Internetowy szał zakupów trwa. Polacy masowo zaczęli kupować w sieci, korzystając z różnorodnej oferty najpopularniejszych i mniej popularnych sklepów. Na co zwracają uwagę klienci platform e-commerce? Co powinno być najważniejszym kryterium doboru miejsca do prowadzenia transakcji w sieci? Które elementy są najważniejsze? Podpowiadamy!
Zdj 1. Zakupy internetowe umożliwiają nabycie różnych produktów – od elektroniki po… warzywa i owoce. Wszystko online!
Źródło: https://pixabay.com/photos/online-e-commerce-shopping-internet-6817350/
Zakupy w Internecie są komfortowe i bezpieczne, jeżeli przestrzegasz kilku podstawowych zasad. Pamiętaj, że dotyczy to zarówno osób, które kupują w sieci, jak i posiadaczy sklepów internetowych. Jeżeli chcesz przyciągnąć użytkowników, musisz pamiętać o tym co jest dla nich rzeczywiście ważne.
Coraz więcej osób robi zakupy w Internecie – dlaczego?
Najnowsze dane raportu „E-commerce w Polsce 2022” pokazują, że ponad 77 procent Polaków regularnie robi zakupy w sieci. Rozwój rynku sklepów internetowych mogliśmy zaobserwować już dawno, ale pandemia koronawirusa przełożyła się na dynamiczniejszy wzrost tego trendu.
Dlaczego e-commerce jest tak bardzo popularne? Zakupy w Internecie mają wiele istotnych zalet. To przede wszystkim:
- wygodny system realizacji zakupów;
- możliwość zwrotu zakupionych towarów;
- dostęp do ogromnego wyboru towarów z wielu kategorii;
- niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych;
- możliwość porównania oferty wielu marek i weryfikacji cen bez wychodzenia z domu.
Użytkownicy są jednak coraz bardziej świadomi i wiedzą, na co muszą zwrócić uwagę podczas robienia zakupów. Dwie podstawowe kwestie to bezpieczeństwo oraz komfort dokonywania transakcji. Istotna jest też szeroka oferta sklepu.
Po pierwsze – bezpieczeństwo!
Bezpieczeństwo w sieci to rzecz elementarna, dotycząca nie tylko zakupów, ale też wszystkich aspektów korzystania z dobrodziejstw Internetu. Na wielu stronach internetowych bardzo aktywni są przestępcy, którzy żerują na mnie zorientowanych użytkowników, polując na ich pieniądze, ale też m.in. dane osobowe.
O czym należy pamiętać, wybierając odpowiednią platformę e-commerce?
-
- Zwróć uwagę na zabezpieczenie systemu płatności – system oparty na bankowości elektronicznej czy np. umożliwiający płatność BLIKiem, z certyfikatem SSL i „kłódką” (świadczącą o szyfrowaniu danych) przy adresie strony www wskazuje, że sklep dba o swoich klientów. Nie podawaj danych karty płatniczej w miejscach, które nie są zweryfikowane i nie mają bezpiecznego systemu płatności.
- Sprawdź opinie na temat danego sklepu – warto sprawdzić opinie w porównywarkach cen, na forach internetowych oraz w Google. Zwróć uwagę na wiarygodność i rzetelność komentarzy. Niektóre mogą być publikowane przez konkurencję, inne są wynikiem działań marketingowych.
- Zweryfikuj sposób przetwarzania danych osobowych – sklep powinien spełniać wymogi prawne dotyczące przechowywania, przetwarzania i wykorzystywania danych osobowych. Wszystko powinno być opisane w regulaminie RODO. Sprawdź, czy jest on zgodny z prawem i czy Twoje dane będą np. chronione przez podmiot, który mieści się w Polsce.
- Zobacz, jak wygląda regulamin sklepu internetowego – w dokumencie podane są informacje na temat Twoich praw, możliwości zwrotu zakupów, kwestii dokonywania transakcji itd. W regulaminach nieuczciwych platform e-commerce często pojawiają się kruczki, które np. uniemożliwiają zwrot produktu.
Zdj 2. Bezpieczny system płatności jest istotny jeżeli chodzi o kwestię dostosowania platformy e-commerce do potrzeb klientów
Źródło: https://pixabay.com/photos/ecommerce-selling-online-2140604/
Po drugie – zakupy w sieci muszą być wygodne
Podstawą dokonywania zakupów w Internecie jest komfort. Wygoda transakcji, jasny system wyboru produktów oraz ekspercie treści na stronie wpływają na szybkość korzystania z platformy e-commerce i dokonanie satysfakcjonującego wyboru. Jakie między innymi elementy składają się na wygodę zakupów w sieci?
- Możliwość zwrotu zakupów – prawo konsumenta to zwrot zakupionego towaru przez Internet w ciągu 14 dni. Niektóre sklepy wydłużają ten okres do 30 dni. Nie robią też problemu ze zwrotem towarów używanych albo powystawowych.
- Warunki gwarancji – sprawdź, czy zakupiony towar ma gwarancję, jakie są jej warunki oraz jaki jest jej termin.
- Czytelność strony internetowej – strona powinna mieć czytelne menu, wyraźne kategorie, oznaczanie produktów tagami i system filtracji zakupów (np. pod względem ceny, marki, wielkości czy stanu produktu).
- Przejrzyste, jasne i pomocne opisy produktów i kategorii – opisy mają nie tylko spełniać zasady SEO i przekładać się pozytywnie na pozycjonowanie strony. Powinny pomagać użytkownikom w wyborze określonych elementów, wskazując na ich właściwości. Eksperckie opisy są podstawą do prowadzenia działań tzw. SXO (połączenie optymalizacji i user experience).
- Charakter wysyłki oraz jej koszt – wysyłka wpływa na opłacalność zakupów. Niektóre platformy e-commerce dają możliwość skorzystania z darmowej przesyłki po przekroczeniu określonego pułapu zakupów. Warto sprawdzić, czy istnieje taka możliwość!
Po trzecie – wszechstronna oferta
Poza wygodą i bezpieczeństwem, podczas szukania odpowiedniej platformy e-commerce warto zwrócić uwagę na wszechstronną ofertę. Niektóre sklepy posiadają wiele kategorii i podkategorii, oferując wiele produktów w jednym miejscu. Np. duży sklep ze sprzętem elektrycznym może mieć w asortymencie m.in. elektronikę, sprzęt RTV/AGD czy narzędzia w jednym miejscu.
Jeżeli przymierzasz się do stworzenia swojego sklepu internetowego (który wypozycjonuje później agencja SEO), zweryfikuj czy Twój plan zakłada wdrożenie powyższych zasad, wpływających na większą liczbę klientów, którzy będą chcieli skorzystać z Twoich usług.