UX a pozycjonowanie: dlaczego nie mogą bez siebie istnieć?
5 min
5 min
Na skróty
Nawet najlepsza, przemyślana w najdrobniejszych szczegółach strategia SEO na niewiele się zda bez dobrze zaprojektowanej strony. Oczekiwania użytkowników sieci wobec przeglądanych witryn tylko rosną — strony mają być bardziej angażujące, intuicyjne oraz wydajne… i tym właśnie zajmuje się cała dziedzina, którą nazywamy mianem UX. A co ma ona wspólnego z tradycyjnymi działaniami SEO? Wyjaśnimy to w poniższym artykule.
Dwie litery — UX — mogą być jednym z najczęściej używanych skrótowców w świecie IT, designu oraz marketingu w ostatnich latach. Oznaczają one nic innego, jak User Experience, czyli całość doświadczeń użytkownika podczas korzystania z produktu. Tak, produktu — zasady UX odnoszą się w takim samym stopniu do stron internetowych, jak i sprzętu AGD, mebli czy… projektów formularzy podatkowych. W naszym tekście skupimy się oczywiście na tych pierwszych.
Esencją UX jest tworzenie witryn, które zostawiają po sobie jak najwięcej pozytywnych skojarzeń — i które zachęcają swoich „gości” do powrotu. Stron czytelnych, intuicyjnych i angażujących. W skrócie — przyjaznych użytkownikowi.
Pytanie: gdzie w tym wszystkim znajduje się miejsce dla SEO. Gdyby się nad tym zastanowić, szeroko pojęte pozycjonowanie oraz UX są ze sobą bardzo ściśle powiązane. Działania SEO mają na celu naprowadzić potencjalnych odbiorców na stronę zawierającą wartościowe dla nich treści lub mogących zaspokoić ich potrzeby — dbałość o zasady UX ma zaś sprawić, że pobyt na niej będzie dla użytkowników przyjemny i wygodny.
Najważniejsze jest jednak to, że i UX, i SEO dążą do tego samego celu — zwiększenia konwersji na stronie. Posługują się przy tym, oczywiście, różnymi narzędziami — ale nawet i na tym poziomie mają nieco wspólnego, co od kilku lat podkreślają… wytyczne Google.
Więcej o zasadach przyświecających pracy specjalistów od UX oraz zależności między UX a SEO piszemy w artykule „Co to jest UX? O czym warto wiedzieć?”
Odpowiadając krótko — tak. Analizując zmiany działania algorytmów wyszukiwarki Google w ostatnich latach błyskawicznie zauważymy, że amerykański gigant w coraz większym stopniu koncentruje się właśnie na pozytywnych doświadczeniach użytkownika. Dobrym przykładem będą tu wprowadzone w 2021 roku wskaźniki Core Web Vitals, które przynajmniej częściowo pozwalają ocenić jakość działania danej strony z punktu widzenia użytkownika i stały się istotnym czynnikiem rankingowym.
Zdj 1. Na powyższej osi czasu zaznaczono najważniejsze aktualizacje algorytmów Google’a, zwiększające wpływ UX na pozycjonowanie.
Źródło: What are Core Web Vitals — Brightedge
Co więcej — wiemy, że algorytm Google’a uwzględnia także wskaźniki behawioralne — takie jak czas spędzany na danej stronie czy ilość odwiedzonych podstron. Pośrednio dostarczają one całkiem sporo informacji na temat tego, jak użyteczna i funkcjonalna jest dana witryna w oczach użytkowników Google’a. Nie oszukujmy się — stronę, na której wykonanie nawet prostych czynności sprawia problem, większość użytkowników prawdopodobnie szybko opuści. Konsekwentne wdrażanie zasad UX pozwala właśnie takim sytuacjom zapobiec.
I jeszcze jedna kwestia — bardzo ważnym czynnikiem rankingowym stała się w ostatnich latach responsywność stron, czyli sposób, w jaki dostosowują się one do wymagań urządzeń mobilnych. Obecnie ponad połowa ruchu w Google pochodzi właśnie ze smartfonów; dobry UX mobilnych wersji witryn może więc dać wyraźną przewagę w SERP-ach.
Wspomnieliśmy, że zarówno UX, jak i działania SEO mają ten sam cel — optymalizację współczynnika konwersji. Działania pozycjonerskie dążą ku niemu przede wszystkim poprzez przekierowywanie na stronę wartościowego ruchu (czyli osób, które naprawdę mogą być zainteresowane skorzystaniem z usług lub produktów firmy). A jak na konwersję wpływa UX?
Mogłoby się wydawać, że trudno byłoby opisać jakość UX strony przy pomocy wskaźników liczbowych. Nie jest to jednak niemożliwe — kilka wskaźników rzeczywiście dostarcza, bezpośrednio lub pośrednio, cennych wskazówek co do tego, jak dobrze sprawuje się nasza witryna „w rękach” użytkowników.
Należą do nich m.in.:
Zdj 2. Długość ładowania strony ma w praktyce decydujący wpływ na wartość współczynnika odrzuceń.
Źródło: Think with Google
Połączenie klasycznych strategii SEO oraz dobrych praktyk UX określa się jako SXO. W ramach tego podejścia wykorzystujemy nasze doświadczenie w pozycjonowaniu, by poprawić doświadczenia użytkowników stron naszych klientów. I odwrotnie — w walce o wysokie pozycje w SERP-ach przykładamy dużą wagę do jakości designu oraz wydajności działania witryny.
Na czym więc się skupiamy?
Zdj 3. Dobrze zoptymalizowana powinna być tak samo przejrzysta i funkcjonalna na każdym urządzeniu.
Źródło: 11 powerful examples of responsive web design — inVision
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, z jakich innych elementów zbudowaliśmy naszą strategię SXO — zachęcamy do zapoznania się z naszymi case studies oraz ofertą Semcore.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.