Na skróty
Zmiana domeny sklepu internetowego to bardzo poważna decyzja, która może negatywnie odbić się na pozycji w wyszukiwarce, co zmniejszy widoczność oraz ruch. Jak temu zapobiec? Podpowiadamy, co należy zrobić, aby zmiana domeny sklepu internetowego przebiegła pomyślnie. Zapraszamy tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu.
Pierwszym krokiem będzie podjęcie decyzji o zmianie domeny sklepu internetowego. Najczęściej jest to efekt strategii biznesowej. Jednak bez względu na powód zmiany domeny, należy wybrać nową, jak najlepiej dopasowaną nazwę dla sklepu internetowego. Zarejestruj ją u operatora, którego oferta jest najatrakcyjniejsza. Jak zmienić domenę, aby na tym nie stracić? Ważne będzie kompleksowe podejście do zagadnienia. Dowiesz się o zmianie domeny sklepu internetowego krok po kroku.
Warto zaznaczyć, że nie każda osoba jest w stanie samodzielnie zmienić domenę. Proces ten w teorii nie jest trudny, ale w praktyce istnieje szansa popełnienia wielu błędów. Jeżeli masz jakiekolwiek obawy związane z tym, jak zmienić domenę, poproś o pomoc specjalistów. Wtedy sklep internetowy zostanie prawidłowo przeniesiony oraz skonfigurowany.
Działaj konsekwentnie krok po kroku, a zmiana domeny sklepu internetowego nie spowoduje spadku ruchu, ewentualnie mniejsze wartości pojawią się przez krótki czas, następnie wracając na swoje miejsce. Od czego zacząć? Zakładam, że masz już wykupioną nową nazwę sklepu internetowego oraz hosting.
Teraz należy przygotować odpowiednie przekierowania, które pozwolą użytkownikom dostać się na Twoją witrynę. Zastosuj model 301, przekazujący pełną moc wszystkich odnośników. W ten sposób nie stracisz pozycji oraz widoczności, ewentualnie spadki pojawią się przez chwilę. Przekierowania powinny być przygotowane kompleksowo dla wszystkich adresów URL. Oto prosty przykład:
„staradomena.pl/o-nas” należy przenieść na „nowadomena.pl/o-nas”
Wraz z przekierowaniem adresów URL przenieś również content znajdujący się na konkretnej podstronie. Design sklepu internetowego może prezentować się w inny sposób, ale ważne jest, aby treści były takie sama. Wówczas unikniesz spadków w wyszukiwarce.
Zmiana domeny sklepu internetowego powinna obejmować także regularną analizę ruchu i widoczności. Postaraj się monitorować te kwestie oraz odpowiednio reagować. Co więcej, zarówno podczas zmiany domeny sklepu internetowego, jak i po zakończonym procesie, kontroluj błędy ukazywane przez Google Search Console i postaraj się je zniwelować. Wówczas pozytywnie wpłyniesz na pozycję sklepu oraz widoczność.
Gdy przekierowania 301 będą gotowe, podobnie jak content na nowej domenie, zadbaj o odpowiednią strukturę nagłówków. Poprawnie ustawione znaczniki H1, H2 oraz H3 z frazami kluczowymi wpływają pozytywnie na SEO. Bardzo często przenosząc, domenę administratorzy zapominają o tej kwestii, co powoduje spadki w SERPach.
Skontroluj również atrybuty meta description oraz title, aby wszystkie podstrony prezentowały się we właściwy sposób. Do badania struktury witryny służy między innymi narzędzie Screaming Frog SEO Spider Tool. Za pomocą darmowej wersji możesz przeanalizować kilkaset adresów w sklepie internetowym.
Mówiąc o tym, jak zmienić domenę, warto również wspomnieć o linkach ze statusem 404. To tak zwane broken links. Jeżeli jakieś przekierowanie nie działa lub konkretny adres URL jest niewłaściwy, strona zwróci błąd 404. Takie elementy możesz znaleźć poprzez Ahrefs oraz MajesticSEO w płatnej wersji tych narzędzi.
Nie zapominaj także o przeniesieniu zawartości meta robots i robots.txt. Na koniec, po zmianie domeny, dodaj do Google Search Console mapę nowej witryny. Możesz także poprosić o ręczną indeksację poszczególnych adresów, ale w przypadku dużej ilości odnośników, proces ten będzie czasochłonny. Wówczas w stosunkowo krótkim czasie zaczniesz wyświetlać się w wyszukiwarce pod nową domeną. Powrót pozycji fraz i ruchu czasami zajmuje kilka tygodni, a w innych przypadkach kilka miesięcy.
Gdy wiesz już, jak zmienić domenę, musisz także dowiedzieć się podstawowych informacji na temat jej analizy. Priorytetem jest kontrola statusu w Google Search Console, gdzie zobaczysz wszystkie największe błędy związane z konfiguracją sklepu internetowego. Nie ignoruj tych kwestii, postaraj się odpowiednio zareagować na każdą. Pamięta, że od Twoich działań zależy pozycja w wyszukiwarce oraz widoczność witryny. Poprzez Google Search Console sprawdzisz indeksację usunięcia, nieaktualne treści, filtrowanie safesearch, oraz błędy znajdujące się na poszczególnych podstronach.
Aby sprawdzić, czy domena została zmieniona poprawnie, możesz wykonać audyt SEO. Kompleksowy raport przygotowuje się ręcznie oraz automatycznie z pomocą narzędzi. Cały proces zwykle trwa kilka, a czasem nawet kilkanaście godzin. Tak naprawdę najlepiej zlecić wykonanie audytu SEO specjaliście, który wie, na jakie elementy zwrócić uwagę oraz oceni stan witryny jako osoba trzecia. Wówczas poznasz wszystkie niedociągnięcia oraz błędy, których nie wykazało narzędzie Google Search Console. Dowiesz się również co zmienić, aby poprawić pozycję i widoczność w wyszukiwarce. Możesz także samodzielnie przeanalizować sklep internetowy na wiele sposób, jeśli tylko masz wiedzę na ten temat. Następnie wyciągnij odpowiednie wnioski i narzuć poprawki, a zmiana domeny nie przyniesie negatywnych efektów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.