Na skróty
Opis produktu w sklepie internetowym to element, którego nie może zabraknąć na żadnej witrynie sprzedażowej. Przede wszystkim wpływa on mocno na SEO, czyli sprawia, że Twoje produkty są wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Ponadto działa na użytkownika i może przekonać go do zakupu. Zatem jak Tworzyć opisy produktów, aby jednocześnie zadowoliły algorytmy Google oraz potencjalnych klientów? Dowiedz się!
Warto poruszyć kwestię tego, w jakim celu tworzy się opisy produktów. Przede wszystkim mają one zaciekawić potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu. Jednak aby klient trafił na Twój sklep i miał szansę zapoznać się z opisem, musisz odpowiednio pozycjonować sklep internetowy. Za chwilę dowiesz się jak tworzyć opisy, które sprzedają i pozycjonują.
Jeśli chcesz z sukcesem wypromować swój sklep internetowy, to najważniejszym działaniem będzie dobranie fraz kluczowych odpowiednich dla każdego produktu. Najczęściej będą to tak zwane frazy długiego ogona, które pozwolą na szybkie znalezienie odbiorcom konkretnej rzeczy, której potrzebują. Może to być na przykład: “świąteczny sweter z mikołajem”, “wełniany szalik damski zimowy”. Zastanów się jakie cechy dokładnie ma Twój produkt i wybierz odpowiednie frazy, zarówno te długiego ogona, jak i krótsze, jak na przykład “kurtka damska”. Dodawaj je do opisu, ale niech wygląda to naturalnie! Nie powinno być ich za dużo, dbaj o poprawną odmianę słów kluczowych, na tym polega pozycjonowanie produktów. Więcej o frazach kluczowych pisaliśmy tutaj.
Jest kilka zasad, których należy przestrzegać podczas tworzenia dopracowanych opisów. Przede wszystkim nie można kopiować żadnych innych treści. Nie chodzi tylko o opisy tego samego produktu u konkurencji, ale również treści tworzone przez producenta. Opis produktu musi być koniecznie unikalny. Ponadto warto napisać go językiem korzyści, ale jednocześnie rzetelnie określić produkt. Zrezygnuj ze standardowych frazesów, jak „doskonała jakość”, „świetne wykonanie” i tym podobne – klienci widzą takie zdania na wielu stronach i nie robią one na nich wrażenia. Stworzenie opisu produktu, który będzie dopasowany do SEO nie jest łatwym i szybkim zadaniem. Pamiętaj, że widzą go nie tylko roboty Google, ale też użytkownicy, a więc upychanie fraz nie będzie dobre dla sprzedaży. Dowiedz się jak tworzyć opisy pod SEO krok po kroku.
Zdj 1. Przykład wysokiej jakości opisu butów w sklepie internetowym.
Źródło: Sklep Martes.
Konstruowanie opisów dostosowanych do SEO to proces wieloetapowy. Najważniejsze będzie wybranie odpowiednich fraz kluczowych. Do tego potrzebne Ci będą narzędzia do weryfikacji konkurencyjności i liczby wyszukań danej frazy. Ważne jest przy tym korzystanie z fraz różnych rodzajów. Ogólne, z długim ogonem, branżowe i wiele innych – zdecydowanie warto wykorzystywać różnorodne rodzaje słów kluczowych. Pomoże to dotrzeć zarówno do klientów, którzy mają sprecyzowane oczekiwania i wyszukują długich fraz, jak i do osób wpisujących bardziej ogólne słowa kluczowe.
Kompleksowy poradnik o słowach kluczowych znajdziesz tutaj: Słowa kluczowe – czym są? Poradnik pozycjonowania.
Kolejnym etapem jest znalezienie informacji o produkcie – najlepiej będzie dowiedzieć się o jego cechach w materiałach od producenta. Jednak najbardziej cenione jest wyróżnienie tego, czego nie mają inne produkty, a więc warto dokonać szybkiej analizy. Następna kwestia to stworzenie nagłówków. Powinno się już w nie wpleść fazy kluczowe – pamiętaj, aby nie stosować więcej niż jednego nagłówka H1, korzystaj z H2 oraz H3.
Zobacz: Jak sprawdzić statystyki strony?
Po ułożeniu konstrukcji oraz ustaleniu liczby znaków należy przejść do pisania. Jednak jeszcze zanim to zrobisz, to zastanów się nad kilkoma kwestiami. Przede wszystkim pomyśl, jaki opis Ciebie by przekonał. Jakimi cechami powinien się wyróżniać, aby przekonać do zakupu Ciebie. Które wyrazy, zdania i określenia najlepiej by do Ciebie przemawiały?
Jak już odpowiesz sobie na te pytania, to możesz przejść do pisania. Pamiętaj jednak o tym, że frazy muszą być rozłożone równomiernie w treści, a sam tekst powinien być nie tylko unikalny, ale także napisany poprawnie gramatycznie. Ważne jest także to, aby nie duplikować tekstów ze swojej strony internetowej. To bardzo popularny błąd. Jeśli masz kilka podobnych produktów, na przykład par spodni, to nie kopiuj żadnych zdań, a twórz całkowicie oryginalne treści. Opis produktu musi być poprawny językowo. Zwracają na to uwagę roboty Google, ale także klienci.
Zobacz: Czy warto płacić za efekt pozycjonowania?
