UX dla użytkowników mobilnych – jakich zasad warto przestrzegać?
4 min
4 min
Na skróty
To, jak wyszukujemy strony internetowe, jak je przeglądamy, jak z nich korzystamy, nieustannie się zmienia, bez wątpienia należy to uwzględniać w projektowaniu oraz pozycjonowaniu witryn. Obecnie coraz więcej użytkowników sieci sięga po urządzenia mobilne – smartfony i tablety, w związku z tym w konkretny sposób zmieniają się ich oczekiwania oraz potrzeby. Szybki, łatwy i przyjemny odbiór treści staje się dzisiejszych czasach kluczowy dla wielu odbiorców. Jak efektywnie to wykorzystywać? Co warto wziąć pod uwagę podczas optymalizowania witryny, aby poprawić UX mobile?
Jeśli wydaje Ci się, że rozwijanie UX mobile jest istotne, ale przecież nie kluczowe, może zdziwić Cię, jak bardzo właśnie ten aspekt jest w stanie wpłynąć na efektywność Twojej strony. Weźmy pod uwagę branżę e-commerce – w tym przypadku niewątpliwie UX i konwersja idą ze sobą w parze. Gdy użytkownik przegląda ofertę sklepu internetowego na swoim smartfonie i np. jest zmuszony czekać o kilka sekund dłużej za załadowanie się danej podstrony, nie widzi detali na zdjęciach danego produktu, nagle pojawia się jakiś błąd, nie wiadomo, jak szybko wrócić do wcześniejszej podstrony itp., to nawet jeśli dodał coś do koszyka, porzuci go bez chwili wahania, a e-sklep najprawdopodobniej straci w ten sposób wielu potencjalnych klientów. Konkurencja nie śpi, liczy się ten, który zapewni, jak najlepsze doświadczenie zakupowe. Kwestia powiązań między User Experience i konwersją dotyczy także innych branż. Jeśli chcesz, żeby użytkownik wysłał zapytanie o wycenę, skorzystał z umieszczonego na stronie formularza, zapisał się do newslettera itp. – musisz zadbać o to, aby ten proces był jak najbardziej klarowny i wygodny.
Na co w takim razie warto zwrócić uwagę podczas prac nad UX strony dla użytkowników mobilnych? Znaczenie ma m.in.:
Prostota – liczy się niemal w każdym elemencie strony, ponieważ w istotny sposób wiąże się ze specyfiką przeglądania witryny na smartfonie czy tablecie. Tworząc wersję mobilną witryny, zwróć uwagę na minimalizm designu, jasność przekazu, optymalną ilość contentu etc. – wszystko, co pomoże użytkownikowi szybko i sprawnie korzystać z Twojej oferty.
Funkcjonalność – szczególnie ważna, jeśli prowadzisz sklep internetowy, w takim przypadku warto znaleźć odpowiedni balans: dać możliwości wyboru, ale nie przesadzać z ich nadmiarem (np. w zakresie systemu sprzedaży czy dostępnych na stronie formularzy).
Szybkość – zasada jest prosta: im szybsza witryna, tym lepiej oceniana przez użytkownika mobile, dlatego postaraj się zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby czekał jak najkrócej na załadowanie się strony (kompresuj, usuwaj to, co zbędne, testuj, monitoruj działanie etc.).
Intuicyjność – w zakresie nawigacji, która polega na tym, że użytkownik w oczywisty, niemal automatyczny sposób porusza się w obrębie witryny, bez problemu znajduje pożądane elementy strony, rozumie architekturę treści etc.
Bezbłędność – staraj się regularnie przeprowadzać rozbudowaną diagnostykę swojej witryny, po to, aby uniknąć niepotrzebnych błędów, które mogłyby w stanie ograniczyć zaufanie użytkowników i obniżyć ruch na stronie.
