Na skróty
Wiadomość powitalna zbyt często uznawana jest za nieistotny element w budowaniu pozytywnego wizerunku sklepu. Właściwie skonstruowana przyczynia się do wzrostu przychodu nawet kilkukrotnie.
Sklep online daje możliwość dotarcia do wielu osób. Wiadomość powitalna powinna być stworzona w taki sposób, by zachęcać do zapoznania się z ofertą sklepu, ale przede wszystkim by każdy czytający czuł się wyjątkowo. Należy zauważyć, że zapisując się do listy mailingowej, użytkownik zgłasza zainteresowanie ofertą dokładnie w tym momencie. Z tego powodu należy skupić się na jej treści.
Ustalenie celu dla wiadomości powitalnej odgrywa kluczową rolę już na etapie jej tworzenia. Pierwsze kilka sekund po otrzymaniu maila będzie decydowało o tym, czy użytkownik zapozna się z jego treścią i złoży zamówienie. Jak napisać wiadomość powitalną dla klientów? W tym momencie należy zadać sobie kilka pytań, co pozwoli na przygotowanie właściwych treści. Najważniejszą jest to, czego się oczekuje od użytkownika? Równie istotnym jest czy klient już złożył zamówienie, czy jedynie założył konto? Poznanie odpowiedzi pozwoli na właściwe sformułowanie treści, które zwiększą jej skuteczność.
Wiadomość powitalna może być stworzona na przeróżne sposoby, w zależności od odpowiedzi na poniższe pytania, można będzie podjąć właściwą decyzję.
Cel wiadomości nie ma większego znaczenia, gdyż powitanie i podziękowanie za przyłączenie się do listy mailingowej będą wzbudzały pozytywne emocje, stworzą zaufanie u użytkownika. W dobrym tonie będzie wymiana korzyści płynących z pozostania w kontakcie. Doskonałym rozwiązaniem będzie zachęcenie, by dodali mail do swojej listy kontaktów, dzięki temu kolejne wiadomości nie trafią do folderu spam.
W zależności od tego, czy wiadomość jest efektem złożenia zamówienia, czy jedynie założonego konta, należy podziękować za zaufanie, ale również zmotywować do zakupu. Doskonale sprawdzają się tutaj różnego rodzaju rabaty, czy gratisy do zamówienia. W tej części należy poinformować o działalności sklepu, w tym także o możliwości kontaktu z obsługą. Często stosuje się opisanie całego procesu zakupu w kilku krokach (maksymalnie 4).
Dobrze sprawdza się umieszczenie danych do logowania. Szczególnie jeśli wiadomość powitalna jest wynikiem założonego konta bądź też wykonania pierwszego zamówienia. Pojawienie się w tym miejscu informacji, nie tylko będzie znacznym ułatwieniem podczas kolejnej wizyty w sklepie, ale przede wszystkim uchroni przed pojawieniem się problemów technicznych.
Dodatkową zachętą do zakupów mogą okazać się opinie użytkowników, którzy już dokonali zakupu. Ponadto świetnie sprawdzają się miejsca, w których można zapoznać się z działalnością sklepu, w tym również informacje o produktach. Można wymienić między innymi poradniki, blog, a nawet ebook. Wskazane jest podlinkowanie, gdyż w ten sposób nie tylko wiadomość powitalna będzie krótsza, ale samo przejście do wybranego miejsca będzie łatwiejsze. Zainteresowanie można wzbudzić także przez konkurs, promocję lub kod rabatowy na kolejne zakupy. Każdy ruch, który będzie zachęcał do wrócenia do wiadomości powitalnej, jest skutecznym krokiem.
Obecność w mediach społecznościowych pozwala na nawiązanie kontaktu z użytkownikiem, jest doskonałą formą promocji sklepu, przede wszystkim ułatwia prowadzenie kampanii promocyjnych czy wyprzedaży. Facebook czy Instagram to miejsca, które pozwalają na zwiększenie motywacji do skorzystania z oferty i to znacznie skuteczniej niż niejedna tradycyjna kampania reklamowa. Umieszczenie ikon mediów społecznościowych w wiadomości powitalnej pozwoli na szybkie zapisanie informacji, czy polubienie profilu. W przyszłości potencjalny klient z łatwością będzie mógł wejść na stronę sklepu oraz otrzymać aktualne informacje o promocjach lub asortymencie. Nie zapomni o nim.
Coraz częściej korzystamy z telefonów komórkowych, które służą nie tylko do kontaktowania się z innymi, ale również umożliwiają przeglądanie zasobów Internetu. Stworzenie aplikacji mobilnej, a następnie link do niej w wiadomości powitalnej sprawi, że użytkownik w każdym momencie będzie mógł zapoznać się z ofertą, ale również złożyć zamówienie. Klient, który posiada aplikację, będzie co jakiś czas widział ikonę i nawet z ciekawości przejrzy asortyment.
Wiadomość powitalna sklepu online to nie tylko wzbudzenie zainteresowania ofertą. W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu istotne jest pierwsze wrażenie, ale także wzbudzenie zainteresowania, które przetrwa. Doskonałym rozwiązaniem będzie umieszczenie w wiadomości powitalnej informacji o działalności sklepu, kierunku rozwoju, czy nawet przedstawienie zespołu. W przypadku maila, który jest wynikiem złożonego zamówienia, w dobrym tonie będzie przedstawienie konkretnej osoby, która jest opiekunem klienta i kontaktu do tego pracownika. Takie działanie jest niezwykle pozytywnie odbierane, pozwala na poczucie się wyjątkowo i daje komfort, że w razie pytań, można zwrócić się do konkretnego człowieka.
Przygotowanie wiadomości powitalnej to szereg działań, które zmierzają do wzbudzenia zainteresowania ze strony użytkownika. Na szczególną uwagę zasługuje wyznaczenie jej celu, ale także stosowanie języka korzyści.