W jaki sposób budować lojalność klienta wobec firmy?
3 min
3 min
Na skróty
Lojalność to najbardziej pożądana cecha klientów firmy. Dlaczego? Bo taki klient ciągle wraca i nie potrzeba go za bardzo przekonywać, co do atrakcyjności oferty. Oczywiście taki rodzaj lojalności wypracowywany jest w czasie, ale gdy już się to osiągnie, możesz mieć pewność, że zyskujesz wieloletniego odbiorcę, który dodatkowo sam będzie promował Twoją firmę w swoim najbliższym otoczeniu. Jak pozyskać takich klientów? O tym w artykule.
Zacznijmy od wytłumaczenia samego pojęcia. Lojalność klienta wobec firmy to trwałe przywiązanie konsumenta do danej marki, produktu lub usługi. Wyraża się ona poprzez regularne powracanie do zakupów u tego samego dostawcy oraz preferowanie go nad konkurencję, nawet jeśli istnieją inne, porównywalne oferty na rynku. Klient lojalny zazwyczaj kieruje się pozytywnymi doświadczeniami, zadowoleniem z jakości produktów lub usług, a także relacjami, które zbudował z firmą.
Piramida lojalności klienta, zwana także drabiną, to model przedstawiający różne poziomy zaangażowania klientów wobec marki. Umożliwia on firmom lepsze zrozumienie, w jakiej fazie relacji z marką znajdują się poszczególni klienci i jakie kroki można podjąć, aby zwiększyć ich lojalność. W miarę przechodzenia przez kolejne etapy piramidy, zaangażowanie klientów rośnie, co wiąże się z wyższym poziomem ich lojalności i większym prawdopodobieństwem długoterminowej współpracy.
Oto typowe poziomy drabiny lojalności klienta:
Warto znać drabinę lojalności klienta, by móc ocenić, gdzie aktualnie znajdują się konkretni użytkownicy i jakie działania możesz wobec nich podjąć, aby przeszli na wyższy poziom zaangażowania wobec Twojej firmy.
By klienci stali się jak najbardziej lojalni wobec Twojej marki, postaw na świadome podejście i strategiczne działania w różnych obszarach działalności firmy. Oto kilka skutecznych metod, które mogą Ci pomóc w budowaniu lojalności klientów:
Skoro wiesz już, jak budować lojalność klientów, przekonaj się także, co dzięki temu zyskujesz. Posiadanie lojalnych klientów niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy. Oto główne z nich:
Lojalni klienci to ogromna wartość dla każdej firmy. Zapewniają stabilne dochody, obniżają koszty operacyjne, wspierają rozwój nowych produktów i usług oraz wzmacniają wizerunek marki. Długoterminowe korzyści z posiadania lojalnych klientów często przewyższają krótkoterminowe zyski z jednorazowych transakcji. Warto więc w nich inwestować i dbać o ich utrzymanie.
Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore czaruje słowem, tworząc treści idealnie dopasowane do potrzeb klienta. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.