5 zalet włączenia link buildingu do strategii marketingowej firmy
5 min
5 min
Na skróty
Budowanie merytorycznej wartości Twojej strony jest niezwykle istotne. Artykuły, posty sponsorowane, pozycjonowanie lokalne, czy dbanie o marketing szeptany to ważne aspekty content marketingu, jednak, aby dotrzeć do potencjalnych odbiorców, niezbędny może okazać się link building!
Linki mają duże znaczenie w pozycjonowaniu stron. W przypadku ich pozyskiwania, warto pamiętać, że to nie ilość jest istotna, a ich jakość. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym jest link building, dlaczego jest coraz częściej wykorzystywany oraz jak wybierać odpowiednie miejsca linkowania, zapoznaj się z poniższym artykułem.
Link building jest procesem wchodzącym w skład kompleksowych działań SEO. Jego celem jest zdobywanie jakościowych linków z innych witryn do własnej. Link umieszczony zostaje na innej witrynie i przekierowuje użytkownika do Twojej strony docelowej. Warto podkreślić, że wyróżniamy dwa typy linków:
Linki zwrotne możemy podzielić także na dwie kategorie: dofollow i nofollow. Linki dofollow przekierowują użytkownika i mają wpływ na informowanie o mocy witryny, a co za tym idzie samo pozycjonowanie. Linki nofollow nie mają natomiast takiego wpływu, jednak wciąż mogą kierować użytkownika do strony docelowej.
Zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych pozwala zdobywać Twojej stronie zaufanie wyszukiwarki Google. Finalnie może to wpłynąć na pozycjonowanie słów kluczowych, zatem jest równie ważne, co samo pisanie artykułów SEO. Nie stawiaj na niemerytoryczne treści, sztucznie dodane frazy, czy słabej jakości strony docelowe, gdzie publikujesz swoje artykuły. Może to skutkować nawet karami ze strony Google! Liczy się przede wszystkim jakość i w tym kierunku zmierzają kolejne aktualizacje wyszukiwarki.
Wyszukiwarka Google zmieniła sposób rankowania stron z opartej na liczbie powtórzeń konkretnych słów, na linkowania. Początkowo algorytm działał w prosty sposób: im więcej linków prowadzących do konkretnej strony, tym wyżej znajdowała się w wynikach wyszukiwania. Od 2013 roku sytuacja zmieniła się za sprawą algorytmu Pingwin, dzięki któremu liczą się przede wszystkim jakościowe linkowania. Ostatnio Google poinformowało także o nowych aktualizacjach, które zdecydowanie zwiększą istotność użyteczności stron oraz wdrożeniu tzw. “Page Experience Signals”.
Link building wpływa na wiele elementów i pozwala Twojej stronie budzić coraz większe zaufanie algorytmu Google 😉 Budujesz także swoją pozycję w konkretnej branży, czy niszy. Linkując do strony na znanych, jakościowych witrynach dbasz o pozytywne postrzeganie własnej marki, większy ruch na stronie, dobre opinie, czy polecania. Dzięki temu finalnie rankujesz coraz wyżej w wynikach wyszukiwania!
Odpowiednio dobierając strony, na których linkujesz do swojej firmy, docierasz do coraz większej liczby potencjalnych klientów. Jakościowymi treściami, dobrze dobranymi tematycznie do miejsca linkowania, ściągasz na swoją stronę coraz więcej użytkowników. Ruch naturalnie rośnie!
Poza samą sprzedażą liczy się także budowanie autorytetu marki. Dzięki temu nie tylko usłyszą o nas nowi klienci, ale również obecni podzielą się opinią i dokonają następnych zakupów. Im więcej wzmianek na jakościowych stronach, tym więcej osób będzie miało możliwość zapoznania się z Twoim produktem. Rozpoznawalność Twojej marki ma również wpływ na wcześniej wspomniany ruch na stronie.
Jeżeli Twoje linki są umieszczane na nieodpowiednich stronach, np. docierając do złej grupy odbiorczej, osoby odwiedzające stronę nie dokonają zakupu. Po obejrzeniu oferty nie będą zainteresowani, a ruch na stronie nie przyniesie zamierzonego efektu. Dobrze dobrane linkowania pomogą Ci pozyskać wartościowych klientów, którzy faktycznie zainteresowani są produktem, czy usługą. Dzięki temu wpłyniesz na lepszą konwersję na swojej stronie.
Umieszczanie linków na stronach docelowych generuje stały ruch. Pamiętaj, że linki pozostaną, niezależnie od zmian i nowych działań. Link building przynosi prawdziwe korzyści dopiero po czasie. Mając całą bazę jakościowych linkowań, możesz cieszyć się wartościowym, stałym ruchem na stronie, bez dodatkowych boostów i działań. Co więcej, umieszczanie linków w merytorycznych treściach jest świetnym sposobem na rozwój np. Twoich kanałów społecznościowych. Niektóre teksty nigdy nie stracą na wartości, z czasem będa zyskiwać coraz więcej nowych czytelników, a co za tym idzie – potencjalnych klientów.
Jak już wiesz, ilość nie jest najważniejsza. Zatem ten parametr nie jest tak istotny podczas wyboru strony, gdzie zamieścisz swoje linki. Dobierając odpowiednią witrynę, przede wszystkim sprawdź, czy jej tematyka zgadza się z Twoim artykułem i czy potencjalni klienci mogą znaleźć się właśnie tam. Jednak to nie jedyny wymóg. Oto inne elementy, na które warto zwracać uwagę, wybierając miejsce linkowania:
Wpływ na to, gdzie wyświetla się w rankingu dana witryna, mają frazy, na które rankuje konkretna domena. Jak je znaleźć? Warto sprawdzić te z TOP10, ponieważ to one wpływają na największy, organiczny ruch na stronie. Oczywiście powinny być one dopasowane do tematyki zarówno strony, jak i artykułu. Ważny może okazać się także organiczny ruch w zestawieniu z wynikami Google Analytics. Dzięki niemu zobaczysz, jak wyniki zmieniały się na przestrzeni lat i będziesz mógł ocenić, czy obecnie strona dalej jest “doceniana” przez algorytmy Google.
Widoczność danej strony możemy sprawdzać dzięki takim narzędziom jak Senuto.
Witryna jest postrzegana jako wartościowa również wtedy, kiedy użytkownicy aktywnie komentują i postują na jej temat. Ważny jest odbiór firmy w mediach społecznościowych, opinie klientów, grupy dyskusyjne, czy wpisy na forach. Jeżeli o konkretnej marce mówi się dobrze i generuje ona duże zainteresowanie, wtedy algorytm uznaje ją za wartościową.
Warto sprawdzić konkretne firmy na portalach społecznościowych oraz zapoznać się z opiniami. Wtedy będziesz mieć większą pewność, że dana witryna jest merytoryczna i odpowiednia, aby umieścić na niej swoje linki.
To bardzo ważny element analizy strony, ponieważ jest głównym elementem mówiącym o jakości danej domeny. Oto mierniki, na które powinieneś zwrócić uwagę:
Elementy te możesz weryfikować dzięki takim narzędziom jak Majestic i Ahrefs.
Ruch na stronie pokazuje nam popularność danej domeny. Wybierając konkretną domenę, zwracaj uwagę na liczbę użytkowników, która ją odwiedza. Im większa, tym większe prawdopodobieństwo, że dana grupa odbiorcza zapozna się z tekstem, zainteresuje się tematem i trafi na link kierujący do Twojej strony.
Parametry określające ruch na stronie dostępne są dzięki takim narzędziom jak Linkhouse. Znajdziesz tam pełną bazę miejsc na publikacje zewnętrzne wraz z wszystkimi, niezbędnymi informacjami, pozwalającymi wybrać odpowiednie miejsca linkowania. Parametry odświeżane są co 7 dni, dlatego zawsze masz pewność co do ich aktualności.
Link building jest ważnym elementem strategii marketingowej. Bez niego nawet najlepsze działania nie mają sensu! Aby efektywnie działać, klienci muszą dowiedzieć się o naszej firmie i zobaczyć naszą ofertę.
Dzięki umieszczaniu odnośników do Twojej strony w jakościowych miejscach możesz liczyć na większy ruch na swojej stronie, a co za tym idzie wyższe rankowanie w wyszukiwarce. Wybierając miejsca linkowania tak, aby docierać do odpowiedniej grupy docelowej, zwiększasz prawdopodobieństwo, że osoby odwiedzające Twoją stronę dokonają zakupu. Tym samym możesz liczyć na lepszą konwersję. Link building pozwala także dbać o autorytet Twojej marki i jej rozpoznawalność. Pamiętaj, że działania przyniosą długofalowe korzyści, które po czasie będą przynosić stały, jakościowy ruch na Twojej stronie.
Dlatego zdecydowanie warto włączyć działania link buildingowe do strategii Twojej firmy!
W Linkhouse wspiera działania marketingowe i PR. Entuzjastka content marketingu oraz tematyki customer experience. Prywatnie studentka psychologii i miłośniczka literatury faktu.