SEO przed otwarciem sklepu online – czy to ma sens?
4 min
4 min
Na skróty
Jeżeli nie masz praktycznej wiedzy na temat pozycjonowania, może wydawać Ci się, że SEO to strategia, którą należy wdrożyć po uruchomieniu sklepu lub strony firmowej. Jak się jednak okazuje, o widoczność w sieci możesz zadbać znacznie wcześniej, zanim jeszcze witryna będzie funkcjonować. Inwestycja w SEO przed otwarciem biznesu online pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i zbudować silne źródło ruchu praktycznie od samego początku prowadzenia działalności w sieci.
Pozycjonowanie przed założeniem sklepu to bez dwóch zdań doskonały pomysł na rozwój biznesu online. Strategia ta pozwala zrobić znaczny krok w przód, już na starcie wyprzedzając wielu konkurentów w tej samej branży. Musisz jednak wiedzieć, na jakie dokładnie elementy należy zwrócić szczególną uwagę. SEO przed otwarciem sklepu to szereg różnych działań, dzięki którym nowo powstała witryna może w szybkim tempie osiągnąć wzrost widoczności. Do wdrożenia takiej strategii konieczna jest ścisła współpraca z doświadczoną agencją. Specjaliści pomogą Ci z pozycjonowaniem przed założeniem sklepu i zawsze będą służyć dobrą radą. Oczywiście rozwiązanie to ma wiele zalet, ale nie jest wolne od wad. Dlatego warto wypunktować plusy i minusy realizacji SEO przed otwarciem sklepu.
Podstawową zaletą wdrożenia takiej strategii jest możliwość szybkiego rozwoju witryny. Sklep zacznie być coraz lepiej widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, co spowoduje generowanie wyższego ruchu, a przy sprzyjających warunkach wpłynie na sprzedaż. Z pewnością takie rozwiązanie zaskoczy konkurencję – nagle na rynku pojawi się nowy gracz, który intensywnie zacznie pozyskiwać klientów. Stosunkowo niewielu przedsiębiorców myśli o SEO przed otwarciem sklepu. To spory błąd i niewykorzystana szansa na przyspieszenie progresu. Wyszukiwarka Google to miejsce, które każdego dnia jest wykorzystywane przez wielu internautów do pozyskiwania informacji, czy przeglądania produktów. Odpowiednie pozycjonowanie sklepu sprawi, że Twój biznes będzie osiągać satysfakcjonujące wyniki, a sklep zacznie notować regularne przychody.
Podstawową wadą pozycjonowania przed założeniem biznesu jest konieczność przeznaczenia na ten cel funduszy. Oczywiście o SEO możesz zadbać samodzielnie, jednak do opracowania kompleksowej strategii potrzebujesz nie tylko wiedzy, ale także czasu i stosownych narzędzi. Dlatego najlepiej oddelegować to zadanie do grona wykwalifikowanych specjalistów. Ile to kosztuje? Cena za SEO przed otwarciem sklepu ustalana jest indywidualnie z każdym przedsiębiorcą. Dzieje się tak, ponieważ każdy biznes online potrzebuje innych rozwiązań. Pamiętaj jednak, że wybrana agencja będzie towarzyszyć Ci nie tylko przed założeniem sklepu, ale także po jego uruchomieniu. Pozycjonowanie jest procesem długoterminowym, a nie jednorazową usługą – rozpoczęcie współpracy z doświadczonymi specjalistami sprawi, że Twój biznes zacznie coraz bardziej rozkwitać.
Od czego zacząć? Pozycjonowanie przed założeniem biznesu rozpoczyna się już na etapie planowania tego, jak będzie wyglądać sklep. Opracowanie strategii pozwoli odpowiednio zadbać o SEO.
