Wyszukiwanie strony w Google – osiągaj wysokie pozycje dzięki SXO
4 min
4 min
Na skróty
Wysoka pozycja w Google to zawsze powód do dumy szczególnie gdy mówimy o konkurencyjnych frazach kluczowych. Zastanów się jednak, czy satysfakcjonujące noty w SERPach przekładają się na wysoki współczynnik konwersji? Jeśli chcesz osiągać jeszcze lepsze wyniki, koniecznie zapoznaj się ze strategią SXO. To dzięki niej połączysz skuteczność pod kątem pozycji w Google oraz konwersji. Search Experience Optimization stanowi synergię działań SEO oraz UX, dlatego gwarantuje tak fenomenalne efekty.
Zacznijmy od podstaw, czyli czynników, które wpływają na wyszukiwanie strony w Google. Łącznie jest ich prawdopodobnie kilkaset, jednak wszystkie nie są nam znane. Warto jednak wyselekcjonować kilka podstawowych faktorów, dzięki którym SEO przynosi znakomite efekty.
Content – na Twojej stronie internetowej powinny znajdować się tylko i wyłącznie treści najwyższej jakości. Unikaj kopiowania oraz spamerskiego contentu. Czasami lepszy będzie krótki tekst, ale merytoryczny, niż bezsensowne wydłużanie opisu bądź artykułu. Warto zaznaczyć, że w treściach powinny znajdować się słowa kluczowe, na które podstrona ma za zadanie wyświetlać się w Google. Mimo to unikaj sztucznego wklejania fraz. Zadbaj o naturalność. Czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarki jest także linkowanie wewnętrzne w treści.
Optymalizacja – pojęcie „optymalizacja” jest dość rozbudowane. Pod kątem strategii SXO to między innymi kwestie związane z UX, skracaniem czasu ładowania poszczególnych podstron i usuwaniem ewentualnych błędów oraz usterek. Odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa ma większą szansę na wyświetlenie się w SERPach. Nie zapominajmy również o strukturze strony (unikaj ślepych uliczek i osieroconych podstron).
Link building – pozyskiwanie linków na zewnętrznych portalach było i ciągle jest ważną częścią pozycjonowania. Odnośniki te wraz z anchorami wpływają na wyszukiwanie strony w Google. Musisz jednak wiedzieć, że podczas link buildingu należy skupić się na jakości pozyskiwanych hiperłączy, a nie ich ilości. Spamerskie odnośniki wpływają negatywnie na domenę, więc mogą tylko obniżyć jej pozycję, zamiast ją podnieść.
Przypomnijmy, że strategia SXO nie jest żadną eksperymentalną taktyką na promocję strony internetowej w sieci. To naturalna odpowiedź na to, w jaki sposób marketing online rozwija się w ostatnim czasie. Poprzez SXO rozumiemy synergię działań SEO oraz UX. Musisz jednak wiedzieć, że pozycjonowanie na przestrzeni kilku lat coraz bardziej zaczyna skupiać się na potrzebach użytkowników. Dzieje się tak za sprawą wyszukiwarki Google, która chce jak najlepiej dopasowywać wyświetlane wyniki do potrzeb społeczności. W efekcie na wysokie pozycje mogą liczyć przede wszystkim te serwisy, które wdrażają nie tylko techniki SEO, ale także dbają o UX. Na myśl nasuwa się więc strategia SXO – jej stosowanie jest efektywne, a zarazem bezkonkurencyjne i pozwala zwiększyć widoczność, równocześnie podnosząc współczynnik konwersji.
Pozycjonowanie oraz UX mogą iść ze sobą w parze. Co więcej, duet ten nie dość, że fenomenalnie się uzupełnia, to przy okazji zapewnia satysfakcjonujące wyniki. To właśnie dlatego strategia SXO ma spore grono zwolenników i staje się coraz popularniejsza w marketingu online. W jaki sposób oba te elementy wzajemnie się napędzają? Oto kilka praktycznych przykładów:
Czas ładowania strony – podstawowym dowodem na relację między SEO oraz UX jest czas ładowania stron. Im szybciej witryna wyświetli się użytkownikowi, tym lepiej. Ma to wpływ na odczucia społeczności, a przy okazji prędkość ta stanowi czynnik rankingowy w Google.
Optymalizacja serwisu – usuwanie błędów w serwisie wpływa na wyszukiwanie strony w Google (może podnieść pozycję) i przy okazji pozytywnie oddziałuje na doznania użytkowników. Jeśli witryna posiada sporo niedociągnięć oraz usterek, żadna osoba nie spędzi na niej zbyt dużo swojego czasu. Dlatego optymalizacja to element kluczowy dla strategii SXO.
Merytoryczny content – choć samo tworzenie treści nie jest bezpośrednio związane z UX to ma pewien wpływ na odczucia użytkownika płynące z przeglądania strony internetowej. Jeśli content będzie merytoryczny i zachęci do dalszej lektury, czas trwania sesji wydłuży się, a użytkownik będzie coraz chętniej zapoznawać się z ofertą danego serwisu. Witryna udostępniająca wartościowe treści jest pozytywnie postrzegana przez społeczność – dodatkowo publikowane teksty mają wpływ na wyszukiwanie strony w Google, ponieważ mogą zawierać w sobie frazy kluczowe. To kolejny dowód na to, że relacja między SEO oraz UX jest niezwykle silna.
Innowacyjna strategia SXO w głównej mierze opiera się na optymalizacji serwisu w taki sposób, aby był on maksymalnie użyteczny dla użytkownika. Dzięki temu pozyskany ruch można wartościować, równocześnie podnosząc współczynnik konwersji. Warto jednak wiedzieć, że ma to spore znaczenie także w kontekście wyszukiwania strony w Google. Udowadnia to między innymi „Analiza użyteczności wybranych polskich serwisów internetowych z zakresu Open Access za pomocą narzędzia Lighthouse” Dogłębne badanie wykazuje, że nawet witryny nasycone wysokiej jakości contentem nie będą osiągać wysokiego wskaźnika konwersji, jeżeli nie zostaną dostosowane do standardów użyteczności. Można więc łatwo wywnioskować, że samo SEO wraz z budową merytorycznej treści to za mało. Konieczne jest także wdrożenie UX, aby serwis mógł spełniać oczekiwania społeczności.
Do równie ciekawej konkluzji możemy dojść dzięki pracy “Electronic commerce – budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w Internecie”. To badanie z Politechniki Lubelskiej, gdzie analizie poddano sposób budowania marki w świecie online. Analizie poddano między innymi pozycjonowanie stron internetowych. Autor badania jasno stwierdza: „Istnienie serwisu internetowego jest bezcelowe, jeżeli znalezienie go przez potencjalnego użytkownika, który może stać się klientem, jest znikome lub żadne”.
Przedstawione dokumenty ponownie udowadniają, że SEO wraz z UX powinny iść ze sobą w parze. Oba te elementy marketingu online stanowią fundament strategii SXO. Brak jednego powoduje, że drugi nie może poprawnie spełniać swojej funkcji. Aby to udowodnić, wystarczy wyobrazić sobie dwie sytuacje – zastanów się, który przykład jest gorszy dla przedsiębiorcy posiadającego własną witrynę:
Podejrzewam, że osoba posiadająca stronę internetową nie chciałaby znaleźć się w żadnej z tych sytuacji. To właśnie dlatego synergia SEO oraz UX jest tak ważna.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.