Słowa kluczowe to podstawowy element prowadzenia działań SEO w sieci. To na nich oparte są wyszukiwania użytkowników, które mają doprowadzić ich do promowanej przez nas strony. Frazy kluczowe mogą być jednak łatwiejsze lub trudniejsze w swojej konstrukcji. Jak mierzy się trudność słów kluczowych i w jaki sposób wpływa to na pozycjonowanie?
Zdj 1. Trudność słowa kluczowego to istotny parametr w SEO
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/listy-s%C5%82%C3%B3w-kluczowych-bazgra%C4%87-s%C5%82owo-2041816/
Słowo kluczowe (keywords, znany też jako fraza kluczowa) wpisywana jest przez użytkownika wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiedzi na nurtujące kwestie. Może to być np. „agencja marketingowa Warszawa” – fraza ta doprowadzi nas do agencji działających na terenie Warszawy lub dla klientów ze stolicy. Słowa kluczowe mogą mieć różną trudność. Co się kryje pod tym pojęciem?
Jak definiujemy trudność słów kluczowych? Co to oznacza?
Co to jest trudność słów kluczowych? Definicja tego wyrażenia jest niezwykle prosta. Wcale nie chodzi o trudną konstrukcję frazy lub liczbę słów, które ta zawiera. To wskaźnik, który określa jak trudne jest pozycjonowanie na określone słowo kluczowe. Trudność słów kluczowych wyrażona jest w skali od 0 do 100. Im wyższa wartość tego wskaźnika, tym trudniej jest wstrzelić się wysokie pozycji w wyszukiwarce.
- 0 – 10 – słowa najłatwiejsze jeżeli chodzi o pozycję strony w wyszukiwarce.
- 11 – 30 – słowa o średnim poziomie trudności.
- 31 – 70 – trudne słowa kluczowe, które ograniczają możliwość realizacji pożądanych wyników SEO w konkretnym czasie.
- 70 – 100 – słowa o bardzo wysokim poziomie trudności, z dużą konkurencyjnością.
Analiza słów kluczowych pokazuje jednak, że wraz z trudnością danej frazy rośnie jej popularność. To z kolei może przekładać się na szybsze pozyskiwanie odbiorców i zwiększenie dynamiki wzrostu współczynnika konwersji.
Jak trudność słów kluczowych wpływa na pozycjonowanie?
Trudność słowa kluczowego wpływa znacznie na pozycjonowanie strony w Google. Im wyższą wartość ma dana fraza, tym trudniej jest przebić się przez konkurencję oraz liczbę wyszukiwani powiązanych z danym słowem. Pozycjonerzy muszą podjąć bardziej zaawansowane działania, aby uzyskać odpowiednią pozycję w wyszukiwarce (np. większy nacisk na content i linkowanie zewnętrzne), a później konieczne jest ciągłe podtrzymywanie wywalczonej już pozycji – inaczej szybko spadniemy w wynikach wyszukiwania.
To wszystko zwiększa koszt prowadzenia działań pozycjonerskich i wydłuża okres oczekiwania na efekty. Nie ma co ukrywać – analiza słów kluczowych pozwalająca na sprawdzenie popularności i trudności frazy pozwoli na polepszenie efektywności tych działań. Pamiętaj też, że im trudniejsza fraza, tym większa jest zwykle jej popularność i szersza grupa docelowa, do której możesz adresować swoje działania.
Zdj 2. Najtrudniejsze słowa kluczowe mogą bardzo utrudnić wyniki optymalizacji
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/polityka-prywatno%C5%9Bci-klawiatura-510731/
Analiza słów kluczowych – krok po kroku
Analiza słów kluczowych i ich trudności to postępowanie zmierzające do ustalenia jak skomplikowane będzie pozycjonowanie na określoną frazę. Aby ją przeprowadzić, musisz mieć dostęp do odpowiednich narzędzi analitycznych. Pamiętaj, że wyspecjalizowana i doświadczona agencja pozycjonerska przeprowadzi dokładną analizę słów kluczowych już na wstępnym etapie współpracy. Jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę?
- Sprawdź, jaki jest autorytet Twojej witryny na daną frazę kluczową – pierwsza kwestia to kontrola strony internetowej pod względem autorytetu. Ten także wyrażony jest w skali od 0 do 100. Im wyższy jest autorytet domen, które wyświetlają daną frazę w wynikach wyszukiwania, tym trudniejsza jest sama fraza. Porównaj swoje wyniki z analizą witryn konkurencji.
- Skontroluj liczbę domen odsyłających i wyszukiwania określonej frazy – trudniejsze do pozycjonowania są strony, które odsyłają do większej liczby domen, a ich popularność w wynikach wyszukiwarki jest bardzo duża.
- Przeanalizuj konkurencyjność frazy w określonej branży – niektóre frazy (np. w elektronice, branży meblarskiej czy finansowej) są niezwykle popularne i wiele stron pozycjonuje się właśnie na nie. To sprawia, że fraza jest trudniejsza i ciężko jest się przebić przez liczną konkurencję.
Analizę popularności frazy kluczowej i liczby wyszukiwań możesz dokonać przy pomocy narzędzi takich jak Google Trends czy w Planerze Słów Kluczowych. Bardzo rozbudowane opcje dotyczące kontroli popularności frazy, autorytetu strony czy liczby domen odsyłających to także Ahrefs, czy Senuto. To oprogramowanie jest jednak dostępne wyłącznie w wersji płatnej i przeznaczone dla profesjonalnych pozycjonerów.
Jeżeli fraza ostatecznie okaże się bardzo trudna, można starać się to pominąć szukając np. popularnych zamienników (słowo „samochód” zamień na „auto”) albo wykorzystać pozycjonowanie lokalne (zamiast „naprawa samochodów” wpisać „naprawa samochodów Warszawa”). To korzystnie wpłynie na ostateczne efekty działań SEO.