Czynniki behawioralne a SEO
3 min
3 min
Na skróty
Czynniki behawioralne to nieodłączny element SEO oparty o zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej. Określają one stopień dopasowania witryny docelowej do oczekiwań osób, które ją odwiedzają. Nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć, co dokładnie poprawia te aspekty, jednak wiemy, że mają one służyć przede wszystkim ludziom, a nie crawlerom jak w przypadku technicznego SEO. Zatem czym są czynniki behawioralne i jaki mają wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania? Podpowiadamy!
Czynniki behawioralne są elementami, które powodują, że Twoja strona internetowa staje się bardziej widoczna w SERP-ach. Konkretne aspekty zależą od specyfiki branży, w której działamy oraz konkretnej frazy kluczowej. Zdaniem specjalistów Semcore, wpływ na pozycję mają m.in.:
Warto również wspomnieć, iż czynniki behawioralne pozwalają odróżnić stronę wartościową zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google’a od witryny wyłącznie prawidłowo zoptymalizowanej. To nie wszystko, bowiem czynniki behawioralne wyróżniają się odpornością na wszelkie praktyki BHS (Black Hat SEO), co skutkuje, że strona jest bardziej zabezpieczona przed nałożeniem specjalnych filtrów przez wyszukiwarki.
Współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) pokazuje dokładny odsetek wizyt na stronie, które skończyły się maksymalnie na jednej odsłonie. Według standardów Google’a im więcej czasu użytkownik spędza w witrynie, tym lepsza jest ona dla internauty.
Nie można jednoznacznie określić, czy wyszukiwarki traktują współczynnik odrzuceń jako element priorytetowy, natomiast bazując na wieloletnim doświadczeniu i analizie SEO stron internetowych, możemy stwierdzić, że jest to bardzo ważny czynnik. Pozwoli on nam upewnić się, czy domena spełnia oczekiwania użytkowników pod względem atrakcyjności.
Istnieje sporo kontrowersji związanych z czynnikami behawioralnymi. Google nie bierze ich pod uwagę w pierwszej kolejności, ponieważ można nimi łatwo manipulować, o czym boleśnie przekonał się bezpośredni konkurent giganta z Mont Blanc — Yandex. Otóż jego właściciele przez pewien czas bardzo mocno sugerowali się CTR z SERP-ów, co poskutkowało, że przedsiębiorstwa tworzyły lub kupowały tysiące botów wpisujących w wyszukiwarkę konkretne frazy kluczowe i klikały odpowiedni link w celu wygenerowania ruchu.
Pamiętajmy również, że czynniki behawioralne nie zawsze są prawidłowym wyznacznikiem. Wynika to z faktu, iż często krótszy czas spędzony na stronie oznacza przyjazną ścieżkę zakupową (np. w branży e-commerce), jednak czytając bloga, jest zupełnie odwrotnie, co utrudniałoby algorytmom rozpoznawanie wartości strony, bazując tylko i wyłącznie na czynnikach behawioralnych.
Oficjalnymi czynnikami wpływającymi na ranking Twojej strony w Google są przede wszystkim aspekty on-site i off-site. Pierwsze z nich (on-site) odpowiadają za interpretację konkretnej witryny przez roboty indeksujące. Drugie (off-site) nie są bezpośrednio powiązane ze stroną, jednak dzięki działaniom w jej obrębie wpływają na pozycję w SERP-ach.
Czynniki on-site
Czynniki on-site to przede wszystkim aspekty wpływające na doświadczenia użytkownika, jakie wynosi poprzez korzystanie z danej strony. W tym wypadku warto zwrócić uwagę linkowanie wewnętrzne ułatwiające nawigację po witrynie oraz content, który powinien nieść merytoryczną wartość internautom.
Czynniki off-site
Czynniki off-site bazują na linkowaniu zewnętrznym zawierającym odnośnik dofollow. Wszelkie artykuły sponsorowane i treści viralowe są mile widziane, jeśli niosą za sobą konkretną wartość i wzbudzają zainteresowanie użytkowników.
Czynniki behawioralne to pośrednie aspekty służące do weryfikacji pozycji wybranej domeny w SERP-ach. Google zwraca na nie uwagę, lecz nie są one priorytetowe pod kątem pozycjonowania. Jeśli mielibyśmy określić jeden współczynnik behawioralny analizowany przez Google — byłby to CTR. Jego wielkość jest analizowana w każdym przypadku i bardzo często porównywana z innymi stronami znajdującymi się na podobnej pozycji w SERP-ach.