stanie rozświetlić zawiłości w tworzeniu tego typu tekstów.
Zanim podpowiemy, jak pisać teksty SEO, postaramy się dokładnie przeanalizować, czym są takie treści i dlaczego należy ogromną uwagę zwrócić na sposób ich tworzenia. Poprzez content witryna w pewnym sensie wskazuje robotom Google, co znajduje się na konkretnej podstronie, informując wyszukiwarkę, na jakie słowa kluczowe domena powinna być wyświetlana. Jednocześnie te treści są wartościowe dla użytkowników – tworzy się je nie tylko pod wytyczne Google, ale przede wszystkim pod wymagania społeczności.
Zdj 1. Treści produktowe SEO tworzone na potrzeby pozycjonowania.
Źródło: Serwis eobuwie.
Content ma służyć internautom, a SEO powinno być wartością dodaną – pewnego rodzaju „skutkiem ubocznym”. Wiele osób zastanawiających się jak pisać teksty SEO, uważa, że im więcej treści znajduje się na stronie, tym lepiej. Niestety, takie podejście do tworzenia contentu nie zawsze jest efektywne. Przede wszystkim algorytmy Google (podobnie jak użytkownicy) zwracają uwagę na jakość, a nie ilość. Jeżeli opisujesz skomplikowane zagadnienie, na przykład tworząc ekspercki artykuł, naturalnie content będzie dłuższy. Natomiast błędem jest sztuczne przedłużanie treści, tylko po to, aby osiągnąć większą liczbę znaków.
Istnieje kilka typów tekstów SEO. Poszczególne rodzaje contentu różnią się od siebie wyglądem, jednak zwykle mają wspólny cel: podnieść widoczność strony internetowej we wyszukiwarce. To przede wszystkim:
Zdj 2. Treści FAQ dodane w postaci schema w Google.
Źródło: Google.
Artykuł blogowy, opis produktu, oferta handlowa, opis firmy – każdy z tych tekstów, choć odmienny, może zostać odpowiednio wykorzystany do pozycjonowania konkretnej strony lub serwisu. W tym celu należy skupić się na takich aspektach, jak:
Zobacz: Pozycjonowanie branży sportowej – jak to robić?
Zanim zaczniemy pisać, musimy mieć konkretny koncept, ogólny plan tekstu – wizje tego, jak temat chcemy poruszyć (branżowy, specjalistyczny, marketingowy itd.), jak zachęcić do lektury docelowych odbiorców (czym będą najbardziej zainteresowani, jakie wątki będą pomocne, aktualne etc.). Nie bez znaczenia jest również chwytliwy, intrygujący tytuł.
Na pierwszy etapie warto zadać sobie fundamentalne pytanie – po co go w ogóle piszemy? Celem tekstu nie musi być tylko przekazanie informacji, ale także rozwiązanie wybranego problemu, case study, zachęcenie odbiorcy do zapoznania z konkretną usługą czy produktem. Łączy się to z tym, jaką wartość chcemy przekazać naszym odbiorcom. Jeśli stworzymy tekst ogólny, nielogiczny, pozbawiony jakiegokolwiek przekazu, będzie on negatywnie oceniony nie tylko przez czytelników, ale i Google.
Dotyczy zwłaszcza pierwszych fragmentów tekstu, które często decydują o tym, czy czytelnik przekona się do dalszej lektury, dlatego powinny być one na tyle wciągające, aby zyskać, a następnie utrzymać potrzebną uwagę odbiorcy.
Ich obecność w tekście SEO jest bardzo ważna, jednak muszą być naturalnie wplecione w tekst, w żadnym wypadku nie powinny stawać się celem samym w sobie. Warto podchodzić do tej kwestii z umiarem (przesycona frazami tekst nie spełni swojego zadania), stosować nie tylko słowa kluczowe, ale i frazy longtail.
Niegdyś czynnik być może nie tak oczywisty, obecnie podstawowy. Każdy tekst pozycjonujący powinien być autorski, Google zwalcza wszelkie kopiowane treści.
Zobacz: Reklama szkoły w Internecie – poradnik
Gdy tekst jest już gotowy, zawsze powinna zostać przeprowadzona skrupulatna korekta, które pozwoli wykluczyć wszelkie błędy – literówki, błędy interpunkcyjne i inne poważniejsze, które mogą wpłynąć na autorytet danej witryny.
Zdj 3. Weryfikacja poprawności treści w LanguageTool.
Źródło: LanguageTool.
