Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google? [Poradnik]
5 min
5 min
Na skróty
Samo stworzenie strony internetowej nie skutkuje widocznością w rankingu Google. Serwis należy zgłosić do indeksu wyszukiwarki, wykonując określone czynności. Przedstawiamy skuteczne i ciekawe sposoby, które zdecydowanie warto znać. Sprawdź, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google w kilka minut. To praktyczne porady łatwe do wdrożenia i regularnego wykorzystywania.
Strona jest dodawana do indeksu wyszukiwarki Google na kilka sposobów:
Aby lepiej zrozumieć ten proces, należy przedstawić całą procedurę, która odbywa się przed dodaniem strony do indeksu wyszukiwarki. To nie tak, że po opublikowaniu serwisu jest on automatycznie dodawany do Google. Wręcz przeciwnie. Choć witryna jest dostępna dla użytkowników, pozostaje niewidoczna w wyszukiwarce.
Indeksowanie to technika polegająca na poddaniu witryny do weryfikacji dla robotów Google. Ocenią one konkretną stronę pod względem wartości dla potencjalnych klientów, a także zapoznają się z jej treścią.
Do nowej strony musi dotrzeć robot indeksujący (Googlebot), który wykryje witrynę, odwiedzi ją, zeskanuje, wyrenderuje, a następnie zaindeksuje. Gdy ta procedura zostanie zakończona, strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że indeksacja dotyczy pojedynczego adresu URL. Oznacza to, że jedna podstrona może być widoczna w Google, a inna nie. Zwróć na to uwagę szczególnie podczas regularnej publikacji treści (np. na blogu). Wówczas nowe podstrony mogą potrzebować nieco czasu, aby się zaindeksować. Oczywiście możesz w pewnym stopniu wpływać na ten proces. W dalszej części artykułu wyjaśnimy, jak tego dokonać.
Ręczne dodawanie do Google znacznie ogranicza ryzyko niezindeksowania witryny. Pozwala również na aktualizację i przeanalizowanie starej zawartości, a co więcej – znacznie przyspiesza cały proces (indeksacja nawet do kilku minut).
Ręczne indeksowanie witryny pozwala stosunkowo szybko dodać Twoją stronę do Google. Nie zawsze funkcja ta działa skutecznie. Co więcej, przez długi czas w 2022 roku była całkowicie niedostępna.
Jak przeprowadzić ręczne dodanie strony do indeksu Google? W panelu Google Search Console przeprowadź analizę adresu URL. Wówczas otrzymasz dostęp do specjalnego przycisku “Proś o zindeksowanie”. Wówczas wyślesz prośbę o dodanie wybranego adresu URL do indeksu wyszukiwarki Google.
Linki zewnętrzne prowadzące do witryny internetowej mogą przyspieszyć dodanie strony do indeksu wyszukiwarki. Takie odnośniki są analizowane przez robota, który może dzięki nim dostać się na inny adres URL, skanując go oraz indeksując. Dodawanie strony do indeksu w ten sposób stosuje się dość rzadko. Popularną metodą jest jednak podlinkowywanie, czyli linkowanie do stron, gdzie znajduje się odnośnik do pozycjonowanej domeny. Brzmi skomplikowanie, natomiast w praktyce jest dość proste i pozwala szybko zaindeksować witrynę oraz linki do niej prowadzące. Ważne jest, aby linki posiadały atrybut “follow”, dzięki któremu robot przejdzie do innej domeny. W przypadku atrybutu “nofollow” robot zobaczy odnośnik, ale najprawdopodobniej go nie otworzy.
Stronę do indeksu wyszukiwarki Google można również dodać poprzez linkowanie wewnętrzne. Odpowiednia struktura, nawigacja, menu, a także linkowanie kontekstowe pozwala przyspieszyć proces indeksacji. Działa to w bardzo prosty sposób/ Gdy robot trafi już do domeny, zacznie otwierać poszczególne podstrony, właśnie korzystając z linkowania wewnętrznego. Jeżeli do nowego adresu URL będą prowadzić odnośniki z wielu miejsc, istnieje duża szansa na to, że robot doda tę konkretną stronę do indeksu wyszukiwarki Google.
Aby dodać witrynę do Google za pomocą mapy witryny (sitemap) należy przygotować taki plik. Adres mapy możesz ustalić ręcznie. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj: Mapa strony – co to jest i jak stworzyć?. W wielu przypadkach sitemap tworzy specjalna wtyczka lub moduł. Implementacja takiego pliku do Google Search Console sprawia, że strona może być szybciej dodana do indeksu. Pamiętaj, aby dodać mapę strony w formacie XML. W tej sposób roboty wyszukiwarki będą ją analizować. Dodatkowo nie zapominaj, że taki plik wymaga aktualizacji. Możesz zrobić to ręcznie lub przy pomocy dedykowanego narzędzia z poziomu CMS (wtyczka/moduł).