Opis każdego produktu nie może być dostosowany wyłącznie do zasad związanych z pozycjonowaniem. Wielu klientów przed dokonaniem zakupu czyta opisy produktów z różnych stron. Dlatego też musisz dostosować opis do wymagań potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Przede wszystkim na początku zwięźle podaj specyfikacje i cechy urządzenia czy przedmiotu. Część klientów poszukuje jedynie konkretów, a więc chce zapoznać się z cechami i nie będzie zainteresowana czytaniem wszystkich zalet i funkcjonalności, ponieważ zna się na temacie. Warto więc kolejny akapit przeznaczyć na wyjaśnienie pewnych kwestii, dla tych klientów, którzy mogą nie wiedzieć czym cechują się konkretne podzespoły czy inne elementy. Możesz na przykład opisać tu wełnę – kiedy oferujesz wełniany sweter – jej właściwości będą ważne dla kupujących. Natomiast jeśli w Twoim sklepie jest elektronika, to skup się na wyjaśnieniu technologicznych kwestii. Tak, aby klient dokładnie wiedział co kupuje i czym jest podyktowana cena.
Zdj 2. Luksusowy opis perfum spersonalizowany pod konkretną grupę docelową.
Źródło: Douglas.
Ważne jest to, aby opis był odpowiednio umiejscowiony. Dobrym pomysłem jest pozostawienie go z prawej strony (obok zdjęcia). Według licznych analiz to właśnie jest najwygodniejsze dla klientów. Pamiętaj, że opis nie może być zbyt długi. Nikt nie będzie chciał czytać 10 tysięcy zzs, które omawiają konkretny produkt. Staraj się więc pisać zwięźle, ale jednocześnie barwnie i nie powtarzaj zbyt często tych samych wyrazów.
Opis produktu powinien być więc treściwy, zawierać cechy produktu, jego funkcjonalności, podzespoły czy materiały, z jakich został wykonany. Wykorzystuj opisy do tego, aby pokazać, jak działa, co sprawia, że jest lepszy od innych, a także po to, by podkreślić jego wygodę. Ważne jest to, aby wiedzieć do jakiego rodzaju użytkownika się zwracasz – czy chodzi o konkretną branżę, środowisko, a może wiek? Dopasuj opis do języka potencjalnych klientów.
Optymalizacja treści pod kątem SEO to istotne działania dla Twojego sklepu internetowego. Skuteczne opisy produktów częściowo mają zastępować doradztwo sprzedawcy w sklepie stacjonarnym, a jednocześnie pozycjonować dany produkt w wyszukiwarce. Dlatego content jest tak ważny — kreatywny, dopasowany do grupy docelowej opis, zawierający najważniejsze cechy i zastosowania produktu z pewnością pozytywnie wpłynie na doświadczenia użytkowników.
Dlatego właśnie warto zlecić przygotowanie profesjonalnych opisów agencji content marketingowej lub agencji SEO, z którą współpracujesz. Za pomocą narzędzi, takich jak Surfer SEO, Google Ads (planer słów kluczowych) oraz Google Analytics, specjaliści będą mogli wskazać odpowiednie frazy, dzięki którym copywriter stworzy opis o dużej mocy sprzedażowej. Bardzo ważne jest to, aby nie doszło do kopiowania opisów, np. zamieszczania opisów ze strony producenta. Duplicate content, czyli powielanie treści, nie jest zgodne ze wskazówkami Google, które bardzo mocno stawia na oryginalne opisy. Oczywiście, w przypadku, gdy trzeba się zająć treściami dotyczącymi tysięcy produktów, takie działania mogą być kuszące. Jednak jako właściciel sklepu zadbaj o to, by żaden powielony opis nie znalazł się na Twojej stronie internetowej.
Zobacz: Jak zaprezentować produkt w sklepie?
Treść opisu produktu ma wpływ na sprzedaż. Pamiętaj, że poza zdjęciami to jedyny sposób na to, aby zaprezentować swój asortyment. Musisz więc skupić się na podaniu zalet produktu, ale jednocześnie nie powinno się naciągać niektórych faktów. Opis musi być zgodny z produktem. Jego odpowiednie skonstruowanie wpłynie na sprzedaż.
O wiele chętniej klienci decydują się na produkt opisany niż nieopisany, ale zdecydowanie wolą oni, aby w opisie znalazły się nie tylko zalety, ale także wady. Dlatego wspomnij o tym, co może wpływać na szybsze niszczenie się produktu i wspomnij delikatnie o jego minusach.
Ważne będzie także pogrubienie niektórych informacji – tych, które wyróżniają Twój produkt spośród wszystkich innych oraz takich, które mogą być szczególnie istotne dla kupujących. Im dokładniej opisany produkt, tym większe zaufanie klientów. Dobry opis będzie więc zachęcał do kupna, ale zawrzeć należy w nim również cechy produktu, jakie mogą się klientom nie spodobać.
Jeśli na przykład posiadasz produkty z tej samej kategorii, ale część z nich jest lepsza, to dodaj o nich fragment. Na końcu opisu możesz wspomnieć na przykład o tym, że w asortymencie posiadasz także produkty z takimi i takimi funkcjonalnościami. Koniecznie podlinkuj też do takich produktów lub całej kategorii.
Przeczytaj także: SXO