UX a zachowania użytkowników – ciekawostki
2 min
2 min
Na skróty
Czy wiesz, że nawet niewielka zmiana w UX serwisu może znacząco wpłynąć na konwersję? Jeżeli Twoja witryna wczytuje się zbyt wolno i jest niedostosowana do potrzeb użytkowników, tracisz pieniądze!
Case study opublikowane przez Google (Small but mighty: How little changes can make a big difference to user experience) przedstawia interesujące informacje o przeprowadzonych testach A/B. To na ich podstawie wdrożono zmiany z zakresu UX, które ostatecznie pomogły zwiększyć zaangażowanie użytkowników korzystających z pewnej aplikacji mobilnej. Uproszczono nawigację oraz zaktualizowano formularze, aby te były znacznie bardziej przejrzyste. Efekt? Wzrost współczynnika konwersji o 17% i zwiększenie zarejestrowanych użytkowników o 10%. Choć case study odnosi się do aplikacji mobilnej, doskonale wizualizuje to, jak nawet niewielka zmiana wpływa na zachowanie potencjalnych klientów.
Zastanów się, w jaki sposób możesz:
Aż 89% użytkowników twierdzi, że zrobi zakupy u konkurencji, jeżeli sklep charakteryzuje się słabym UX. Nawet najlepsza strategia marketingowa okaże się nieskuteczna, jeżeli serwis zostanie zaprojektowany niezgodnie z potrzebami internautów. To dlatego coraz częściej łączy się SEO z UX – dzięki wysokiej pozycji pozyskiwany jest ruch organiczny, ale to user experience przyczynia się do realizacji konwersji. Źródło informacji: Why User Experience Matters to Marketing – webfx.com.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz SEO
Coraz większą rolę w marketingu odgrywa automatyzacja oraz personalizacja. Około 58% użytkowników korzystających ze smartfonów wykazuje większą przychylność wobec stron i aplikacji, które pamiętają poprzednie zachowania (np. zapisują dane do wysyłki). Dlatego prowadząc biznes online, warto zaopatrzyć się w stosowne narzędzia z zakresu CRM oraz marketing automation. Źródło informacji: ThinkWithGoogle.
Mniej więcej 2/3 użytkowników dokonuje rozeznania w sieci przed dokonaniem dużego zakupu. Jakie wnioski wysunąć z tej informacji? Przede wszystkim internautom należy dostarczać wartościowych informacji na temat proponowanych produktów i usług. Takie treści będą czytane przez potencjalnych klientów i mogą wywierać bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe – a przy okazji wspierają SEO. Źródło informacji: 71 Online Shopping Statistics To Help Determine Your Business’s Next Steps – semrush.com.
Pamiętaj, aby:
Współczynnik odrzuceń w Google Analytics wizualizuje to, jaki odsetek użytkowników opuścił witrynę bez wykonywania jakiejkolwiek interakcji. Problem w tym, że nie na każdej podstronie takie zachowanie powinno być traktowane jako „odrzucenie”. Doskonałym tego przykładem są artykuły blogowe – to treści, które mają za zadanie odpowiadać na pytania użytkowników. Internauta czyta tekst, dowiaduje się więcej na konkretny temat, a następnie opuszcza witrynę. W Google Analytics takie zachowanie domyślnie zostanie potraktowane jako odrzucenie. Dlatego warto opracować niestandardowe reguły, które pozwolą monitorować realny bounce rate. Aby tego dokonać, należy w GTM ustawić odrzucenie, jako zdarzenie, gdzie użytkownik opuszcza stronę np. po czasie krótszym niż 10 sekund. Warto także monitorować scroll depth, aby weryfikować to, jak zaangażowani w content są internauci.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.