Automatyczne dodanie strony do Google jest bardzo żmudnym procesem przeciągającym się nawet do kilku miesięcy. Wynika to przede wszystkim z opóźnień spowodowanych tysiącami publikowanych projektów jednego dnia przez użytkowników z całego świata. Warto jednak wiedzieć, że zgłoszenie strony do wyszukiwarek jest możliwe w mniej niż 3 minuty. Wystarczą chęci, odrobina wiedzy i chociaż minimalne zaangażowanie. Zaczynajmy!
Narzędzie do zgłaszania nowych witryn to najpopularniejszy i najprostszy sposób na indeksację strony. Nie ma w tym nic trudnego – wystarczy wejść TUTAJ, zalogować się do swojego konta Google, a następnie poprawnie uzupełnić formularz umożliwiający dodanie strony.
Jest to błyskawiczna metoda informująca wyszukiwarkę o nowej witrynie, jednak w przypadku serwisów o większej ilości podstron – mogą wystąpić problemy z indeksacją (np. kilka podstron nie zostanie od razu zaindeksowanych).
Wysyłka mapy witryny do Google Search Console to bardzo skuteczna metoda indeksująca nawet największe strony internetowe z tysiącami podstron w krótkim czasie. Należy jednak wspomnieć, że w tym wypadku konieczna jest pozytywna weryfikacja własności witryny, którą można przejść, klikając TUTAJ.
Do wyboru będą metody alternatywne lub zalecane różniące się czynnościami, które należy wykonać. Jeśli klikniemy jedną z nich – otrzymamy wskazówki dot. dalszych kroków indeksacji strony www.
Po wyborze jednego ze sposobów indeksacji i wykonaniu wszystkich koniecznych czynności strona powinna zostać zaindeksowana nawet w kilka minut.
Pomimo wszystko warto jednak upewnić się i sprawdzić jej stan w Google, wpisując komendę site:twojawitryna.pl bezpośrednio w okno wyszukiwarki. Po wpisaniu powyższej komendy powinieneś widzieć linki ze swojej strony w SERP-ach. Jeśli ich nie ma – oznacza to, że witryna nie została jeszcze zaindeksowana przez Googleboty.
Dodawanie strony do Google jest bardzo prostym zadaniem. Wystarczy wejść w odpowiedni link, uzupełnić formularz lub wysłać mapę do GSC, a następnie poczekać na indeksację. Czasami jednak warto znać sposób, aby zablokować poszczególną podstronę przed widocznością w SERP-ach z różnych powodów (np. powielona polityka prywatności czy regulamin konkursu). Aby to zrobić, wystarczy dodać atrybut noindeks w meta tagu robots.txt.
Jeśli natomiast z jakiegoś powodu chcesz zablokować całą witrynę przed indeksacją, wystarczy wpisać komendę blokującą indeksowanie przez Googleboty.
W razie występowania problemów, których nie można rozwiązać samodzielnie (np. strona pomimo wszystkich czynności wykonanych poprawnie nadal nie została zaindeksowana), warto skontaktować się z zespołem pomocy Google Workspace oraz Cloud Identity. W tym celu należy wybrać numer +48 800 702 429 – specjaliści są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (obowiązuje język angielski).
Stronę możemy zaindeksować posługując się narzędziem do zgłaszania nowych witryn lub wysyłając jej mapę do GSC (Google Search Console). Cały proces potrwa mniej niż 3 minuty, a w zależności od wielkości serwisu, indeksacja nastąpi w ciągu kilku minut.
Jeśli posiadamy rozwiniętą stronę z setkami podstron – warto na bieżąco optymalizować proces indeksowania. Chodzi o to, aby regularnie sprawdzać widoczność poszczególnych adresów, ponieważ mogą one być pomijane ze względu na oszczędność zasobów (indeksacja rozłoży się w czasie).
Czy strona znajduje się w indeksie Google sprawdzisz w Google Search Console. Przeanalizuj adres URL, którego stan chcesz poznać. Możesz również przejść do zakładki “Stan”, gdzie poznasz status podstron swojego serwisu.
Stronę dodaje się do indeksu Google na wiele sposobów. Możesz zrobić to ręcznie poprzez prośbę o zindeksowanie, a także linkowaniem zewnętrznym i wewnętrznym. Istotne jest posiadanie mapy witryny (sitemap) zaimplementowanej w Google Search Console.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.