Trendy w social media – co jest na topie w 2024?
6 min
6 min
Na skróty
Media społecznościowe cały czas stanowią jeden z głównych elementów skutecznego digital marketingu. Pozwalają efektywnie promować produkty czy idee, budować świadomość marki, ułatwiać kontakt bezpośredni z odbiorcami, a także poprawiać wizerunek firmy w sieci. Jeżeli social media mają jednak przynieść korzyści, muszą być realizowane zgodnie z bieżącymi trendami. Co jest na topie w 2024 roku? Jakie działania warto podjąć, żeby marka była postrzegana jako nowoczesna?
Trendy w marketingu opartym na social mediach śledzi każda agencja marketingowa. Czasy, gdy przedsiębiorcy sami prowadzili swoje media społecznościowe (opierając się na wyczuciu i podglądaniu konkurencji) dawno minęły. Dziś muszą to być działania opisane w strategii i dokładnie przemyślane. Łatwo bowiem (przez nieumyślne postępowania) doprowadzić np. do kryzysu i utraty odpowiedniego wizerunku. Rozmyślne działania oparte na trendach to sposób na uniknięcie ryzykownych sytuacji.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/hands-holding-smartphone-social-media-concept_23-2150208237.jpg?t=st=1719989192~exp=1719992792~hmac=d052a423e5b2e9b60b982d724b0fe4d283d014a831222d816184b433ff0cc9c9&w=1380
Jakie są najpopularniejsze, nowe rozwiązania i metody, stosowane w social media marketingu w 2024 roku?
Zdj 1. Interfejs Threads.
Źródło: www.threads.net
Zobacz: ROPO – czym jest i jak wykorzystać w marketingu?
Jednym z głównych powodów, dla którego social media okazały się być tak skutecznym narzędziem marketingowym jest autentyczność publikowanych tu treści. To właśnie na Facebooku, TikToku i Instagramie firmy najczęściej pokazują swoją ludzką twarz, a przy tym — mają możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu ze swoimi odbiorcami.
Patrząc na rok 2023, można by było zastanawiać się, czy ta twarz nie przyjmie teraz rysów… ChataGPT i DALL-E. Wystarczy kilka minut na którejkolwiek z platform społecznościowych by przekonać się, że marketerzy nie boją się korzystać z pomocy sztucznej inteligencji.
Możliwe jednak, że mamy po prostu do czynienia z czymś na kształt technologicznej „bańki” — firmy będą wdrażały AI na masową skalę, do momentu gdy okaże się, że część z tych zastosowań… wcale nie przynosi wymiernych korzyści.
Zobacz: Reklamy PPC – czy warto?
Według raportu Social Media Trends 2024 (przygotowanego przez Hootsuite), ponad 60% użytkowników mediów społecznościowych mniej ufa treściom tworzonym przez sztuczną inteligencję — i niechętnie wchodzi z nimi w interakcję. Polecamy zwrócić uwagę na to, z jakim feedbackiem spotykają się w Polsce generowane przez AI reklamy (nie tylko w social mediach) — wbrew oczekiwaniom niektórych ekspertów, odbiorcy trafnie rozpoznają w nich rękę sztucznej inteligencji i szybko je punktują.
Jak się na to przygotować? Wciąż stawiając na autentyczne treści i ludzkie historie — bo to one budzą prawdziwe zaufanie i przywiązanie do marki. Jeśli chodzi zaś o AI — jako agencja marketingowa możemy powiedzieć, że lepiej sprawdzi się ona jako „wirtualny asystent” — taki, który pomoże opracować plan contentowy czy pomoże w analizie działań konkurencji.
Mówiąc o autentyczności, możemy płynnie przejść do tematu influencer marketingu.
Co do tego, że najwięksi instagramowi i tiktokowi celebryci nadal będą skutecznie wspierali marki swoim autorytetem i zasięgami — nie mamy wątpliwości. Natomiast zdaniem wielu ekspertów, zgodnie z ideą autentyczności jako kluczowej wartości dla wielu odbiorców, większego znaczenia nabierze rola tzw. nano-influencerów. Czyli tych, którzy są rozpoznawalni w specyficznych niszach i nie mogą pochwalić się milionowymi zasięgami — ale za to budują w swoich odbiorcach szczere poczucie zaufania. Już teraz widzimy, że firmy — np. z branży beauty — coraz chętniej wchodzą we współpracę z twórczyniami o zaledwie kilkutysięcznych zasięgach. Mówiąc językiem marketingowym — przekładają się one na mniej leadów, ale za to bardziej wartościowych.
Zdj 2. Profil przykładowego nano-influencera.
Źródło: www.instagram.com/zoellalifestyle/
Zobacz: Co to jest branding i jak budować silną markę?
W tym samym duchu od pewnego czasu obserwuje się także inny trend — marki coraz częściej włączają do swoich działań materiały tworzone przez zwykłych użytkowników social media. “Spontaniczne” zdjęcia z zakupionymi produktami, amatorskie recenzje czy nawet… memy — zbiorczo określamy je jako User Generated Content — są dla większości konsumentów najbardziej autentyczną formą treści promocyjnych. I dlatego też są dla każdej marki aż tak cenne!