W pisaniu pod SEO liczy się nie tylko treść, ale i forma. Każdy tekst musi mieć określoną strukturę, dlatego należy zadbać o:
Teksty o odpowiedniej długości mają większą szansę na to, że zostaną przeczytane – po prostu. Nie ufamy zdawkowym kilku zdaniom, odrzuca nas kilkanaście stron zbitego tekstu, jeśli np. szukamy rozwiązania jakiegoś problemu. Przyjmuje się, że skuteczne blogowe teksty SEO powinny mieć ok. 3000 zzs, te bardziej specjalistyczne od 4000 do 6000 zzs.
W pisaniu pod SEO niezwykle istotne. Pozwalają odpowiednio podzielić tekst, zwrócić uwagę na konkretne fragmenty, położyć akcent na ważne kwestie, ułatwić lekturę. Dzięki tym elementom treść jest przejrzysta i wygodna.
Meta descriptions, najlepiej uwzględniające call to action, są widoczne dla odbiorcy już na etapie wyniku w wyszukiwarce, przez co nierzadko decydują o tym, czy dana osoba wejdzie na stroną czy nie, dlatego ich dopracowanie stanowi ważny czynnik w opracowywaniu tekstu.
Umieszczanie linków wewnętrznych do innych tekstów w obrębie witryny (np. rozwijających danych wątek) pozwala czytelnikowi wygodnie poruszać się po stronie, wpływa również na pozycjonowanie.
Zdj 4. Właściwie umieszczony link wewnętrzny w opisie kategorii Run Expert.
Źródło: Run Expert.
Google docenia nie tylko dobre teksty, ale i te, które są atrakcyjne dla odbiorcy. Zoptymalizowane i ciekawe zdjęcia, grafiki lub infografiki, materiały video itp. mogą podnieść jakość tekstów.
Zobacz: Jak poprawić średni czas trwania sesji na stronie?
Wartościowe teksty, pisane zgodnie z powyższymi wskazówkami nie tylko pozwolą zdobyć szerokie grono lojalnych odbiorców, ale zbudują również wizerunek profesjonalnej marki, która pod każdym względem stawia na jakość. Oczywiście teksty to nie wszystko. Jeśli witryna ma być odpowiednio pozycjonowana należy skupić się także na innych działaniach optymalizacyjnych oraz link buildingu, niemniej profesjonalny SEO copywriting jest jednym z niezwykle ważnych aspektów w zdobywaniu jak najlepszej widoczności w sieci.
Decydując się na stworzenie wzorcowego tekstu SEO, który mógłby być wręcz przykładem dla Twojej konkurencji lub copywriterów uczących się rzemiosła, unikaj wyświechtanych tekstów. W związku z tym nie pisz nic w rodzaju „jesteśmy renomowaną marką z wysokiej jakości produktami”. W takim bowiem przypadku nie przedstawiasz korzyści, jakie płyną ze skorzystania z Twojej oferty. Spójrz na dobre teksty SEO. Przykłady, które pochodzą z wysoko pozycjonowanych stron internetowych, często zawierają język korzyści.
Zobacz: Rośnie ruch, ale nie konwersja? Co zrobić?
Dostosowanie do realnych użytkowników to oczywiście nie wszystko. Teksty SEO, jak sama nazwa wskazuje, muszą bowiem być dopasowane do algorytmów wyszukiwarki, a więc między innymi zawierać odpowiednie frazy kluczowe. Jeżeli jesteś zainteresowany tym, co ludzie najczęściej czytają, możesz skorzystać na przykład z Google Trends. Z kolei w sytuacji, gdy zależy Ci na doborze wartościowych fraz kluczowych, możesz skorzystać na przykład z AnswerThePublic, Planera słów kluczowych od Google albo Ubersuggest.
Możliwości masz bardzo dużo. Pamiętaj o tym, że frazy, które dobierasz, powinny jednocześnie być popularne, ale cechować się także relatywnie niską konkurencyjnością. W takich bowiem przypadkach masz największą szansę na wywindowanie strony z tekstem SEO wysoko w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważna jest także intencja, którą mają użytkownicy, wpisując konkretną frazę kluczową.
Teksty SEO — przykłady treści, które robią naprawdę dobrą robotę na stronach internetowych, mają również odpowiednią formę. Chodzi tutaj między innymi o strukturę nagłówków, odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, a także aspekt językowy oraz stylistyczny. Pamiętaj, że Twoje treści czytać będą nie tylko realni użytkownicy, ale również coraz bardziej inteligentne i nowoczesne algorytmy wyszukiwarki Google. Kluczowe jest także pisanie unikalnych treści. Jeżeli masz zatem wątpliwości, czy Twój tekst nie okaże bliźniaczo podobny do konkurencji, na podstawie której formułujesz treść, możesz sprawdzić go w systemie antyplagiatowym.
Teksty SEO możesz zamówić w agencji SEO.
