Remarketing na Facebooku – jak to robić?
3 min
3 min
Na skróty
Remarketing to wysyłanie komunikatów marketingowych (reklam) do użytkowników internetu, którzy już przynajmniej raz zapoznali się z naszą stroną, jej produktami. W ten sposób przypominamy o sobie, utrzymujemy kontakt z klientem. Remarketing na Facebooku, z wykorzystaniem tego medium, potrafi przynieść naprawdę wspaniałe rezultaty.
Remarketing korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w naszych przeglądarkach przy odwiedzinach każdej strony internetowej, obejrzeniu filmu, dokonaniu subskrypcji newslettera, itd. Każda interakcja internauty z naszymi treściami w sieci pozostawia po sobie czytelny dla nas ślad, zatem możemy następnie wyświetlić każdemu poszczególnemu użytkownikowi ponowny komunikat. Na przykład: ktoś odwiedził naszą stronę, zatem gdy będzie przeglądał inne strony, wtedy – to jest właśnie remarketing – otrzyma od nas np. reklamę wyświetlaną na stronie zewnętrznej, której treścią będziemy mogli zarządzać. Remarketing na Facebooku korzysta z narzędzi Facebook Ads. Pozwalają one na spersonalizowanie komunikatu reklamowego, możemy też ten przekaz pozostawić algorytmom tego serwisu społecznościowego (choć i w tym drugim przypadku nie wszystko zostanie zautomatyzowane). Jeżeli działamy “manualnie”, mamy pełną kontrolę nad tym, co wyświetli się na profilu FB osoby, która wcześniej weszła w kontakt z naszym contentem. Ale tzw. “dynamiczny remarketing” na Facebooku nie musi być czymś mniej efektywnym – dla użytkownika tego medium społecznościowego zostaną dobrane odpowiednie treści, zgodnie z zasadą maksymalnej konwersji, w więc na podstawie jego aktywności w internecie. Aby móc rozpocząć remarketing na Facebooku konieczne będzie zainstalowanie aplikacji piksel, Menedżera Firmy oraz dodania katalogu Twoich produktów (usług), a także odpowiednie skonfigurowanie tych funkcjonalności.
Gdy uprawiamy remarketing na Facebooku, możemy “targetować” naszych odbiorców, a więc określić, którym użytkownikom wyświetlą się nasze materiały i jak będą one wyglądać. Targetowanie może dotrzeć nawet do klientów spoza internetu, czyli takich, którzy nie znają naszej strony (np. sklepu internetowego, landing page, itd.). Oczywiście główną grupą odbiorców będą ci, którzy mają już historię interakcji z naszymi treściami (czy to w szerokiej przestrzeni internetu, czy też tylko na Facebooku). W ten sposób możemy wybrać grupę osób, której zaprezentujemy skonstruowane przez nas treści. W tej grupie nie muszą się nawet znajdować użytkownicy, którzy zostawili jakiś ślad na naszej stronie, mogą to być również osoby, o których wiemy, że będą stanowić klientów potencjalnych, ponieważ znamy ich zainteresowania. Remarketing na Facebooku ma szerokie zastosowanie w przypadku sklepów internetowych, ale nie tylko. Może sprawić, że zwiększy się ruch na naszej stronie, będzie to też dobre narzędzie do uzyskania przez nas rozpoznawalności. Wszystko naturalnie odbywa się w środowisku sieci. Kluczowa jest więc jakość prezentowanych reklam i zaproszeń, musi to być content dopracowany (graficy i copywriterzy będą mieli wiele do powiedzenia). Nietrudno jednak o niechcianą nachalność i przesadę. Jeżeli ktoś jest już Twoim klientem, z pewnością nie będzie życzył sobie oglądania codziennie na Facebooku Twoich treści. W ten sposób można tylko zniechęcić nawet wiernych fanów.
Strategie remarketingu na FB są różne. Trzeba się zastanowić, kto w pierwszej kolejności stanowi cel naszego przekazu. Czy będą to użytkownicy jedynie krótko przebywający na stronie i nie nawiązujący z nią szczególnych kontaktów, czy też warto podbić jeszcze silniej zainteresowanie osób często i długo przebywających na stronie? W targetowaniu naszego remarketingu bierzemy bowiem pod uwagę aktywność i zaangażowanie odbiorców. Wszystko zależy od bieżącej sytuacji i naszych celów strategicznych, a także dokładnego poznania klientów i ich preferencji.
Remarketing na Facebooku ma jedną główną zasadę działania: osoby, które mniej lub bardziej znają już naszą ofertę, otrzymują od nas coś w rodzaju przypomnienia, dodatkowej zachęty do ponownego odwiedzenia strony. Jest w tym głęboki sens, ponieważ jeśli ktoś jest wyraźnie zainteresowany naszymi produktami lub usługami, to będzie bardziej skłonny skorzystać z nich ponownie. Z pewnością z tej właśnie grupy rekrutują się nasi najlepsi klienci, skłonni do związania się z marką i dokonania ponownych zakupów. W tym tkwi siła remarketingu, a Facebook jest znakomitą przestrzenią do jego stosowania. Remarketing facebookowy może działać silnie, mieć bardzo duży zasięg, ze względu na specyfikę tego medium społecznościowego, gdzie możliwe jest dzielenie się treściami, a znajomi znajomych i dalsze kręgi tworzą społeczność, do której możemy docierać z ofertą.
Piksel zainstalowany na naszej stronie FB pokaże do kogo powinniśmy kierować się w pierwszej kolejności. Targetowanie remarketingu, czyli wybór grupy odbiorców, a także jakość zawartości graficznej i tekstowej naszych reklam – to klucze do sukcesu. Remarketing na Facebooku jest wykorzystywany zarówno przez małe firmy jak i przez wielkie korporacje. Nikt nie ma dziś wątpliwości, że ten zabieg marketingowy jest naprawdę skuteczny.