Zdalne testy użyteczności w UX. Po co się je przeprowadza?
4 min
4 min
Na skróty
Zdalne testy użyteczności przeprowadza się na różnych produktach technologicznych. Mogą być to między innymi strony internetowe, aplikacje, ale też oprogramowanie. Są przeprowadzane przez specjalistów, którzy dzięki nim weryfikują różne kwestie związane z poprawnością, ale także doświadczeniami użytkownika. Często testy użyteczności są wykonywane przez rożne osoby, które mają przeprowadzać je wyłącznie ze swojej perspektywy, jako potencjalny użytkownik serwisu, czy aplikacji. Dzięki temu możliwe jest przetestowanie produktu z wielu punktów widzenia. Jaki jest cel testów zdalnych użyteczności? Czy zawsze warto wykonywać zdalne testy użyteczności w UX? Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ich temat, to koniecznie przeczytaj nasz tekst!
Mówiąc o zdalnych testach użyteczności, najczęściej mamy na myśli badanie przeprowadzane na konkretnej grupie użytkowników z wykorzystaniem ich komputerów lub innych urządzeń (np. smartfonów). Dobiera się wtedy najbardziej reprezentatywną dla danego badania grupę, już sam proces kwalifikacji do testów jest skomplikowany. Proces może opierać się na analizie zachowań w obrębie strony internetowej, czy aplikacji mobilnej. Tego rodzaju testy użyteczności w UX nie zawsze przeprowadzane są zdalnie, natomiast ta metoda w niektórych przypadkach jest niezwykle skuteczna. Niekiedy osoby wykonują testy w budynku przedsiębiorstwa, w oddzielnym pomieszczeniu. Nierzadko na kilku urządzeniach podczas jednego spotkania.
Użyteczność w języku angielskim to usability. Jeżeli strona projektowana jest z myślą o użytkownikach (UCD – user-centered design), powinna być przyjazna dla internauty, czyli user friendly. Co oznacza to w praktyce? Zawartość witryny musi być wartościowa, a samo korzystanie ze strony przyjemne oraz intuicyjne. Zdalne testy użyteczności przeprowadza się między innymi po to, aby zbadać poziom user friendly oraz komfortu, jednak to tylko przykład, cele mogą być inne, zależnie od potrzeb administracji. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była dopasowana do wymagań oraz upodobań użytkowników, to zdecyduj się się na kompleksowe testy użyteczności. Najlepiej, aby było ono przeprowadzone przez grono specjalistów. Wybierz tę opcję szczególnie wtedy, gdy nigdy jeszcze nie miałeś styczności z tym zagadnieniem. Eksperci samodzielnie przetestują ścieżki zakupowe, korzystanie z aplikacji, ale też wybiorą odpowiednią grupę testerów, którzy będą spełniały warunki grupy docelowej witryny/aplikacji. Będą mieli oni cechy osób, dla których tworzysz swój produkt.
Testy w użyteczności UX mają wiele zalet, a cele ich przeprowadzania są różne. Najczęściej proces ten potrzebny jest do analizy zachowań użytkowników oraz tego, w jakim stopniu witryna dopasowana jest do ich wymagań. W ramach obserwacji narzuca się odpowiednie poprawki, aby osiągnąć maksymalną skuteczność. W zdalnych testach użyteczności internauci sami wykonują test, na przykład o różnych porach. Badanie często wykonywane jest w naturalnym środowisku, co poprawia wiarygodność oraz swobodę. Ogólnie, jak już wspomnieliśmy, testy użyteczności w UX mogą mieć różny cel. Przeprowadza się je między innymi po to, aby:
Należy wspomnieć, iż testy użyteczności UX to badania, które nierzadko jest przeprowadzane na makietach high-fi (prototypach). Jeszcze przed wprowadzeniem produktu. Rozwiązanie to wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami. Dlaczego? Wdrożenie zmian na makiecie jest prostsze niż edycja gotowej strony przez programistę. Cały proces trwa krócej. Następnie po realizacji projektu wykonuje się kolejne zdalne testy użyteczności, aby ponownie skontrolować efekt.
Przeprowadzenie tego rodzaju badań jest niezwykle popularne, ponieważ pozwala dopasować witrynę do potrzeb użytkownika, sprawiając, iż strona ma charakter user friendly i jest zgodna z koncepcją UCD. Dbając o UX, masz szansę pozytywnie wpłynąć na konwersję oraz czas trwania sesji. To szczególnie ważne w sklepach internetowych, gdzie głównym celem jest sprzedaż produktów.
Oczywiście testy użyteczności w UX mają wiele zalet. Przecież nie przeprowadza się ich bez powodu! Wersje zdalne są przede wszystkim znacznie tańsze niż tradycyjne badanie z wykorzystaniem grupy docelowej. Nawet zlecenie profesjonalistom tego zagadnienia nie wygeneruje dużych kosztów, a będziesz mieć pewność, że testy zostały wykonane kompleksowo.
Zebranie danych również nie stanowi problemu, niezależnie od tego, jak konkretnie wyglądało badanie. Dane przesyłane są szybko, najczęściej za pomocą internetu, a ich odczyt jest wygodny. Przeprowadzanie zdalnych testów użyteczności to komfort zarówno dla administracji, jak i użytkowników. Internauci mogą rozpocząć badanie w dowolnym momencie (jedynym ograniczeniem jest wcześniej ustalony przedział czasowy, na przykład doba lub 48 godzin).
Nie musisz samodzielnie organizować grupy docelowej. Możesz zatrudnić firmę, która zrobi to za Ciebie, albo udostępnić test publicznie. Badanie jest przeprowadzane zdalnie, za pośrednictwem zewnętrznych urządzeń. Internauci sami decydują kiedy zrealizują test, a następnie administracja otrzymuje wyniki.
Przy pomocy badań dowiesz się, jak prezentuje się Twoja witryna i dowiesz się, jakie ewentualne zmiany wdrożyć. Wówczas zastosowanie metodyki UCD będzie prostsze oraz efektywniejsze. To bardzo ważne, aby wyróżniać się na tle konkurencji, dopasowując do potrzeb współczesnego użytkownika.
Popularne formy testów usability w UX to między innymi:
Jeżeli chcesz zlecić testy użyteczności UX specjalistom, najlepiej dowiedz się, jaką formę badania preferują w Twoim przypadku. W efekcie wyciągnie wniosków z otrzymanych danych stanie się znacznie prostsze i trafne.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.