Na skróty
WordPress to obecnie najpopularniejszy CMS świata. Najnowsze statystyki HubSpot podają, że wykorzystuje go 45,8% serwisów istniejących w internecie. Na Wix z kolei bazuje około 142 tysiące witryn (źródło: Similartech), co jest również bardzo pokaźnym wynikiem. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, którą platformę wybrać i dlaczego, przeczytaj nasze porównanie – WordPress vs WIX.
WordPress to CMS z otwartym kodem źródłowym, mnóstwem wtyczek, szeroką społecznością, bazujący na niezależnym od innych usługodawców systemie Open Source.
Zdj 1. Dashboard WordPress.
Źródło: WordPress.
Każdy z tzw. Open Source’ów ma jedną, ogromną zaletę w porównaniu do SaaSów, czyli rozwiązań typu WIX. Jest to własność domeny i hostingu. Stan Twojej strony internetowej oraz domeny i innych elementów, które zostały z nią powiązane (czyli np. skrzynek mailowych) zależy od hostingodawcy i osoby, u której wykupiłeś domenę.
W przypadku WIX oraz innych SaaSów sprawa jest skomplikowana – szczególnie dla potencjalnych właścicieli e-commerce lub stron usługowych na WIX. Dlaczego? Ponieważ jak możesz zauważyć – na WIX nie trzeba wykupować hostingu. Pomyślisz sobie; super, jest taniej, nie trzeba dbać o hosting, a jedyne, co muszę zrobić, to wyklikać stronę i wszystko będzie działać.
Tak – jest to prawda, natomiast zastanawiałeś się, jakie będą następstwa sytuacji, gdy WIX zmieni właściciela, a ten postawi wszystkie serwerownie w jednym miejscu na Ukrainie, albo w Rosji, bo jest taniej? W przypadku ataku bombowego lub zwykłych dewastacji, Twoja strona WIX, którą pozycjonujesz od wielu lat przestanie istnieć i nie będzie można jej uratować.
Co ciekawe – jeżeli nowy właściciel WIXa postanowi po prostu wyłączyć serwery ze względu na zupełny rebranding firmy, również zostaniesz pozbawiony całego swojego dorobku.
Korzystając z hostingów innych usługodawców, ale mając stronę na WordPressie (lub innym Open Source), jesteś niezależny, a Twoje dane serwerowe są przechowywane w różnych miejscach.
WordPress udostępnia dziesiątki tysięcy praktycznych wtyczek, które możesz wykorzystać w celach marketingowych, m.in.:
W przypadku WIX nie masz dostępu do żadnej z nich. Właściciele udostępniają jedynie tanie alternatywy Yoasta, natomiast optymalizacja WIX pod kątem wyszukiwarek jest relatywnie trudna i nie może być kompletna. Dlaczego? Ponieważ nie masz dostępu do kodu źródłowego, a więc nie zoptymalizujesz HTML i CSS oraz JavaScript, nie przyspieszysz witryny do odpowiedniego stopnia użyteczności oraz nie wdrożysz technicznych rozwiązań z taką precyzją (nawet jeśli chodzi o przekierowania czy też canonicale).
Zdj 2. Popularność wtyczek SEO WordPress.
Źródło: WordPress.
Z drugiej strony – dlaczego ktoś miałby inwestować pozycjonowanie na WIX, jeżeli za kilka miesięcy może się okazać, że serwery zostaną wyłączone, a Ty nie będziesz mógł nic zrobić, ponieważ WIX nie zależy od żadnego hostingu, a jedynie od właścicieli? Takim sposobem kilka lat pracy zostanie zdewastowane za pomocą kilku kliknięć.
Witrynę na WordPress założysz za darmo. Jedyne, co musisz wykupić, to roczny hosting (np. w LH) oraz domenę. Ceny? Za absolutnie najlepszą wersję hostingu, na której Twoja strona będzie działała perfekcyjnie pod kątem wydajnościowym zapłacisz około 750 zł brutto rocznie. Domena to wydatek od 100 do 300 zł brutto, zależnie od jej rodzaju.
Łącznie mamy tutaj 1 000 zł brutto za wszystko, co potrzebujesz, żeby mieć serwis WWW na WordPress. Możesz jeszcze dokupić SSL – wydatek około 100 zł brutto, jednak są też darmowe rozwiązania.
Za stworzenie witryny WordPress web developer pobierze opłatę rzędu od 2 000 zł netto do 7 000 zł netto, w zależności od zaawansowania technicznego, języka programowania oraz liczby podstron.
Zdj 3. Hosting LH.
Źródło: LH.
W przypadku WIX sytuacja dot. serwisu na podobnym hostingu jak w LH za 750 zł brutto rocznie nieco się komplikuje. Cena pakietu Business z przestrzenią dyskową na poziomie 100 GB i standardową analityką strony wynosi 135 zł miesięcznie. W perspektywie dwóch lat 3 240 zł netto.
Zdj 4. Ceny na WIX.
Źródło: WIX.
Żeby tego było mało – najbardziej wydajny pakiet kosztuje 680 zł miesięcznie. W ciągu 2 lat za taką “wygodę” zapłacisz 16 320 zł. Opłaca się? Raczej nie, nawet jeśli miałbyś stworzyć sklep internetowy za 30 000 zł na WordPress, ponieważ w perspektywie czasu wyjdziesz i tak lepiej, a do tego projekt, opracujesz, będzie Twoją własnością, a nie tylko subskrypcją, która może zostać anulowana przez właściciela w każdej chwili. Jeżeli uważasz, że Twój internetowy biznes potrwa mniej niż rok – WIX jest dobrym rozwiązaniem. Ale w przypadku, gdy myślisz poważnie o swoim przedsiębiorstwie – tylko WordPress, Joomla lub Drupal (raczej odradzamy tzw. SaaSy).
A o wtyczkach i społeczności pisać chyba nie ma sensu. To oczywiste, że WordPress ma zdecydowanie więcej praktycznych pluginów i społeczność, która może pomóc w każdej chwili. Jeżeli cena za stworzenie strony na WordPress w postaci kilku tysięcy złotych Cię przeraża, ciekawe co sobie pomyślisz, jak miną dwa lata na WIX, a ty wydasz już ponad 4 000 zł i nie dostaniesz żadnej ulgi na kolejne miesiące. WIX to ciągłe płacenie i brak pewności w perspektywie przyszłościowej. WordPress to kompleksowe i niezależne rozwiązanie Open Source. System ten jest intuicyjny, tani i przyjazny SEO. Czego chcieć więcej?
Zdecyduj się na audyt SEO – sprawdź, czy Twoja strona WWW spełnia aktualne standardy SXO!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.