Optymalną sytuacją jest, gdy tworząc treści, masz pewność, że są w stu procentach unikalne. Aby było to możliwe, warto wykonać solidny research i po sporządzeniu własnych notatek opracować teksty SEO. Przykłady treści, które zaliczyć można do tej kategorii, już znasz. Wiesz również, co jest najważniejsze w trakcie tworzenia publikacji. Co jeszcze warto wiedzieć? Otóż gdy zależy Ci na maksymalnym dopracowaniu zarówno doboru fraz kluczowych, jak i stworzonych treści, możesz skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingu internetowego. Powierzając usługi sprawdzonej agencji SXO, możesz być zatem spokojny zarówno o SEO, jak i User Experience, czyli doświadczenie użytkownika na Twojej stronie internetowej.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pisania dobrych tekstów SEO?
Jakie jest znaczenie słowa kluczowego w SEO?
Słowo kluczowe to pojęcie bardzo istotne w optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO. Są to słowa lub zestawy słów, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć informacje na dany temat. Prawidłowe dobranie słów kluczowych pozwala na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania i zwiększa szanse na jej odnalezienie przez potencjalnych klientów.
Jak tworzyć skuteczne teksty pod SEO?
Podstawą tworzenia skutecznych tekstów pod SEO jest odpowiednie dobranie słów kluczowych. Należy również pamiętać o aspektach technicznych, m.in. optymalizacja strony pod kątem SEO, czyli zadbanie o poprawne tagi, strukturę URL czy szybkość ładowania się witryny. Ważne jest również, aby teksty były merytoryczne i wartościowe dla użytkowników. Dzięki temu będą spędzali na Twojej stronie więcej czasu.
Jakie są zasady pisania tekstów pod SEO?
Zasady pisania tekstów pod SEO opierają się na kilku ważnych czynnikach. Po pierwsze, należy zadbać o odpowiednie umieszczenie słów kluczowych w tekście, ale nie należy ich upychać. Powinny być naturalnie wpisane i dobrze związane z tematem artykułu. Po drugie, ważna jest struktura tekstu – warto korzystać z rozdziałów, podrozdziałów i list, aby ułatwić czytanie i zrozumienie tekstu dla użytkownika i wyszukiwarek.
Jakie są korzyści z zastosowania SEO copywritingu?
SEO copywriting pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, co zwiększa widoczność strony i szanse na pozyskanie nowych klientów. Efektem działań SEO copywritingu może być także wzrostu ruchu na stronie internetowej oraz poprawa jakości treści przekładająca się na lojalność czytelników, oraz użytkowników.
Czy warto zamówić teksty SEO na zamówienie?
Oczywiście! Zamówienie tekstów SEO to świetne rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu ani wiedzy, aby samodzielnie pisać optymalizowane teksty. Profesjonalny copywriter może dostosować treść do wybranych słów kluczowych i zagwarantować wysoką jakość treści, która zainteresuje czytelników i zyska wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Czy można zobaczyć przykłady tekstów SEO?
Tak, przykłady tekstów SEO można zobaczyć na stronie profesjonalnego copywritera SEO lub agencji marketingowej. Przykładowe teksty mogą obejmować różne tematy, słowa kluczowe i długości, aby pokazać różnorodność i wiele strategii treści mających na celu optymalizację witryn w Google.
Jakie są koszty tekstów SEO?
Koszty tekstów SEO mogą się różnić w zależności od wielu czynników, np. długość tekstu, temat, poziom trudności i termin realizacji. Dlatego warto skontaktować się z copywriterem SEO i spytać o cennik. Istnieje w tym przypadku również możliwość negocjacji ceny, zwłaszcza przy zamawianiu większej liczby treści.
Co to jest content marketing?
Content marketing to strategia marketingowa, która polega na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zaangażowania klientów. Dobre teksty SEO są jednym z elementów content marketingu, ponieważ przyciągają uwagę użytkowników i zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Czym różni się copywriting SEO od zwykłego copywritingu?
Copywriting SEO polega na tworzeniu tekstów optymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Copywriter SEO ma wiedzę na temat zasad SEO i potrafi dobrać odpowiednie słowa kluczowe do treści. Natomiast zwykły copywriter skupia się na tworzeniu tekstów reklamowych czy promocyjnych, bez uwzględnienia aspektów SEO.
Jak wykorzystać planer słów kluczowych w tworzeniu tekstów SEO?
Planer słów kluczowych jest narzędziem umożliwiającym sprawdzenie popularności i konkurencyjności słów kluczowych. Z tego typu rozwiązań warto skorzystać szczególnie z uwagi na możliwość sprawnego dobrania fraz, które pomogą wyświetlać się Twojej stronie zdecydowanie wyżej w Google.