Na skróty
Każdy z nas spotkał się z firmą, której wizerunek jest powszechnie rozpoznawalny i budzi tak jednoznacznie pozytywne skojarzenia by pokusić się o stwierdzenie, że właściwie prawie nie musi się już promować. Istnieją marki-ikony takie jak na przykład Coca-Cola albo Chanel. Ich reklamy nie polegają już na wskazywaniu zalet oferowanych produktów, ale stanowią właściwie swoiste wizualne przypomnienie i wzmacnianie świadomości istnienia danej marki w świadomości klientów. Istnieją też młodsze oraz znacznie mniejsze firmy, których marki mimo wszystko są rozpoznawalne i głęboko zapadają w pamięć – dzięki bardzo dobrej identyfikacji wizualnej. Łatwo przychodzą na myśl nawet niewielkie, lokalne marki. Warto pamiętać, że zanim ogromne koncerny lub choćby duże ogólnopolskie firmy stały się tak rozpoznawalne – były często małymi, lokalnymi przedsiębiorstwami. Właśnie dlatego warto zadbać o spójny i atrakcyjny wizerunek swojej marki już na początku jej działalności.
To obszerne pojęcie mieści w sobie wszelkie aspekty związane z bardzo szeroko pojętym wizerunkiem firmy pod względem wizualnym, takie jak m.in.:
a także szereg innych aspektów.
W wyniku opracowania identyfikacji wizualnej firmy powstaje księga identyfikacji wizualnej, zawierająca wszystkie detale obowiązującego projektu tej identyfikacji. Bywa ona poszerzona także np. o księgę komunikacji werbalnej. Obecnie jednak skupimy się na tej pierwszej. Księga identyfikacji wizualnej stanowi dokument opisujący w najdrobniejszych szczegółach wszystkie jej unikalne właściwości. Tego rodzaju księga obejmuje wszelkie parametry począwszy od doboru kolorów, poprzez materiały drukowane, szatę graficzną, rodzaje oraz rozmiary czcionek w publikacjach elektronicznych i papierowych oraz na stronach internetowych i w mediach społecznościowych aż po oznakowanie pojazdów firmowych i wiele innych. Naturalnie reguluje także wspomniany wyżej dress code i wszystkie inne aspekty wizerunku przedsiębiorstwa.
Kolorystyka i symbolika są niezwykle ważnym elementem kształtowania wizerunku marki.
Kolor stanowi jeden z kluczowych elementów. Wystarczy przywołać na myśl firmy lub produkty, które wyróżnia charakterystyczna barwa. Na przykład mleczne czekolady w fioletowych opakowaniach kojarzone są zwykle mimowolnie z jedną popularną marką. Nie od dziś wiadomo, że przekaz pozawerbalny potrafi być o wiele skuteczniejszy, niż ten zawarty w słowach. Komunikujemy się i odbieramy informacje oraz różne bodźce za pomocą wszystkich zmysłów, co siłą rzeczy uwzględniać musi każda strategia: czy to informacyjna, czy to promocyjna – w tym reklamowa. Symbole, zwykle nieskomplikowane, łatwo zapadają w pamięć. O skuteczności ich oddziaływania wcale nie musi świadczyć bezpośrednie nawiązanie kształtu logo do profilu działalności firmy. Widzimy to na przykład w całej gamie niezwykle popularnych marek butów i odzieży sportowej jak np. Adidas czy Nike. Nie oznacza to jednak, że symbolika kojarząca się bezpośrednio z oferowanym produktem zupełnie się nie sprawdzi. Dobór kolorystyki oraz loga lub logotypu, które są elementarne w procesie tworzenia księgi identyfikacji wizualnej firmy, to bardzo poważna decyzja. Z pewnością każdy właściciel firmy chciałby, aby właśnie jego logo stało się z upływem czasu taką ikoną. Właśnie dlatego warto wybrać je solidnie i z rozmysłem, aby uniknąć konieczności zmiany tej symboliki. Tak, aby dobrze skomponowana identyfikacja wizualna firmy pracowała na jej sukces od samego początku.
W internecie można znaleźć liczne wskazówki na przykład na temat zasad tworzenia logo. Istnieją ponadto specjalne generatory takiego rodzaju grafik. Początkujący przedsiębiorca, nie dysponujący zazwyczaj przesadnie wysokim budżetem, może w związku z tym poczuć pokusę skorzystania z tego typu propozycji. Na pierwszy rzut oka niczego im nie brakuje. A jednak – wiedząc czym jest identyfikacja wizualna firmy warto zastanowić się czy jest to aby na pewno optymalne rozwiązanie. Przede wszystkim ogromną rolę w jej tworzeniu odgrywa doświadczenie. Ponadto po utworzeniu loga w dalszej kolejności pojawia się konieczność ustalenia całej strategii w zakresie tej identyfikacji. Biorąc pod uwagę długofalowe skutki oddziaływania tego rodzaju projektów należałoby rozważyć powierzenie tego zadania doświadczonej interaktywnej agencji. Podczas tworzenia takiego złożonego wizerunku przedsiębiorstwa należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Między innymi branżę w jakiej działa, aspekty psychologiczne, społeczne – stworzyć profil klientów do których skierowana jest oferta. Dużo łatwiej, niż samodzielnie, jest osiągnąć sukces współpracując w tym zakresie z kimś, kto przygotowuje tego rodzaju strategie z udokumentowanymi sukcesami na co dzień.