Jak dobierać frazy long tail?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie pozwala na dotarcie do przeróżnych grup odbiorców, należy jednak korzystać z wielu metod. Jedną z opcji pozycjonowania jest tak zwany long tail, czyli długi ogon. To konkretny rodzaj fraz kluczowych, których nie powinno zabraknąć podczas działań SEO. Dowiedz się o nich więcej!
Pozycjonowanie long tail to połączenie wysokiej skuteczności z ogromnymi możliwościami i niskim budżetem takich działań. Istnieje błędne przekonanie mówiące o tym, że tylko pozycjonowanie na ogólne słowa kluczowe (które jest bardzo drogie) ma sens, podczas gdy podstawą są właściwie dobrane frazy kluczowe różnego rodzaju. Nastawienie na ogólne frazy pozwala zaistnieć w wyszukiwarce, często podwyższa jej pozycje. Jednak dotarcie do użytkownika wymaga opracowania szczegółowej strategii. To właśnie long tail sprawdza się najlepiej, gdyż wskazuje konkretny produkt. Ogólne frazy często naprowadzają na sklepy, jednak nie każdy użytkownik ma takie oczekiwania. Często ludzie szukają inspiracji, czy porady, niekoniecznie są zainteresowani produktem, nawet jeśli wpisują jego nazwę. Podanie ogólnej nazwy nie zawsze musi kończyć się konwersją i zyskiem. Natomiast long tail pozwala na uzyskanie satysfakcjonujących wyników. Przykładem może być słowo „meble”, po wpisaniu można zobaczyć całą gamę sklepów meblowych, ale również inspiracji czy rozwiązania problemu z plamami na nich. Natomiast wpisanie „meble tapicerowane do sypialni Poznań” daje precyzyjny wynik w postaci łóżek sypialnianych, ale także rozkładanych sof. Produkty znajdują się na terenie konkretnego miasta bądź też wskazany sklep realizuje usługi na jego terenie. Odpowiednio sformułowane słowa kluczowe naprowadzają klienta, który już wcześniej nastawił się na zakup produktu. Często celem jest coś konkretnego jak na przykład „zielona sofa narożna z funkcją spania”. Określenie cech, które powinien posiadać produkt, pozwala na trafne wyszukanie dokładnie takiego wyniku, który będzie satysfakcjonujący dla użytkownika.
Pozornie może wydawać się, że frazy long tail nie są wybierane często. Z drugiej strony, jeśli ktoś je wpisuje, to zwykle wyszukanie produktu kończy się jego zakupem. Wynika to z tego, że użytkownik wpisujący dłuższe sformułowanie doskonale wie, czego szuka i na jaki zakup chciałby się zdecydować. Określenie cech przedmiotu pozwala na precyzyjne wyniki, dlatego, jeśli ktoś szuka porady na temat usuwania plam, także powinien jasno określić swoje oczekiwania. Dla wielu duże znaczenie ma oczywiście cena. Pozycjonowanie long tail wcale nie jest tak drogie, jak wykonywanie tych samych zadań na frazach ogólnych. Oznacza to, że osoby, które obawiają się zbyt wysokich kosztów związanych z działaniami promocyjnymi, mogą spokojnie odetchnąć z ulgą. Zastosowanie długich fraz w początkowym etapie ścieżki zakupowej klienta zwiększa szansę na zakup produktu. Dlatego odpowiednie ukierunkowanie potencjalnego zainteresowanego może go przekonać o słuszności podejmowanej decyzji. W efekcie zdecyduje się na złożenie zamówienia.
Skuteczne pozycjonowanie to dobór fraz do potrzeb konkretnej branży. Ogromne znaczenie ma także lokalizacja, gdyż zupełnie inaczej wygląda to w przypadku działalności na skalę państwa, a zupełnie inne podejście jest w przypadku małej lokalnej firmy. Umieszczenie nazwy miejscowości we frazie jest pomocne, gdyż osoby z danego regionu z łatwością wyszukają stronę firmową. Część fraz long tail będzie więc wspierało pozycjonowanie lokalne. Należy uwzględnić potrzebę pokonania konkurencji, w czym także długa fraza z nazwą miejscowości będzie pomagała. W optymalnym czasie pozwala na zwiększenie widoczności marki, a dodatkowo zwiększa się możliwości zakończenia wyszukiwania zakupem. W wielu przypadkach blogi stają się pewnego rodzaju źródłem wiedzy, a same long tail mogą stanowić ciekawy temat na wpis. Użytkownik, który będzie zaciekawiony treścią, z pewnością wróci, by przeczytać kolejne artykuły i zwiąże się z marką.
Wybieranie fraz z długimi ogonami pozwala na zaoszczędzenie sporego budżetu, a jednocześnie na odniesienie sukcesu w sprzedaży. Takie frazy są szczególnie polecane dla e-commerce. Z powodzeniem można wykorzystać je na blogu, gdzie długa fraza sama w sobie może stać się tytułem dla wpisu. Interesujące artykuły będą traktowane jako pomoc w dokonywaniu wyboru. Dlatego osoby, które znajdują się na początku swojej ścieżki zakupowej, będą mogły podjąć odpowiednie decyzje. Pozycjonowanie long tail ma na tyle atrakcyjne ceny, że niezależnie od budżetu na ten cel, można będzie poczuć się w pełni usatysfakcjonowanym. Oczywiście long tail to tylko element wszystkich działań pozycjonerskich. Dobieranie fraz powinno odbywać się w taki sposób, by zawierały w sobie nie tylko cechy produktu, ale również miasto. W ten sposób sprawdzą się w przeróżnych wpisach, w tym również na blogu. Regularne publikacje są pomocne, zwiększają zainteresowanie użytkowników, co pozwala na zauważenie zmian w zyskach sklepu. Obecnie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na promocję działalności w Internecie.