Testowanie strony internetowej – na co zwrócić uwagę?
3 min
3 min
Na skróty
Witryna internetowa musi być dostosowana do potrzeb użytkowników, działać zgodnie z zasadami SEO oraz funkcjonować płynnie i bezpiecznie. Każdy użytkownik strony powinien przejść przez nią w wygodny i szybki sposób, nie mając przy tym problemu np. z obsługą koszyka zakupowego, płatności czy formularza kontaktowego. Do weryfikacji tych elementów konieczne jest testowanie stron internetowych. Dlaczego jest to tak istotny proces oraz jak powinno się go przeprowadzać.
Zdj 1. Przed promocją strony (np. poprzez pozycjonowanie) konieczne jest jej kompleksowe sprawdzenie. Dotyczy to też kodu strony
Źródło: https://pixabay.com/photos/code-html-internet-computer-web-1689066/
Testowanie stron internetowych wpływa na wiele aspektów funkcjonowania różnych serwisów. To m.in. portale informacyjne, strony wizytówkowe, platformy e-commerce czy pozostałe rodzaje. Wszystkie łączy fakt, że przed ostatecznym pokazaniem potencjalnym odbiorcom, każdą witrynę koniecznie trzeba w efektywny sposób.
To wszechstronny proces weryfikacji wszystkich elementów witryny internetowej, wpływający na jej prawidłowe działanie ze względów użytkowych, dostosowania budowy strony do najnowszych wytycznych algorytmu Google, a także aspektów bezpieczeństwa.
Kto przeprowadza testowanie stron internetowych? Może to być wyspecjalizowana agencja SEO, która przeprowadzi kompleksowy audyt SEO przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania witryny, albo wynajęty przez Ciebie profesjonalny freelancer.
Podczas testowania strony specjaliści wezmą pod uwagę funkcjonalność strony (weryfikacja funkcji przeznaczonych dla użytkownika, jej użyteczność (np. nazwy podstron lub działanie wyszukiwarki), kompatybilność (m.in. dostosowanie do różnych wersji wyszukiwarki), a także wiele innych elementów. Co jeszcze jest brane pod uwagę?
Zdj 2. W przypadku każdej strony istotne znaczenie ma m.in. kontrola ustawień
Źródło: https://pixabay.com/photos/settings-options-software-website-265131/
Specjaliści badają też szybkość wczytywania materiałów multimedialnych i poszczególnych podstron, umiejscowienie buttonów (przycisków na stronie) oraz działania innych widgetów. Wszystko musi być wykonane na tip-top!
Poza wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, specjaliści testujący strony internetowe posługują się przydatnymi narzędziami i kompendiami wiedzy, pozwalającymi na szybką weryfikację ewentualnych błędów.
Test w znaczący sposób wpływa na pozycjonowanie. Ułatwia dopasowanie strony do technicznych warunków algorytmów wyszukiwarki. Sprawia też, że witryna jest bardziej przyjazna dla klienta, a ryzyko ewentualnych błędów np. w trakcie zakupów jest minimalne.
Kiedy wykonuje się test stron internetowych? Czynność tę należy wykonać przed zaindeksowaniem strony w Google i pokazaniu jej klientom. Audyty pod tym kątem koniecznie trzeba prowadzić również w trakcie rozpoczętego procesu pozycjonowania.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.