Czym jest Ciągłe Zarządzanie Wydajnością (CPM)?
3 min
3 min
Na skróty
Ostatnie lata jeszcze dobitniej pokazały, jak biznes potrafi się zmieniać z roku na rok, z kwartału na kwartał, a nawet z tygodnia na tydzień. W tych okolicznościach nadal musimy funkcjonować jako pracownicy, liderzy czy pracodawcy. Pracować, realizować cele, rozwijać się. Ale jak tym zarządzać, kiedy świat tak szybko się zmienia i tak bardzo wpływa na nasze środowisko?
W odpowiedzi na te wyzwania, całe na biało, wchodzi Ciągłe Zarządzanie Wydajnością (Continuous Performance Management, CPM), które skupia się na bieżącym feedbacku i rozwoju pracowników przez cały rok, a nie tylko „od święta”. To właśnie regularny feedback i elastyczne cele pozwalają pracownikom na szybkie dostosowywanie się do zmieniających się warunków i oczekiwań, co z kolei zwiększa ich zaangażowanie i motywację. Firmy, takie jak Adobe czy General Electric już wdrożyły CPM i zaobserwowały znaczną poprawę produktywności swoich pracowników. Semcore również zamierza dołączyć do tego grona, rozwijając już istniejące elementy CPM w naszej organizacji.
Ciągłe Zarządzanie Wydajnością to podejście, które koncentruje się na regularnych, bieżących interakcjach między menedżerami a pracownikami. Zamiast polegać na jednorazowych, rocznych ocenach, CPM promuje częste spotkania one-on-one, stały feedback i elastyczne cele, które mogą być dostosowywane w zależności od potrzeb organizacji.
Proces przygotowywania się do rocznej oceny przypomina zbieranie „kwitów” z całego roku, a wyjaśnianie sytuacji sprzed kilku miesięcy często prowadzi do ogromnej frustracji. Wraz ze zbliżającym się terminem oceny, ta frustracja zmienia się w stres bądź niepewność pracownika, co negatywnie wpływa na jego morale i zaangażowanie.
Coroczne przeglądy często nie nadążają za zmianami w biznesie i mogą nie odzwierciedlać bieżącej wydajności pracownika.
Omówienie całego roku pracy podczas jednej oceny jest bardzo czasochłonne i męczące zarówno dla menedżera, jak i pracownika.
Brak regularnego feedbacku może hamować rozwój pracowników i ich zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się wymagania.
Regularne spotkania i feedback pomagają pracownikom czuć się bardziej zaangażowanymi i docenianymi w pracy, co wpływa również na ich lojalność. Przykładowo Adobe zanotowało 30% zmniejszenie dobrowolnej rotacji po wdrożeniu CPM. (źródło)
Feedback staje się naturalną częścią codziennej pracy, przekształcając się w „feedforward”, czyli koncentrując się na tym, jak poprawić przyszłość, zamiast roztrząsać przeszłość.
Bieżący feedback pozwala pracownikom na szybkie poprawianie swoich działań i osiąganie lepszych wyników.
Elastyczne cele i regularne przeglądy pomagają lepiej dopasować działania pracowników do strategicznych celów firmy.
Ponad dekadę temu Adobe przeszło na model Ciągłego Zarządzania Wydajnością, zastępując coroczne oceny regularnymi spotkaniami one-on-one i bieżącym feedbackiem. Pracownicy Adobe byli sfrustrowani tradycyjnymi ocenami, które były czasochłonne i biurokratyczne. W odpowiedzi firma wprowadziła system Check-in, oparty na bieżących, przyszłościowych rozmowach między menedżerami a pracownikami. Dzięki temu firma zanotowała znaczny wzrost zaangażowania pracowników oraz 30% spadek dobrowolnej rotacji (People Managing People) (Mesh AI).
Niedawno Adobe zaktualizowało system Check-in, aby lepiej dostosować go do hybrydowego modelu pracy. Nowy cyfrowy dashboard pozwala pracownikom na zarządzanie celami, śledzenie postępów i uzyskiwanie bieżącego feedbacku, co pomaga im w rozwoju zawodowym i lepszym zrozumieniu ich mocnych stron oraz obszarów do poprawy. Wprowadzenie tych narzędzi było odpowiedzią na potrzeby pracowników, którzy chcieli mieć bardziej ustrukturyzowany system do monitorowania swojej wydajności i celów kariery (Welcome to the Adobe Blog).
W Semcore już funkcjonuje kilka elementów z CPM i widzimy ich pozytywny wpływ oraz rezultaty. Tak jak wiele organizacji, pracujemy w trybie rozproszonym, który stawia wyzwania pod różnymi kątami w każdym procesie. Dlatego chcemy postawić na CPM i wdrożyć kolejne jego elementy, które pomogą nam być na bieżąco i stale się rozwijać w imię hasła #zawszewzrost, które towarzyszy nam nie tylko w osiąganiu wyników dla naszych klientów.
Każdy pracownik ma szansę na bieżąco omawiać tematy rozwojowe ze swoim liderem, co sprzyja lepszemu zrozumieniu potrzeb i oczekiwań obu stron oraz natychmiastowemu reagowaniu na bieżące wyzwania.
W części zespołów zostały już naturalnie wdrożone rozmowy kwartalne, które podsumowują dotychczasowe osiągnięcia i pomagają w planowaniu dalszego rozwoju.
Mamy kanał na Slacku, gdzie każdy może pochwalić współpracownika za wykonaną pracę i nie tylko. Staramy się „przyłapywać” ludzi na tym, co robią dobrze, a to sprzyja budowaniu kultury uznania i motywacji.
Przeprowadzamy regularne badania satysfakcji pracowniczej, takie jak eNPS, zadowolenie pracownicze oraz Gallup Q12, aby monitorować i poprawiać zadowolenie pracowników.
Ustalanie rocznych celów (Objectives) oraz mniejszych, mierzalnych rezultatów (KR), które będą regularnie przeglądane.
Cele indywidualne będą realizowały cele zespołowe, a cele zespołowe będą realizowały cele firmowe. Każdy będzie widział dokładnie, jak jego codzienna praca wpływa na rozwój Semcore.
Regularne kwartalne podsumowania OKR-ów, aby monitorować postępy i dostosowywać działania do bieżących potrzeb.
Wdrożenie kompleksowej oceny 360 stopni dla zachowań oraz oceny kompetencji i odpowiedzialności w formie 180 stopni, aby uzyskać pełniejszy obraz wydajności i obszarów do rozwoju.
Roczne podsumowanie będzie prawdziwym podsumowaniem całego roku, bez niespodzianek, ponieważ regularne rozmowy i feedback będą miały miejsce przez cały rok.
Ciągłe Zarządzanie Wydajnością to przyszłość oceny i rozwoju pracowników. W Semcore wdrażamy CPM, aby zwiększyć zaangażowanie, poprawić wydajność i lepiej dopasować działania do naszych celów strategicznych. A Ty, nadal masz w swojej firmie oceny roczne?
People Business Partner z ponad 5-letnim doświadczeniem w HR. Towarzyszy kandydatom i pracownikom w ich rozwoju, wspiera liderów w osiąganiu celów. W pracy stawia na szczerość, autentyczność i budowanie dobrej współpracy. Pasjonatka psów, kamienic i kryminałów, a także wolontariuszka w świetlicy socjoterapeutycznej.