Kariera w marketinguUX

UX researcher – czym się zajmuje?

3 min czytania
UX researcher – czym się zajmuje?

Research jest jednym z najważniejszych etapów wzorcowego procesu projektowego… choć można odnieść wrażenie, że pozostaje też tym najbardziej niedocenianym. Na czym polega praca researchera w zespole UX i jakich umiejętności wymaga? O tym piszemy w dzisiejszym tekście. Zapraszamy do lektury!

Co robi UX researcher?

UX researcher to specjalista odpowiedzialny za prowadzenie badań doświadczeń użytkownika. Gdy UX designerzy próbują ułatwić życie użytkowników stron i aplikacji, tworząc intuicyjne, atrakcyjne i motywujące do działania interfejsy, researcher szuka odpowiedzi na pytania: „Czego, tak naprawdę, oczekują użytkownicy?” oraz „Z jakimi problemami się mierzą korzystając ze stron/aplikacji?”.

Do głównych obowiązków UX researchera należy więc:

  • planowanie badań – od zdefiniowania pytań badawczych i wyboru metod, przez opracowanie budżetu i harmonogramu, po rekrutację uczestników;
  • przeprowadzenie badań – testów użyteczności, wywiadów, ankiet, analiz behawioralnych (heatmaps, zapisy sesji);
  • analiza danych i opracowywanie raportów ze wskazówkami dla projektantów i innych członków zespołu projektowego.

UX researcherzy często zajmują się także analizą konkurencji i monitorowaniem branżowych trendów. Koniec końców, cała ich praca sprowadza się do tego, aby pomóc zespołowi określić co w UX działa, a co nie – i jakie rozwiązania mogą być odpowiednie dla danego projektu oraz jego grupy docelowej?

UX researcher – jak zacząć? Jakich umiejętności potrzebujesz?

Aby zostać UX researcherem, teoretycznie nie potrzebujesz konkretnego wykształcenia kierunkowego, ale praktycznie większą szansę na dobry start w zawodzie mają osoby po kierunkach z silnym naciskiem na prowadzenie badań ilościowych i jakościowych. Dlatego też do branży często trafiają… psycholodzy oraz socjolodzy, którzy mają i doświadczenie badawcze, i umiejętności analityczne. To samo można powiedzieć np. o absolwentach kierunków ekonomicznych czy specjalistach od analiz marketingowych. Oczywiście, wiedza czysto techniczna i/lub z zakresu projektowania też nigdy nie zaszkodzi; ogromna część UX researcherów ma doświadczenie z UX designem.

Zobacz  Kolory w marketingu, czyli jak kolory wpływają na nasze decyzje?

Jeśli chodzi o umiejętności miękkie, najważniejsze są:

  • komunikatywność – liczy się i umiejętność prezentowania wyników badań, i nawiązywania dobrego kontaktu z badanymi;
  • kreatywność – prowadzenie badań, mimo wielu metodologicznych ograniczeń, wymaga sporej otwartości na nowe metody zbierania danych;
  • empatia – bez której trudno wejść w buty użytkownika i przygotować scenariusz badania, które faktycznie pozwoli ocenić jego potrzeby;
  • umiejętność pracy zespołowej – UX researcherzy zawsze są częścią większego zespołu projektowego; w niektóre badania angażuje się też większą liczbę specjalistów.

Gdzie szukać pracy jako UX researcher? Sytuacja na polskim rynku

Mało kto umniejsza dziś roli user experience przy tworzeniu produktów cyfrowych; to nie przypadek, że nawet w naszej agencji łączymy pozycjonowanie z UX w ramach strategii SXO. Natomiast z samym researchem bywa różnie. Wiele firm szuka ludzi do wszystkiego – czyli UX designera, researchera i specjalisty od UI w jednej osobie. Mniejsze zespoły często nie mają z kolei budżetu na to, aby prowadzić np. testy użyteczności czy organizować wywiady w grupie docelowej – i zostają przy podstawowych analizach behawioralnych.

Jeśli będziesz szukać pracy stricte jako UX researcher, radzimy raczej przeglądać oferty agencji specjalizujących się w projektowaniu UX oraz software house’ów, firm z branży IT lub, po prostu, dużych korporacji, które stać jest na stworzenie większego zespołu projektowego in house. Ale nawet i tam często panuje przekonanie, że dobry UX designer powinien być w stanie sam zająć się analityką i badaniami. 

Zobacz  CUX – poradnik

Ofert pracy jest więc kilkukrotnie mniej niż dla UX/UI designerów. Ale z drugiej strony – specjalistów, którzy skupiają się właśnie na researchu też jest na polskim rynku niewielu. Widać to dobrze po zarobkach; widełki na stanowiskach seniorskich zaczynają się od… 20 tysięcy zł (wg Pracuj.pl). Nie zmienia to faktu, że wejść do branży jako „czysty” UX researcher jest dziś bardzo trudno; w praktyce bardziej prawdopodobną ścieżką jest start z pozycji UX/UI designera i wyspecjalizowanie się na dalszym etapie kariery.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy