Strona internetowa to wizytówka firmy, która umożliwia pozyskanie nowych odbiorców i budowanie zaufania i relacji z już pozyskanymi klientami. Niestety, jeżeli witryna stanie się ofiarą cyberprzestępców, przestanie prawidłowo funkcjonować, a to z kolei może wpłynąć na odbiór wśród osób zainteresowanych naszą ofertą. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową, aby nie padła ona ofiarą hakerów? Podpowiadamy!
Zdj 1. Pamiętaj, aby stosować system bezpiecznego logowania na stronę www
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/rejestracja-zaloguj-sie-klawiatura-3938434/
Strona internetowa może paść ofiarą różnego rodzaju ataków. To między innymi DDoS (obciążenie serwera witryny), przejęcie plików na serwerze poprzez złamanie danych dostępowych, XSS, czyli przejmowanie sesji użytkowników witryny, a także kradzież danych MySQL czy wiele innych. Nie tylko ich nazwy brzmią groźnie. Skutek działania cyberprzestępcy może być groźny dla użytkownika strony i jej posiadacza.
Dlaczego zabezpieczenie strony internetowej to istotna sprawa?
Zanim dowiesz się, jak skutecznie zabezpieczyć stronę internetową, poznaj ryzyko związane z nieprawidłową ochroną witryny. Przede wszystkim cyberprzestępca może całkowicie unieruchomić działania Twojej wizytówki w sieci lub sklepu internetowego. To uniemożliwi sprzedaż oraz zachwieje zaufaniem do prowadzonego przez Ciebie przedsiębiorstwa.
Atak na serwer może doprowadzić też do wykradzenia danych klientów, plików informacyjnych o oferowanych produktach, a w skrajnych przypadkach – nawet haseł posiadaczy konta na stronie. To grozi bezsprzecznie ogromnym kryzysem wizerunkowym, a niekiedy nawet problemami natury prawnej.
Dodajmy jeszcze, że cyberprzestępcy potrafią wgrać na serwer strony wirusa, co ogranicza jej funkcjonalność, a niekiedy też rozsiewa złośliwe oprogramowanie dla klientów. To również zniechęci potencjalnych i starych odbiorców, przed zakupami w Twoim sklepie czy korzystaniem ze świadczonych usług.
Zdj 2. Ochrona strony internetowej to m.in. ochrona danych Twoich klientów
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/e-commerce-zakupy-karta-kredytowa-2607114/
Skuteczne sposoby zabezpieczenie strony www
Nie ma stuprocentowego sposobu, który eliminuje ryzyko cyberataku na witrynę www. Istnieją za to sposoby, które minimalizują szansę, że do takiej sytuacji dojdzie. Jak zabezpieczyć stronę internetową przed atakami cyberprzestępców?
- Wykup certyfikat SSL – to certyfikat, który szyfruje wszelkie informacje przekazywane na rzecz strony internetowej. Umożliwia on pełną ochronę loginów, haseł czy innych informacji od klientów, ale też istotnych z punktu widzenia posiadacza strony.
- Zainstaluj system antyspamowy – ochroni on witrynę przed zakładaniem niesprawdzonych kont pocztowych, kont w sklepie internetowym, ale też ułatwi odsianie niepożądanych maili od tych istotnych wiadomości.
- Wdróż dwuetapowy system logowania – to pozwoli zabezpieczyć stronę internetową przed fałszywymi kontami, które mogą służyć do przeprowadzenia różnych ataków cybernetycznych.
- Wykonaj zabezpieczenie antywirusowe – system antywirusowy powinien wychwycić zakażony plik i zneutralizować go, a także być tarczą przeciwko zainfekowaniu serwera.
- Regularnie zgrywaj kopię zapasową – tworzenie kopii zapasowej umożliwia odtworzenie utraconych danych na stronie, jeżeli dojdzie do ataku. Nie stracisz danych swoich klientów, contentu, zdjęć czy informacji sprzedażowych.
- Wybierz sprawdzony i dobrze chroniony hosting – hosting powinien być prowadzony przez renomowaną firmę, ze wsparciem technicznym świadczonym przez cały tydzień, 24 godziny na dobę.
Czy powyższe zasady są uniwersalne? Jak zabezpieczyć WordPressa? Nie ma wielkich różnic względem innych witryn, aczkolwiek warto sprawdzić, czy szablon nie dostarcza dodatkowych rozwiązań prewencyjnych.
Jaki jest koszt zabezpieczenia stron internetowych?
Koszt zabezpieczenia strony internetowej nie jest duży. Za certyfikat SSL zapłacisz około 10-20 złotych rocznie. U niektórych hostingodawców filtr antyspamowy, system antywirusowy i SSL jest już zawarty w cenie. Tego rodzaju hosting (w zależności od parametrów i rozmiaru) nie powinien wynieść więc niż kilkaset złotych.
Pamiętaj, że to wydatek bardzo istotny z punktu widzenia posiadacza strony internetowej. W ten sposób możesz skutecznie chronić siebie, swoich klientów i własną reputację na rynku!