Kolejnym trendem, który niemal na pewno w tym roku nie zwolni, jest integracja mediów społecznościowych ze światem e-commerce. Już od dłuższego czasu na Facebooku i Instagramie marki mogą nie tylko reklamować swoje produkty, ale także… je sprzedawać. Do tego grona niedawno dołączył także TikTok — choć póki co, specjalną zakładkę z ofertami produktowymi znajdą w swoich smartfonach jedynie Amerykanie.
Dla właścicieli e-commerce’ów — zwłaszcza tych małych — to spora szansa. Dystrybucja w mediach społecznościowych pozwala w pełni zmonetyzować korzyści ze zdobytych zasięgów, jednocześnie ograniczając inne koszty (np. na pozycjonowanie strony internetowej).
Spodziewamy się więc, że nie tylko marki będą pracować nad dostosowaniem swoich ofert do specyfiki i formatu social media — ale że również same platformy zaczną intensywnie rozwijać opcje sprzedaży, oddając do dyspozycji kolejne narzędzia sprzedażowe.
Przede wszystkim, prowadzenie mediów społecznościowych zgodnie z obowiązującymi trendami znacznie przekłada się na potencjalne zasięgi. Szybciej możesz uzyskać satysfakcjonujące rezultaty kampanii. Twoja marka stanie się bardziej popularna, co przełoży się na większą liczbę obserwatorów i zwiększenie współczynnika konwersji.
To jednak nie wszystko. Podążanie za trendami umożliwia skuteczne wyprzedzenie konkurencji. Zawsze w działaniach marketingowych będziesz o krok w przód. Co istotne, podążanie za trendami wspiera też pozycjonowanie stron firmy – to świetna korelacja na bazie digital marketingu.
Warto mieć też na uwadze, że wdrażanie nowych i popularnych rozwiązań pokazuje, że brand jest nowoczesny, nie boi się testów i chce cały czas iść z duchem czasu w marketingu. Warto testować poszczególne rozwiązania (uwzględniając zapotrzebowanie grup docelowych), bo prowadzi to do ostatecznego sukcesu, a także otwiera kolejne pola do popisu w marketingu sieciowym.
Pamiętaj, że trendy będą zmieniać się na przestrzeni nie kilku lat, a nawet w ciągu kilku tygodni. Trzeba je kontrolować na bieżąco, modyfikując strategię działania w social media marketingu.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat trendów w social media?
Jakie są najważniejsze trendy social media w 2024 roku?
W 2024 roku możemy spodziewać się wzrostu znaczenia treści generowanych przez użytkowników (user-generated content). Algorytmy platform mediów społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, będą coraz bardziej preferować content oparty na sztucznej inteligencji i interaktywny. Transmisje na żywo oraz krótkie filmy zyskają na popularności, umożliwiając markom w social mediach bardziej dynamiczny kontakt z odbiorcami. Wzrośnie też rola personalizacji, oznaczająca dostosowywanie treści do indywidualnych potrzeb i preferencji swojej grupy docelowej.
Jak personalizacja wpływa na strategie marketingowe w social mediach?
Personalizacja jest kluczowym elementem strategii marketingowej w świecie mediów społecznościowych. Umożliwia tworzenie treści spersonalizowanych, które trafiają w potrzeby i preferencje odbiorców, zwiększając zaangażowanie i skuteczność kampanii reklamowych. Analiza danych pozwala na lepsze dostosowywanie przekazu do odbiorców, co w rezultacie przekłada się na wyższą skuteczność działań reklamowych. Chatboty i inne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji wspierają personalizację, umożliwiając interakcję w czasie rzeczywistym.
Jakie są korzyści z analizy danych w kontekście trendów social media?
Analiza danych w social mediach pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i preferencji swojej grupy docelowej. Dzięki temu możesz dostosowywać swoją strategię i tworzyć bardziej efektywny content. Analiza danych jest ważnym elementem optymalizacji kampanii reklamowych oraz działań SEO – prowadzi to do lepszych wyników kampanii w social mediach. Wzrost popularności w mediach społecznościowych można osiągnąć dzięki skutecznemu wykorzystaniu danych do tworzenia spersonalizowanych i trafnych treści.
Jakie znaczenie mają chatboty w obsłudze klienta w social mediach?
Chatboty odgrywają coraz większą rolę w obsłudze klienta w social mediach, umożliwiając interakcję w czasie rzeczywistym. Dzięki nim marki mogą szybko i efektywnie odpowiadać na pytania klientów, co zwiększa ich satysfakcję i lojalność. Chatboty oparte na sztucznej inteligencji mogą być spersonalizowane, pozwalając na dostosowanie komunikacji do indywidualnych potrzeb odbiorców.
Jakie treści będą dominować w social mediach w 2024 roku?
W 2024 roku najważniejsze trendy wskazują na wzrost popularności treści interaktywnych, m.in. transmisje na żywo i krótkie filmy. Treści generowane przez użytkowników zyskają na znaczeniu, ponieważ są bardziej autentyczne i angażujące.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.