Zakupy online z innej perspektywy. Jak dbać o zaufanie i bezpieczeństwo klientów?
3 min
3 min
Na skróty
Posiadasz własny e-commerce? Sprzedajesz online i chcesz zapewnić użytkownikom maksymalne bezpieczeństwo? W takim razie musisz wiedzieć, jakie kroki należy podjąć w tym kierunku. Przygotowanie odpowiednich zabezpieczeń sprawia, że klienci dużo chętniej dokonują zakupów i wiedzą, że wydają swoje pieniądze mądrze.
Podstawowym narzędziem do wspierania bezpieczeństwa zakupów online jest certyfikat SSL. Z jego pomocą Twoja domena zostanie objęta ochroną, dzięki której dane użytkownikom będą szyfrowane. Jak certyfikaty SSL wpływają na bezpieczeństwo zakupów online? Przede wszystkim odpowiadają za zabezpieczenie transakcji internetowych. To właśnie dlatego są bardzo często wykorzystywane w miejscach, gdzie dokonuje się płatności online, czy bankowości elektronicznej. Domena posiadająca aktywny certyfikat SSL jest wiarygodna oraz buduje zaufanie wśród użytkowników. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy konkretna strona internetowa posiada takie narzędzie, w oknie przeglądarki spójrz w kierunku paska z adresem URL witryny. To właśnie tam powinna znajdować się ikona kłódki. Jeżeli takowej nie ma, strona prawdopodobnie nie posiada certyfikatu SSL i nie wspiera bezpieczeństwa zakupów online. Jeżeli chcesz skorzystać z takiej usługi, możesz zapytać o ofertę swojego operatora. Firmy oferujące domeny oraz hosting bardzo często proponują klientom opcjonalne certyfikaty SSL.
Zastanów się, co jeszcze Twoim konsumentom może kojarzyć się z bezpieczeństwem? Bardzo często w kontekście kupowania produktów oraz usług, myślimy o gwarancji. Jeżeli posiadasz sklep internetowy, w widocznym miejscu postaraj się umieścić informacje o tym, jaka ochrona obejmuje Twoją ofertę. Może być to między innymi gwarancja oraz rękojmia. Dodatkowo przypomnij użytkownikom, że nabywca towaru ma 14 dni na odstąpienie od umowy oraz kolejne dwa tygodnie na zwrot produktów. W ten sposób dbasz o bezpieczeństwo zakupów online oraz budujesz zaufanie wśród konsumentów, którzy będą mieć świadomość, iż mogą na Ciebie liczyć.
Konsumenci coraz rzadziej ufają deklaracjom marketingowym, reklamom, sloganom oraz zapewnieniom. Wraz z rozwojem świata cyfrowego, popularne stało się tworzenie publicznych recenzji, a na grupach dyskusyjnych użytkownicy pytają inne osoby o rekomendacje, czy opinię o konkretnym produkcie bądź marce. Możesz ułatwić swoim potencjalnym klientom to zadanie, dodatkowo dbając o bezpieczeństwo zakupów online. W jaki sposób? Nie ma w tym nic trudnego. Dodaj pod każdym produktem w swoim e-commerce dział z recenzjami i pozwól użytkownikom umieszczać subiektywne odczucia, co do Twojej propozycji. Aktualnie zbudowanie silnej więzi z konsumentami nie jest łatwe. Wszyscy żyjemy w ciągłym pośpiechu, a klient chce odwiedzić sklep internetowy, złożyć zamówienie, a następnie zniknąć. Ewentualnie, jeżeli produkt spełni jego oczekiwania, wróci do Ciebie ponownie i ponownie i jeszcze raz, stając się stałym nabywcą. Twoim zadaniem jest zbudowanie z takim użytkownikiem więzi. Zachęć go do pozostawienia recenzji oraz dobrego słowa o Twoich produktach. Niech da znać innym potencjalnym klientom, że to właśnie ten sklep internetowy zasługuje na uznanie. Nowi konsumenci poczują się bezpieczniej i od razu dadzą Ci kredyt zaufania, gdy zobaczą pozytywne recenzje.
Podobna sytuacja dotyczy studium przypadku. Jeżeli możesz, udowodnij użytkownikom, że to, co oferujesz działa. I to jak działa! Przygotuj atrakcyjne case study, które będzie dostępne dla każdego. Wówczas osoba zainteresowana Twoją ofertą dowie się, jak konkretny produkt działa w praktyce. To kolejny sposób na poprawę bezpieczeństwa zakupów online, dodatkowo studium przypadku pomoże zbudować zaufanie z odbiorcą.
Zastanów się, czy dobrym krokiem nie będzie również skorzystanie z czatu online. To bardzo popularne rozwiązanie na stronach internetowych, szczególnie w przypadku e-commerce. Użytkownicy wymagają natychmiastowej uwagi, nikt nie chce czekać. Jeżeli potencjalny klient ma jakieś pytanie, odpowiedzi musisz udzielić tak szybko, jak to tylko możliwe. W przeciwnym wypadku konsument może skorzystać z propozycji konkurencji, która przecież wcale nie musi być lepsza niż Twoja. Czat online może być obsługiwany przez pracownika, posiadającego sporę wiedzę o asortymencie. Użytkownicy często dopytują o szczegóły oferty, ewentualnie informacje dotyczące dostawy, sposobu płatności, czy gwarancji.
Dbając o bezpieczeństwo zakupów online, dbasz bezpośrednio o użytkownika, czyli Twojego potencjalnego klienta. W ten sposób budujesz zaufanie, a w dalszych etapach relację, a nawet i społeczność. Działaj konsekwentnie, staraj się na każdym kroku udowodnić konsumentom, że Twój sklep internetowy to miejsce naprawdę godne uwagi.
Pamiętaj jednak, że nie wszyscy użytkownicy wiedzą, czym jest na przykład certyfikat SSL. Możesz więc w krótkich słowach poinformować potencjalnego klienta, że Twoja strona internetowa korzysta z takiego rozwiązania, dodatkowo przedstaw zalety tego narzędzia. Okienko czatu online umieść w widocznym miejscu, podobnie jak regulamin sklepu oraz informacje dotyczące gwarancji, zwrotów, czy dostawy produktów. Użytkownicy uwielbiają wszystko dostawać na tacy, ale musisz zrobić to w sposób wyrafinowany i delikatny, aby nie zrazić do siebie internautów masą informacji oraz wyskakujących okienek.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.