Wymiary grafik do social media – jak to wygląda w praktyce?
7 min
7 min
Na skróty
Rekomendowane wymiary grafiki w social mediach zmieniają się stosunkowo często. Niezależnie od tego, o których mediach społecznościowych konkretnie mówimy, ich producenci dokonują aktualizacji wymiarów zdjęć nawet kilka razy w roku.
W branży marketingu internetowego warto być zatem przez cały czas na bieżąco, aby nie pozostać w tyle za konkurencją i mieć pewność, że firmowe profile wyświetlają się prawidłowo użytkownikom sieci.
W nadążaniu za zmianami pomoże Ci artykuł opracowany (i aktualizowany) przez ekspertów Semcore, w którym podpowiemy, jakie wymiary grafik do social mediów wybrać w 2024 roku. Zapraszamy do lektury!
Odpowiednie wymiary zdjęć i grafik mają kluczowe znaczenie dla skutecznego prezentowania treści w mediach społecznościowych. Przede wszystkim zapewniają optymalne wyświetlanie na różnych urządzeniach (np. urządzeniach mobilnych), ponieważ coraz mniej osób korzysta z mediów społecznościowych na komputerach stacjonarnych.
Dostosowanie wymiarów grafik do wymogów może zwiększyć zaangażowanie odbiorców, wpływając na atrakcyjność wizualną postów. Jeśli grafika będzie źle sformatowana, istnieje ryzyko, że użytkownik zobaczy jej przyciętą lub zniekształconą wersję, co może zniechęcić go do dalszej interakcji.
Zdj 1. Wymiary grafik do social media – najpopularniejsze kanały społecznościowe, źródło: blog Hootsuite
Jakie wymiary grafik do social media wybrać w 2024 roku? Na przysłowiowy „świecznik” weźmiemy wymiary zdjęć na Instagram, Facebook, LinkedIn, X (dawny Twitter) oraz TikTok. Pomimo tego, że niektóre z nich należą do jednego właściciela (patrz: Facebook i Instagram), każda cechuje się inną specyfikacją polecaną dla grafik i filmików.
Zdj 2. Aktualne wymiary grafik na Facebook, źródło: blog Hootsuite
Wymiary zdjęcia na Facebooku różnią się w zależności od typu danej grafiki. Głównymi z nich są zdjęcia profilowe, zdjęcie w tle (tzw. cover photo), wideo w tle oraz grafiki sponsorowane. Grafiki rekomendujemy dodawać w najpopularniejszych formatach, czyli JPG lub PNG, natomiast filmiki w MP4 – wówczas wszystko będzie prawidłowo widoczne w pierwotnym rozmiarze bez utraty na jakości.
W przypadku zdjęcia profilowego na Facebooku, aktualnie rekomendowane wymiary to 2048 x 2048 pikseli, co zapewnia optymalną jakość na różnych urządzeniach mobilnych. Należy pamiętać, że na Facebooku zdjęcie profilowe przycinane jest do okrągłego kształtu w miniaturkach, więc ważne elementy powinny być umieszczone w centrum, aby uniknąć niechcianego przycięcia.
W mniejszych widokach, takich jak np. komentarze czy wyniki wyszukiwania, zdjęcia wyświetlają się w rozdzielczości 170 x 170 pikseli.
Aktualne wymiary standardowego zdjęcia w tle (gdy chodzi o zdjęcie w tle danego profilu) na Facebooku wynoszą 851 × 315 pikseli lub 1200 × 628 pikseli (jeśli chodzi o zdjęcie w tle wydarzenia). Istnieje też opcja wrzucenia zdjęcia w tle na grupę – wówczas rekomendowane rozmiary wynoszą 1640 × 856 pikseli.
Zobacz też: Darmowa grafika sposobem na urozmaicenie strony internetowej
Aktualne wymiary wideo w tle na Facebooku to 1500 × 571 pikseli. Dobrze byłoby jednak, gdyby wkrótce uległo to zmianie, ponieważ na starszych typach monitorów (poniżej 24 cali) wideo czasem się „rozjeżdża”, jeśli go nie powiększymy.
Alternatywą są wymiary filmu 820 × 312 pikseli.
