Technologia

Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

3 min czytania
Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

Internet, mimo krótkiej historii, jest uznawany za jeden z najbardziej rewolucyjnych wynalazków w dziejach świata. W całym rozwoju sieci wyróżnia się kilka etapów ewolucji – Web 1.0, Web 2.0 i Web 3.0. Jakie są różnice między Web 2.0 i Web 3.0?

Web 1.0 – co oznacza?

Zanim opiszę Web 2.0 i Web 3.0, wspomnę pokrótce o Web 1.0. Prawdopodobnie pierwszy raz tej nazwy użyła web-developerka Darcy DiNucci w 1999 roku. Nie jest to żaden oficjalny termin ani etap pionierski w rozwoju sieci. Wówczas istniały już strony WWW, ale były statyczne. Nie oferowały interaktywności, a jedynie przekazywały informacje. Ich zawartość w praktyce była całkowicie kontrolowana przez twórców witryn. Dominowały proste strony HTML. Web 1.0 miało jednak swoje plusy. Przede wszystkim takie witryny były bardzo proste pod względem tworzenia. Nie wiązały się z nimi żadne większe wymagania techniczne. Kod źródłowy aplikacji rzadko udostępniano publicznie. Ewolucję i popularne na poszczególnych etapach rozwiązania doskonale prezentuje poniższa grafika: 

Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

Źródło: http://ahmadfaizar.blogspot.com/2018/08/evolution-of-web-web-10-web-20-web-30.html

Zerknij jeszcze, w jakim czasie pojawiały się poszczególne technologie i serwisy: 

Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

Źródło: http://ahmadfaizar.blogspot.com/2018/08/evolution-of-web-web-10-web-20-web-30.html

Web 2.0 – czym się charakteryzowało?

Co to jest Web 2.0? Web 2.0 sprawiło, że internauci zaczęli ze sobą rozmawiać. Użytkownicy internetu stali się jego uczestnikami. Zaczęli wchodzić między sobą w interakcje i wnosić wartość dodaną dzięki udostępnianiu różnych danych. Wtedy w sieci zaczął być zauważalny coraz większy wpływ korporacji. Powstawały serwisy nastawione na osiąganie dochodów. Witryny pozwalały użytkownikom dojść do głosu. Przykładowo, Amazon umożliwiał dodawanie recenzji do produktów. Wikipedia udostępniła z kolei opcję modyfikacji wpisów encyklopedycznych. To czas serwisów społecznościowych, kiedy rozwijały się takie marki jak Facebook czy Twitter. 

Zobacz  Jak finansowanie dla e-sklepów wspiera inwestycje w SEO i UX?

Web 3.0 – na czym polegało?

Sieć dalej się dynamicznie rozwijała. Co to jest Web 3.0? Celem tego etapu było stworzenie jeszcze bardziej otwartych i powszechnych stron oraz aplikacji. Nazywany jest on również jako inteligentny Web. Sieć zaczęła rozumieć preferencje i intencje użytkowników. Web 3.0 opiera się na sztucznej inteligencji i innych rozwiązaniach, dzięki którym możliwa jest lepsza personalizacja i zaoferowanie lepszych doświadczeń. Efektem są inteligentne chat boty, zaawansowane systemy rekomendacji i inne rozwiązania, które z założenia mają zapewniać użytkownikom jeszcze więcej możliwości i usługi spełniające ich oczekiwania. Web3 jest rozszerzeniem kryptowalutowym, wykorzystującym blockchain do osiągnięcia nowych możliwości. 

Web 2.0 vs Web 3.0

Dzięki Web 2.0 użytkownik stał się nie tylko osobą korzystającą z zasobów sieci, ale również jej uczestnikiem. Tworzył content w internecie. Natomiast Web 3.0 spowodowało, że może również posiadać rzeczy w sieci. W przypadku tych etapów inaczej podchodzi się do wyzwań. W Web 2.0 kluczowe było generowanie treści i jej konsumpcja, natomiast w Web 3.0 głównie chodzi o jej tworzenie. 

To także różnice pod względem finansowym. W Web 2.0 płaci się standardowymi pieniędzmi, a w Web 3.0 obsługuje już tylko kryptowaluty. W Web 3.0 eliminuje się potrzebę przekazywania danych osobowych, aby zwiększyć bezpieczeństwo i prywatność użytkowników. 

Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

Poniżej znajdziesz podsumowanie tych etapów ewolucji w sieci w formie tabeli:

Źródło: https://flatworldbusiness.wordpress.com/flat-education/previously/web-1-0-vs-web-2-0-vs-web-3-0-a-bird-eye-on-the-definition/ 

Czy to już koniec ewolucji internetu? Oczywiście, że nie. Nową erą jest Web 4.0, gdzie możliwa będzie m.in. integracja między wirtualnymi i rzeczywistymi przedmiotami. Zintensyfikuje interakcje między ludźmi a maszynami.

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy