Skuteczne reklamy jako uzupełnienie pozycjonowania
4 min
4 min
Na skróty
Wchodząc do sieci nietrudno natrafić na reklamy. To nieodłączny element stron internetowych oraz mediów społecznościowych. Równie często wyświetlają się w aplikacjach webowych i mobilnych. Z tego względu odbiorcy tego rodzaju contentu stają się coraz bardziej wymagający. Aby reklama cieszyła się skutecznością wśród społeczności, musi być naprawdę dobra i wyróżniająca się na tle pozostałych. Nudne materiały promocyjne po prostu zniknął w gąszczu innych i nikt ich nie zapamięta.
Reklama niejedno ma imię. Mogą być publikowane po to, aby zwiększyć ruch na stronie internetowej, zwiększają sprzedaż bądź budują świadomość marki w sieci. Tego typu materiały mogą być publikowane samodzielnie, jako główny element strategii marketingowej. Należy jednak wspomnieć, że to również świetne uzupełnienie pozycjonowania.
Najpopularniejszą formą promocji online jest stosowanie reklam graficznych na stronach internetowych oraz w aplikacjach webowych, które należą do sieci reklamowej Google. Tego rodzaju serwisy udostępniają niewielki fragment przestrzeni, aby w tym miejscu wyświetlać materiały sponsorowane. Zaletą tego typu reklam jest dopasowanie do danego użytkownika. To, co dokładnie zobaczy odbiorca, zależy od jego preferencji oraz wcześniejszych zachowań w sieci.
Do skutecznych reklam należą również te wyświetlane w wyszukiwarkach. Sporą popularnością cieszy się oczywiście Google, dlatego jest podstawowym i najpopularniejszym miejscem tego rodzaju. Materiały promocyjne mogą wyświetlać się na liście wyszukiwań w formie tekstu bądź obrazu (reklama produktowa). Nie zapominajmy także o systemie Bing Ads i reklamach na portalach aukcyjnych, na przykład Allegro Ads.
Uzupełnieniem pozycjonowania mogą być artykuły sponsorowane, które publikowane są na tematycznych portalach, blogach i serwisach. Powinny być napisane w sposób atrakcyjny – ważnym elementem jest także dystrybucja treści, ponieważ content musi trafić do odpowiedniego grona odbiorców. To niezwykle skuteczne reklamy, szczególnie jeżeli teksty zostaną właściwie przygotowane.
Uzupełnienie pozycjonowania to także publikacja reklam w social mediach. Wykorzystaj takie portale jak Facebook, Instagram i LinkedIn. Sporą pulą odbiorców dysponuje także serwis YouTube. Dobór mediów społecznościowych przeprowadź w taki sposób, aby dopasować się do swoich odbiorców. Nie każdy korzysta z LinkedIn i nie we wszystkich branżach sprawdzi się Instagram.
Równie dużą skutecznością wyróżniają się reklamy przesyłane za pomocą wiadomości e-mail. Zwykle kierowane są do wąskiego grona odbiorców, na przykład subskrybentów newslettera. Warto nadmienić, że przez pewien czas sporą popularnością cieszyły się także reklamy publikowane w serwisie Gmail za pomocą sieci reklamowej Google. Jednak z oficjalnych komunikatów wynika, że rozwiązanie to zostanie usunięte na rzecz tak zwanych „kampanii Discovery”.
Jeżeli masz doskonały pomysł na realizację skutecznych reklam online, nic nie stoi na przeszkodzie przed tym, aby je wdrożyć. Dodatkowa promocja serwisu zawsze jest korzystna, więc tego rodzaju strategię możesz zrealizować kiedy tylko zechcesz. Pamiętaj, że bardzo ważną częścią rozwoju biznesu online jest odpowiednio przygotowany marketing. Dlatego skuteczne reklamy mogą być publikowane samodzielnie bądź w formie uzupełnienia pozycjonowania.
Jednoczesne wdrożenie strategii pozycjonowania oraz publikacja reklam online pozwala na wielokanałowe pozyskiwanie klientów. Dodatkowo rozwiązanie to wpływa na budowanie świadomości marki w sieci. SEO (czyli pozycjonowanie), podobnie jak reklamy, fenomenalnie sprawdza się w praktycznie każdej branży. Połączenie obu tych strategii marketingowych pozwala efektywnie promować własny biznes online. Do mierzenia efektywności wykorzystuje się takie wskaźniki jak:
Prawdopodobnie nie znajdziesz idealnego modelu na doskonałą kampanię marketingową. Istnieje jednak pewien schemat, dzięki któremu reklamy będą skuteczne, a ich publikacja przyniesie oczekiwany efekt. Wystarczy pomyśleć o tych kwestiach:
Dopasowanie do odbiorców – na każdym etapie wdrażania kampanii marketingowej postaraj się maksymalnie dostosować do społeczności. W przypadku reklam Google Ads warto skorzystać z list remarketingowych RLSA. Natomiast w SEO priorytetem będzie tworzenie merytorycznych treści, które angażują odbiorców i zachęcą do zakupu.
UX – strona, do której prowadzą reklamy lub linki z organicznej listy wyszukiwań Google, musi być właściwie zoptymalizowana. Zwróć uwagę na czas ładowania witryny, ewentualne błędy, niedociągnięcia oraz usterki. Każdy, nawet najdrobniejszy element serwisu powinien działać poprawnie. Jeśli masz taką możliwość, zainicjuj testy A/B. Jeżeli nie masz praktycznej wiedzy na temat user experience, zleć audyt UX profesjonalistom.
Działaj wielokanałowo – dobra kampania marketingowa to taka, która opiera się na kilku różnych kanałach. Może być to na przykład SEO, social media i płatne reklamy. W ten sposób uda Ci się wygenerować ruch na stronie za pomocą różnych medium.
Analityka – wykorzystuj Google Analytics oraz Google Search Console, aby analizować dostępne dane. W ten sposób zmierzysz efektywność swoich działań. W przypadku SEO przydatnym narzędziem będzie Senuto, czy SEMrush. Jeżeli aktywnie działasz w mediach społecznościowych, warto pomyśleć o oprogramowaniu Brand24.
Każdy biznes wymaga indywidualnej strategii, dlatego agencje odpowiadające za marketing online przygotowują spersonalizowany plan dla każdej strony internetowej. Nie inaczej jest w przypadku kampanii reklamowych oraz SEO. Co wybrać najpierw, aby osiągnąć sukces w sieci? Przede wszystkim musisz pamiętać, że pozycjonowanie przynosi efekty po czasie – zwykle to okres kilku miesięcy. Natomiast reklamy w Google Ads możesz wyświetlać dosłownie natychmiast, jeśli tylko posiadasz odpowiedni budżet. Jeżeli chcesz skutecznie promować własny biznes, warto pomyśleć o kampanii marketingowej, która będzie jednocześnie oparta na SEO oraz reklamach PPC. Dodatkowo możesz pomyśleć o publikacji materiałów sponsorowanych w mediach społecznościowych, szczególnie jeżeli Twoi odbiorcy aktywnie korzystają z social mediów.