Aktualne wymiary grafik sponsorowanych FB to 1200 × 628 pikseli w przypadku prostokątnej grafiki. Jeśli jednak chcesz zdjęcia kwadratowe – wybierz 1200 x 1200 pikseli (jest to znacznie bardziej powszechne rozwiązanie, ponieważ wyłącznie te wymiary przyjmuje menedżer reklam).
Zdj 3. Aktualne wymiary grafik na Instagramie, źródło: blog Hootsuite
Jakie są aktualne wymiary zdjęć na Instagram? Pod uwagę warto wziąć przede wszystkim wymiary grafik na Instagramie, które uważane są za najbardziej standardowe (są aż 3), relacji, wideo IGTV, miniatur, rozmiarów reklam, a także rozmiar fotografii profilowej i, wciąż popularnych, instagramowych rolek (insta stories).
Istnieją 3 rozmiary standardowych zdjęć na Instagram. To, jaki wybierzesz, zależy od tego, na jakim odbiorze Ci zależy: tj. czy chcesz, aby odbiorcy widzieli fotografię w kwadracie, w formie portretu czy krajobrazu?
Zasadniczo portretowe zdjęcia są dedykowane przede wszystkim prezentacji osób, natomiast kwadratowe fotografie pasują idealnie do przedstawienia produktów.
Fotografie poziome to zdecydowanie najrzadziej spotykane zjawisko na Instagramie. Wynika to z faktu, iż większość z nas wykorzystuje smartfony do przeglądania IG, a co za tym idzie – fotografie kwadratowe i portretowe wyglądają na nich zdecydowanie lepiej (nawet, jeśli chodzi o przedstawienie krajobrazu).
Rozmiar relacji na Instagramie wynosi 1080 x 1920 px. Jest on uniwersalny i pasuje zarówno do smartfonów, tabletów czy laptopów, jak i komputerów z monitorami o dowolnej wielkości. Rozmiar będzie taki sam także w przypadku wyróżnionych relacji.
Rozmiar wideo IGTV na Instagramie wynosi dokładnie tyle samo, co wymiary relacji, czyli 1080 x 1920 px.
Rozmiar miniatur zdjęć na Instagramie jest jeden – 161 × 161 pikseli. Jakakolwiek ingerencja w wymiary zdjęcia może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się fotografii.
Istnieją dwa rozmiary reklam na Instagramie. Jeden z nich jest standardowy, przeznaczony do promocji produktów, a drugi krajobrazowy, dedykowany np. przedstawieniu zespołu czy wystroju firmy:
Reklamy na Instagramie są bardzo różnorodne, dlatego nie zawsze warto trzymać się „sztywno” powyższych wartości. Można również wykorzystać inne wymiary (np. 1080 × 1350 pikseli) w celu dostosowania fotografii do indywidualnych założeń projektowych.
Rozmiar zdjęcia profilowego na Instagramie wynosi 110 × 110 pikseli. W tym przypadku zalecamy trzymać się standardowych wartości, ponieważ tzw. odchyły od normy mogą spowodować, że fotografia profilowa przedstawi Twoją osobę w niekorzystny sposób.
Rozmiar instagramowych rolek jest jeden. Wynosi tyle samo, co wymiary relacji na Instagramie, czyli 1080 x 1920 px.
Zdj 4. Aktualne wymiary grafik na LinkedInie, źródło: blog Hootsuite
W ostatnich latach zaszły spore zmiany w wymiarach grafik na LinkedIn – i słusznie! Otóż tzw. biznesowy Facebook jest nieustannie ulepszany, żeby internauci mogli dzielić się swoim życiem zawodowym i bez problemu tworzyć wizytówki ułatwiające im nawiązanie wartościowych kontaktów biznesowych. Poniżej przedstawiamy wymiary siedmiu najpopularniejszych grafik na LinkedInie:
Wymiary grafik na LinkedInie różnią się w zależności od tego, czy obsługujesz konto firmowe, czy osobiste – zwróć na to uwagę, ponieważ fotografia profilowa przedstawiająca zdjęcie Twojej twarzy powinna być większa od znaku graficznego marki, którą reprezentujesz. Logotyp znacznie lepiej prezentuje się bowiem w formacie 300×300, natomiast fotografia w wymiarach 400×400 – jest wówczas prawidłowo widoczna.
