Zadbaj o Breadcrumbs dla SEO swojej strony
3 min
3 min
Na skróty
Breadcrumbs to tak zwane menu okruszkowe wyświetlane na stronach internetowych. Element ten służy użytkownikom do nawigacji i odnajdywania się w obrębie witryny. Dzięki Breadcrumbs internauta zawsze wie, w jakim dokładnie miejscu się znajduje, więc może wygodnie poruszać się po poszczególnych podstronach, równocześnie nie tracąc orientacji. Wbrew powszechnej opinii menu okruszkowe sprawdza się nie tylko w sklepach internetowych, ale również na forach, blogach oraz innego rodzaju serwisach dostępnych online.
Nie musisz regularnie korzystać ze stron internetowych, aby wiedzieć, czym jest Breadcrumbs. To bardzo popularne, powszechnie znane menu okruszkowe występujące w wielu witrynach. Ciągle nie możesz skojarzyć, jak Breadcrumbs wygląda w praktyce? To menu dostępne zwykle w górnej części interfejsu prezentujące się mniej więcej w taki sposób:
Strona Główna ➡️ Kategoria ➡️ Produkt
Choć w pierwszej chwili trudno uwierzyć, to warto wspomnieć, że poprawnie skonfigurowane Breadcrumbs mają pozytywny wpływ na SEO. Tego rodzaju menu składa się z linków wewnętrznych, a te przekazują moc do konkretnych podstron. Odnośniki w prosty sposób podpowiadają algorytmom Google, co konkretnie znajdują się na danej podstronie poprzez anchor text. Można więc przyjąć, że w SEO Breadcrumbs mają pewne znaczenie i mogą wpłynąć na wyświetlanie witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo pokazanie użytkownikowi, w jakim miejscu aktualnie się znajduje, może wydłużyć czas sesji oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń. W jaki sposób? Jeśli konkretna podstrona nie jest tym, czego dokładnie szuka internauta, to użytkownik może w łatwy sposób przenieść się do zakładki będącej nieco niżej w hierarchii. Zamiast wyjść z witryny, ciągle na niej pozostanie, a czas sesji się wydłuża. Sytuacja ta ma szczególne znaczenie głównie dla konwersji. Jednak nie sposób ponownie nie wspomnieć o SEO mówiąc o Breadcrumbs. Według wielu źródeł czas trwania sesji oraz Bounce Rate mają pewien wpływ na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Breadcrumbs odgrywają istotną rolę przede wszystkim w rozbudowanych sklepach internetowych, które oferują wiele podobnych do siebie produktów. Gdy użytkownik trafi na towar bezpośrednio z wyników wyszukiwania, być może dany model nie będzie zadowalający. Wówczas przejście do kategorii produktowej za pomocą Breadcrumbs i znalezienie rozwiązania idealnego dla siebie nie powinno być żadnym kłopotem.
Znamy kilka sposobów na konfigurację Breadcrumbs. Ogólnie menu okruszkowe może być oparte na lokalizacji, atrybutach oraz ścieżce. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie, biorąc za przykład sklep z meblami oraz akcesoriami do domu. Nasze menu będzie prowadzić do produktu, jakim jest „biały stół dla 6 osób”.
Podstawowe, a zarazem popularne rozwiązanie, które świetnie sprawdza się nie tylko w sklepach, ale także w obrębie blogów i innych serwisów. Użytkownik wie, gdzie się znajduje dzięki dokładnej lokalizacji. W Breadcrumbs poszczególne zakładki są jasno nazwane i nie budzą żadnych wątpliwości. Oto przykład dla wcześniej wspomnianego sklepu meblowego:
Strona główna ➡️ Meble ➡️ Stoły ➡️ Biały stół dla 6 osób
Breadcrumbs oparte na atrybutach najczęściej spotkamy w sklepach internetowych, a także na portalach aukcyjnych. Dzięki nim możliwe jest nieco dokładniejsze sprecyzowanie tego, jakie produktu szuka potencjalny klient. Jak sama nazwa, menu opiera się na atrybutach przedmiotu. Przedstawiamy również przykładową strukturę Breadcrumbs:
Strona główna ➡️ Meble ➡️ Design nowoczesny ➡️ Biały stół dla 6 osób
Ostatnim, a zarazem najrzadziej spotykanym typem menu okruszkowego jest wersja oparta na ścieżce. Wówczas struktura składa się ze podstron, które odwiedzał użytkownik. Rozwiązanie to jest w pewien sposób problematyczne, ponieważ bardzo często internauci poruszają się po witrynie dość chaotycznie, wydłużając swoją ścieżkę o kolejne zakładki. Przykład struktury menu okruszkowego opartego na ścieżce:
Strona główna ➡️ Meble ➡️ Stoły ➡️ Stoły do kuchni ➡️ Duże stoły do salonu ➡️ Biały stół dla 6 osób
Bez dwóch zdań warto pomyśleć o menu okruszkowym i odpowiednio je skonfigurować. Jak to zrobić? Wytyczne dotyczące wdrażania Breadcrumbs zgodnie z SEO zostały między innymi podane na oficjalnej stronie Schema.org. Jeżeli posiadasz menu okruszkowe i chcesz sprawdzić, czy całość została odpowiednio ustawiona, zapoznaj się ze specjalnym narzędziem od Google, który służy do testowania Breadcrumbs.
Zależnie od tego, jaką stronę internetową posiadasz, implementacja i optymalizacja menu okruszkowego może być łatwa bądź nieco bardziej skomplikowana. Jeżeli posiadasz witrynę opartą na systemie WordPress, podstawowe działania wdrożysz za pomocą wtyczki – zapoznaj się z pluginem Flexy Breadcrumb lub Breadcrumb NavXT. Platformy e-commerce typu SaaS posiadają tak zbudowany system, że zwykle automatycznie generują takie menu w oparciu o nazwy poszczególnych podstron. To wygodne i skuteczne, a zarazem zmniejsza szansę na popełnienie błędu. Podnieś swoje pozycjonowanie na wyższy poziom.