Optymalność – nadmiar jest Twoim absolutnym wrogiem, zwróć uwagę na teksty, które umieszczasz na stronie, ogranicz je wyłącznie do tych, które będą wartościowe, zrozumiałe i użyteczne dla odbiorcy, podobnie z innymi elementami strony (grafiką, zdjęciami etc.) – przemyśl, dlaczego miałyby być potrzebne z perspektywy użytkownika.
Przejrzystość – pamiętaj, że w wersji mobilnej Twój content wydaje się bardziej obszerny, a jego odbiorca jest mniej cierpliwy, dlatego dokładnie przemyśl, jak chcesz prezentować wszystkie treści, jak najskuteczniej wyeksponować najważniejsze elementy, jak umiejętnie skupiać uwagę etc.
Rozwijanie UX strony, szukanie i testowanie nowych rozwiązań dla użytkowników mobilnych pozwoli Ci krok po kroku zwiększać efektywność swoich działań. Przede wszystkim staraj się skupiać na konkretnych potrzebach, oczekiwaniach i nawykach tych, którzy przeglądają Twoją witrynę za pomocą smartfonu czy tabletu. Kilka lat temu firma Google przeprowadziła ankiety, które udowodniły m.in., że mobilni użytkownicy cenią sobie:
szybkie znalezienie najważniejszych informacji na temat konkretnych usług, danych kontaktowych, lokalizacji itp.;
natychmiastową przydatność i łatwą przyswajalność wszelkich dodatkowych informacji czy funkcji;
duże przyciski, proste okna dialogowe, ograniczoną konieczność zoomowania;
możliwość wykonywania prostych operacji w obrębie strony, gdy są w ruchu (takich jak odprawy podczas podróży, sprawdzanie stanu swojego konta itp.);
możliwość dalszego zaangażowania w relację z marką (poprzez social media).
Wyniki ankiet jednoznacznie potwierdziły, że warto być mobile-friendly, ponieważ nie tylko zwiększamy szansę na konwersję, ale także na ponowną wizytę użytkownika na stronie. Jeśli dana osoba odwiedza witrynę, która okazuje się niedostosowana do urządzeń mobilnych, natychmiast ją opuszcza i znajduje taką, która odpowiada jego potrzebom, szanse na choćby zapamiętanie pierwszej firmy czy marki topnieją niemal do zera.
Jak widać, UX mobile musi być jednym z głównych elementów strategii pozycjonowania, jeśli rozwijamy witrynę we współczesnych realiach i zależy nam nie tylko na zatrzymaniu użytkownika na stronie, ale i zachęceniu go do konkretnego działania. Nie bez powodu tyle słyszy się dzisiaj o SXO, czyli umiejętnym łączeniu Search Engine Optimization z User Experience, projektowanie i optymalizowanie strony pod doświadczenia użytkownika to aktualnie jeden z głównych trendów i wyznaczników sukcesu witryny.
Przechodząc z teorii do praktyki, pamiętaj, aby dokładnie poznać mocne i słabe strony swojej witryny (wykorzystaj narzędzia diagnostyczne, zbierz dane i skrupulatnie je przeanalizuj). Poświęć więcej uwagi swoim docelowym odbiorcom – powinieneś wiedzieć nie tylko w jakim są wieku lub czym się interesują, ale również, w jaki sposób przeglądają Internet, co uznają za wartościowe, pomocne itd. Jeśli Twoja strona działa od dłuższego czasu, wykorzystaj możliwość zaczerpnięcia bezpośredniej informacji od użytkowników (np. przeprowadź ankiety, poproś o opinie, wskazówki w social mediach). Podejrzyj działania konkurencji, jeśli przegrywasz w rywalizacji o klienta, ich rozwiązania w zakresie UX powinny być dla Ciebie przydatne. Prześledź aktualne newsy, zobacz, co nowego oferuje się użytkownikom mobilnym, co mógłbyś wykorzystać u siebie etc. Testuj nowe pomysły, sprawdzaj, jak zmienia się wskaźnik konwersji, jaki feedback otrzymujesz, nad czym jeszcze powinieneś popracować – trzymaj rękę na pulsie!