Jakie są aktualne wymiary grafik na platformie X? Zdjęcie profilowe – rozmiar rekomendowany to 400 × 400 pikseli, dokładnie tak samo, jak na profilu osobistym LinkedIn. Wymiary zdjęcia w tle to 1500 × 500 (rozdzielczość 16:9), natomiast standardowy post 1200 × 675 pikseli. Jeśli zależy Ci na wstawieniu tzw. stories, trzymaj się wymiaru 1080 × 1920 pikseli.
Zobacz: Kryzysy w social media – jak sobie z nimi radzić?
Zdj 5. Aktualne wymiary grafik na TikToku, źródło: blog Hootsuite
Aktualne wymiary grafik na Tik Toku to 1080 × 1920 pikseli (dotyczy filmików). Jeśli chodzi o zdjęcie profilowe, polecamy trzymać się rozmiaru 200 × 200 pikseli.
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy wymiary grafik w social media w 2024 roku. Uwzględniliśmy najpopularniejsze platformy, takie jak Facebook, Instagram, LinkedIn, X (dawny Twitter) oraz TikTok.
Jako rzetelna i doświadczona agencja SEO/SXO w Polsce uważamy jednak, że warto czasem zmienić proponowane rozmiary grafik, aby stworzyć konkretną formę reklamową i spełnić indywidualne założenia projektowe, jednak przez cały czas należy mieć na uwadze rekomendacje twórców portali społecznościowych.
Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie, skontaktuj się z nami – porozmawiamy merytorycznie o SEO w obrębie Twojej strony internetowej.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wymiarów grafik social media w 2024 roku.
Najbardziej przystępnym rozmiarem do przedstawienia produktu na Instagramie jest format kwadratowy 1080 × 1080 pikseli.
Aktualne wymiary grafik na Instagrama mogą się również różnić w zależności od rodzaju grafiki. Jeśli chodzi o posty na tablicy, zalecane wymiary to 1080 × 1080 pikseli. Natomiast dla grafik w formacie stories, rekomendowane proporcje to 1080 × 1920 pikseli. Warto pamiętać, że grafiki na Instagramie powinny mieć proporcje 1:1.
Fotografie poziome są dobrym rozwiązaniem do przedstawienia krajobrazu. Użytkownicy jednak bardzo często rezygnują z formatów poziomych na rzecz standardowych (np. 1080 × 566 pikseli lub 1080 × 1080 pikseli). Wynika to z faktu, iż klasyczne formaty są znacznie bardziej przyjazne internautom korzystającym ze smartfonów.
Aktualne wymiary grafik na Facebooka mogą się różnić w zależności od rodzaju grafiki. Jeśli chodzi o zdjęcia profilowe, zalecane wymiary to 170 × 170 pikseli. Natomiast dla okładki (cover photo) sugerowane wymiary to 820 × 360 pikseli.
W przypadku postów na tablicy, Facebook automatycznie dostosowuje wyświetlaną grafikę, ale zalecane proporcje to 1200 × 900 pikseli.
Wymiary grafik do relacji na Facebooku również mogą się różnić w zależności od rodzaju grafiki. Jednak zazwyczaj zalecane wymiary to 1080 × 1920 pikseli. Ważne jest zachowanie proporcji 9:16 dla grafik w formacie stories.
Wymiary grafik reklamowych na Facebooku mogą również się różnić w zależności od rodzaju reklamy, jednak zazwyczaj zalecane wymiary to 1200 × 628 pikseli. Ważne jest też dbanie o zachowanie proporcji grafiki i dopasowanie jej do oglądania także na urządzeniach mobilnych.
Tworzenie grafik na YouTube wymaga dostosowania się do określonych wymiarów. Należy pamiętać, że miniatura filmu powinna mieć wymiary 1280 × 720 pikseli, natomiast dla grafik profilowych kanału zalecane wymiary to 800 × 800 pikseli.
Wymiary grafik na social media mogą się różnić w zależności od platformy. Na Facebooku zalecane wymiary dla zdjęć profilowych to 170 × 170 pikseli, dla okładek (cover photo) – 820 × 360 pikseli, a dla postów na tablicy – 1200 × 900 pikseli.
Na Instagramie, dla postów na tablicy zalecane wymiary to 1080 × 1080 pikseli, a dla grafik w formacie stories – 1080 × 1920 pikseli.
Na kanale YouTube zalecane wymiary dla miniatur filmów to 1280 × 720 pikseli, a dla grafik profilowych kanału – 800 × 800 pikseli.