Wizerunek firmy w internecie powinien być priorytetem każdej marki. Potencjalni klienci nie tylko poszukują produktów online, ale także zapoznają się w ten sposób z informacjami o danej marce, przeglądają opinie, strony internetowe, konta na portalach społecznościowych. Odpowiednio wykreowany wizerunek firmy w internecie potrafi przynieść przedsiębiorstwu niesamowicie wiele korzyści. Zapoznaj się z kilkoma wskazówkami.
Na skróty
Wizerunek firmy w internecie i wartości
Wyznawane przez przedsiębiorstwo wartości powinny być na stałe wpisane w wizerunek firmy w internecie. Powinno się je promować, pokazywać, ale przede wszystkim prowadzić biznes zgodnie z nimi. Każde naruszenie zostanie dostrzeżone i odpowiednio skomentowane w internecie. Dlatego przy wyborze wartości należy kierować się nie tylko tym, czy są one popularne i doceniane przez społeczeństwo, albo grupę docelową produktów. Należy przede wszystkim sprawdzić czy jest się w stanie prowadzić firmę zgodnie z tymi wartościami. W innym przypadku firma naraża się na ośmieszenie, a czasem nawet gniew i antyreklamę. Kuriozalne byłoby promowanie ekologii przez przedsiębiorstwo produkujące plastikowe opakowania. Na falę krytyki naraziła się na przykład Coca-Cola, która stworzyła kampanię dotyczącą segregowania odpadów plastikowych. Firma wysłała influencerom i znanym w internecie osobom puste butelki od napoju z listem dotyczącym wskazówek na temat segregowania śmieci. Akcja zyskała negatywny rozgłos, wszyscy krytykowali tę kampanię – zamiast edukacyjnych treści Coca-Cola zdecydowała się na nieekologiczne działania.
Sławę zyskało samo wysłanie pustych butelek (generowanie nowych śmieci bez żadnego celu), nie obyło się również bez komentarzy dotyczących tego, iż samo opakowanie przesyłki i jej transport to nic innego jak zanieczyszczanie środowiska. Nieprzemyślane kampanie online oraz budowanie wizerunku na wartościach sprzecznych z charakterem przedsiębiorstwa może skończyć się poważnym kryzysem.
Zadbanie o contentmarketing, dobranie wartości, idealna grafika… to nie wszystko. Wizerunek tworzą także interakcje. Zarówno reagowanie na problemy klientów, jak i bieżąca komunikacja. Niedopuszczalne jest odpowiadanie na komentarze metodą kopiuj-wklej.
Komunikacja to szybkie odpowiadanie na komentarze, wiadomości i maile. Najistotniejsze jest jednak reagowanie na problemy klientów. Zwiększa to zaufanie do marki. Dzięki temu klient będzie wiedział, że nawet jeśli coś pójdzie nie tak, to może liczyć na pomoc i wsparcie, problem zostanie rozwiązany, a firma zaproponuje bardzo korzystne rozwiązanie dla klienta.
Prezentacja wizualna
Zdjęcia, grafiki, wykresy filmiki. Wiele firm korzysta z tych form prezentacji. Zarówno podczas reklamowania różnorodnych produktów i usług, jak i przy okazji publikowania wartościowego contentu. Duża część z nich jednak skupia się wyłącznie na korzystaniu z darmowych grafik i zdjęć, albo wykupuje pakiety. Warto mieć własne, autorskie zdjęcia i grafiki. To pokazuje zaangażowanie i sprawia, że przedsiębiorstwo się wyróżnia. Oczywiście artykuły na blogu mogą zawierać darmowe grafiki przeznaczone do użytku komercyjnego, ale nie mogą one stanowić całości materiałów wizualnych.
Strona internetowa
Jej wygląd, ciekawe opisy, użyteczność i intuicyjność – to ma bardzo duży wpływ na wizerunek firmy. Odbiorcy treści internetowych często oceniają firmę właśnie po tym. Jeśli witryna jest przyjazna dla użytkownika, estetyczna i ciekawa, to odbiorcy zostaną na niej dłużej. Będą chętnie zapoznawali się z materiałami, które zostały stworzone po to, aby stworzyć wizerunek marki. Dzięki temu cele i założenia dotyczące promowania konkretnego wizerunku w sieci zostaną osiągnięte. Warto więc poza SEO zainteresować się bardziej UX. Jeśli chcesz otrzymać darmowy audyt UX – skontaktuj się z nami.
Wizerunek firmy w internecie – najpierw go zaplanuj!
Wizerunek firmy w internecie powinien być spójny, dlatego bez planowania ciężko jest osiągnąć w tej dziedzinie sukces. Przede wszystkim zastanów się, jaki wizerunek firmy w internecie chcesz osiągnąć, czyli jak chcesz żeby klienci Cię postrzegali. Wypisz cechy, wartości, sposoby reklamy i komunikacji, zaplanuj content marketing. Poświęć czas na określenie grupy docelowej treści/usług/produktów. Wtedy o wiele łatwiej będzie dostosować język, formę i sposób promowania wizerunku Twojej firmy w internecie.
Wizerunek firmy w internecie to coś, o co powinieneś zadbać jeśli zależy Ci na dobrej reklamie, zyskaniu stałych klientów i wyprzedzeniu konkurencji. Strategia budowania wizerunku w sieci jest skomplikowana, jednak odpowiednie zaplanowanie jej i unikanie popularnych błędów (które zdarzają się nawet najlepszym) sprawi, iż osiągniesz swoje cele biznesowe i dotrzesz do potencjalnych klientów, którzy uwierzą w ten wizerunek. Ważne jest to, żeby co jakiś czas wprowadzać zmiany w wizerunku firmy w internecie. Wszystko się zmienia, pojawiają się nowe trendy i tendencje. Warto być czujnym i pracować nad wizerunkiem w sposób ciągły.