Przyjmuje się, że wiele sytuacji i bodźców opieramy na utartych schematach i przekonaniach. Chociaż mówimy o indywidualizmie czy oryginalności, co do zasady działamy podobnie, a nasze zachowanie jest w pewnym sensie przewidywalne. Tego rodzaju behawioryzm może być wykorzystywany w marketingu i oparty na założeniach psychologii behawioralnej. Co warto o tym wiedzieć?
Zdj 1. Zakupy są dla wielu osób odskocznią od rzeczywistości. To element marketingu behawioralnego
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/dziewczynka-torby-na-zakupy-2581913/
Behawioryzm to nauka, która zajmuje się założeniami zachowania ludzkiego. Najczęściej wskazuje jak wygląda (w uproszczeniu) uczenie się dzięki warunkowaniu. Zaburzenia zasad behawioryzmu są przedmiotem analizy i leczenia psychologii behawioralnej. Elementy powiązane z jej założeniami wykorzystywane są także do celów promocyjnych.
Czym zajmuje się psychologia behawioralna?
Zanim jednak wskażemy jak psychologia behawioralna wykorzystywana jest przez specjalistów od promocji, warto odpowiedzieć sobie – czym tak naprawdę jest ta dziedzina. Psychologia behawioralna jest rodzajem terapii, która skupia się na naturalnych reakcjach człowieka na bodźce.
Skupia się na przedstawianiu sytuacji zgodnie ze stanem faktycznym, według zasady „tu i teraz”. Pacjent poddany terapii jest uczniem, a psycholog faktycznym nauczycielem. W przeciwieństwie do wielu podobnych, nie uwzględnia analizy przeszłości. Specjaliści wskazują, że sukcesem terapii psychologii behawioralnej jest pozostawianie przeszłości „za drzwiami” gabinetu.
Rolą specjalisty jest wyjaśnianie, proponowanie, doradzanie, wspieranie pacjenta, a także motywowanie go i wskazywanie, jakie ma wykonywać zadania. Z kolei pacjent powinien realizować je w możliwie najlepszy dla siebie sposób.
Psychologia behawioralna w marketingu – jak można ją wykorzystać?
Techniki stosowane w psychologii behawioralnej mają nie tylko wpływ na kształtowanie charakteru pacjenta, ale stanowią także podwaliny pod działania marketingowe. Jak jedno może oddziaływać na drugie? Kwestii wspólnych w psychologii marketingu i behawioralnej jest naprawdę wiele.
- Analiza ludzkiego rozumowania – dział marketingu musi poznać najpierw sposób, w jaki odbiorcy analizują bodźce i jaki jest proces ich przetwarzania.
- Badanie procesów poznawczych i zachowania – to część, która pozwala sprawdzić jak odczytywane są bodźce, jaki ich element najmocniej wpływa na odbiorcę i jaki daje efekt.
Z wykorzystywania psychologii behawioralnej w marketingu wywodzi się trend tzw. marketingu behawioralnego. To założenie, które opiera się na obserwacji i analizie zachowania odbiorców, a później na wykorzystywaniu wyników tych obserwacji do prowadzenia skutecznych działań promocyjnych. Tu pojawia się więc proste pytanie – jak skutecznie stosować założenia psychologii behawioralnej w marketingu?
Zdj 2. Psychologia ma duży wpływ na sprzedaż
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/zrozumienie-iskra-b%C5%82yskawica-r%C4%99ka-3914811/
Na co zwrócić uwagę, korzystając z założeń psychologii behawioralnej dla biznesu?
Psychologia behawioralna dla biznesu będzie skuteczna, ale tylko, gdy dokładnie przeanalizujesz i przeprowadzisz poniższe działania. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
- Dokładna analiza upodobań i wpływu bodźców na odbiorców – musisz bardzo dobrze poznać zachowania swoich klientów, schemat ich działania, reakcję na wskazane bodźce, aby skutecznie móc realizować działania marketingowe.
- Realizowanie zadań kampanii „z zaskoczenia” – badania pokazują, że tylko intensywne i niezapowiadane kampanie behawioralne mają sens i są skuteczne.
- Segmentacja odbiorców – podziel odbiorców ze względu na wiek, zainteresowania, odbiór komunikatów itd. To ułatwi dobór narzędzi marketingowych.
- Dobór odpowiednich narzędzi marketingowych – elementem strategii behawioralnej może być np. pozycjonowanie Google, działania w mediach społecznościowych albo remarketing.
Szybko zauważysz efekt prawidłowo wprowadzonych działań behawioralnych w marketingu. To wysoka skuteczność reklam, pozytywna ocena działań marki, zaangażowanie klientów oraz ich lojalność do produktów firmy. Pamiętaj, że agencja marketingowa zawsze powinna kierować się powyższymi zasadami, aby liczyć na te niezwykle wymierne korzyści.