Wybór platformy – jaki system zarządzania treścią (CMS) wybierzesz do utworzenia swojego sklepu? Musisz zdecydować między platformą o charakterze SaaS (software as a service) lub open source (otwarty dostęp do kodu źródłowego). Więcej na ten temat dowiesz się w naszym innym artykule, który odnosi się do wyboru odpowiedniego oprogramowania.
Badania konkurencji – kluczową kwestią w pozycjonowaniu przed założeniem biznesu jest dokładnie poznanie konkurencji. Wówczas odpowiednio zaplanujesz wszystkie działania, aby wyjść z rywalizacji na rynku zwycięsko. W tym celu warto wykonać podstawowy audyt SEO domen, na których znajdują się sklepy o takiej samej tematyce, co Twój biznes.
Miejsca na linkowanie zewnętrzne – SEO to przede wszystkim optymalizacja techniczna, budowanie treści oraz pozyskiwanie linków. Przed otworzeniem sklepu możesz wstępnie zająć się tą ostatnią kwestią. Odnośniki umieszczone na zewnętrznych portalach do Twojej domeny są traktowane przez algorytm Google jako polecenia. Odpowiedni link building wpływa więc na pozycję we wyszukiwarce. Jeżeli Twój sklep jeszcze nie funkcjonuje, nie musisz od razu pozyskiwać odnośników. Po prostu wyselekcjonuj miejsca, na których zrobisz to w niedalekiej przyszłości.
Struktura sklepu – jak będą ukształtowane kategorie produktowe? Czy każda podstrona zostanie odpowiednio podlinkowana wewnętrznie? Warto pomyśleć o tych kwestiach nieco wcześniej, ewentualnie natychmiast po uruchomieniu witryny. W przeciwnym razie w sklepie mogą pojawić się tak zwane ślepe zaułki oraz strony osierocone.
Bieżąca optymalizacja – współpraca z agencją podczas SEO przed otwarciem sklepu sprawi, że również po jego uruchomieniu witryna będzie odpowiednio dostosowywana i rozbudowywana pod kątem pozycjonowania. Zasadniczym elementem strategii jest wartościowy content wraz z optymalizacją techniczną wszystkich podstron.
SEO sklepu online – czego nie warto robić przed założeniem biznesu?
Przedstawiamy trzy zjawiska, których musisz unikać jako przedsiębiorca.
Nie kopiuj konkurencji – naśladowanie konkurentów nie doprowadzi Twojego biznesu do sukcesu. Jeśli chcesz zaistnieć w organicznych wynikach wyszukiwania, potrzebujesz ściśle opracowanej strategii, konsekwencji oraz wiedzy. Kopiowanie treści z innych sklepów jest nie tylko nieetyczne, ale dodatkowo negatywnie wpływa na SEO (duplicate content). Również powielanie technik pozycjonowania nie jest najlepszym pomysłem.
Nie rozpoczynaj biznesu z drastycznie niskimi funduszami – do uruchomienia własnego biznesu online nie potrzebujesz wielu środków. Pamiętaj jednak, że posiadanie wyjątkowo niskich funduszy może negatywnie wpłynąć na rozwój biznesu. Postaraj się zabezpieczyć na pierwsze miesiące – opłacenie domeny, hostingu i uruchomienie sklepu to nie wszystko. Potrzebujesz także właściwego marketingu internetowego (na przykład SEO, ewentualnie reklam Google Ads). W przeciwnym razie Twoja domena pozostanie niewidoczna w sieci i nikt jej nie odwiedzi. Nie zapominaj także o innych wydatkach związanych z prowadzeniem działalności (opłaty skarbowe, księgowość).
Nie zakładaj sklepu bez analizy rynku – badanie konkurencji powinno być przeprowadzone przed uruchomieniem biznesu, a nie po otwarciu sklepu. Zebrane dane pozwolą Ci lepiej dostosować własną platformę do potrzeb potencjalnych klientów. Analiza rynku wraz z audytem konkurencyjnych domen umożliwią sprawdzenie tego, z jakimi błędami i problemami borykają się inne sklepy.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.