Marketing a turystyka? Czy to działa?
6 min
6 min
Na skróty
Turystyka to zdecydowanie jedna z największych branż w Polsce, jak i na świecie. Duża liczba firm oraz marek zajmujących się różnorodnymi usługami związanymi z turystyką sprawia, iż na rynku panuje spora konkurencja. Tak jak w każdej innej branży tak i w turystyce ważne są zatem reklama oraz marketing. Wielu hotelarzy, restauratorów czy przewoźników zastanawia się jednak czy marketing w turystyce działa i jest skuteczny — licząc na samoistny napływ klientów dzięki naturalnemu popytowi. W tym tekście postaramy odpowiedzieć się na to pytanie, a także przedstawiamy ciekawe koncepcje marketingu skierowane w szczególności do branży turystycznej i podpowiadamy, dlaczego warto stosować marketing w turystyce.
Marketing usług turystycznych to nic innego jak wykorzystywanie marketingu do promocji usług związanych z szeroko pojętą branżą turystyczną. Posiada on swoją indywidualną charakterystykę i jest nieco zmodyfikowany – dostosowany do potrzeb, możliwości czy celów firm turystycznych. Marketing w turystyce może być zarówno wdrażany w świecie realnym, jak i opierać się na internetowym promowaniu marek. Głównym celem marketingu w branży turystycznej jest pozyskanie klientów dla marek, kreowanie pozytywnego wizerunku, zwiększanie widoczności marek w sieci, budowanie pozytywnych relacji z klientami czy pozyskiwanie stałych klientów.
Marketingiem turystycznym zajmują się zarówno ogólne agencje reklamowe czy marketingowe, jak i te bardziej wyspecjalizowane — gdy poszczególne marki kładą nacisk na promocję internetową np. agencje interaktywne i SEO. Do najpopularniejszych sposobów promocji marek turystycznych możemy zaliczyć:
Tak, odpowiedź na to pytanie jest twierdzącą, a marketing w turystyce sprawdza się tak samo dobrze jak w innych branżach. Przede wszystkim turystyka to sprzedaż usług tak jak wszystkich innych. Potencjalni klienci chcą wybierać usługi, które prezentują się korzystnie i imponująco, a także są wartościowe. Marketing wpływa na pozytywne przedstawienie różnego rodzaju usług turystycznych i zwiększa szansę ich wyboru. Dzięki marketingowi, prowadząc hotel lub restaurację, możemy docierać do bardzo dużej grupy osób i pozyskiwać spore ilości nowych klientów.
Skuteczność marketingu w turystyce związana jest również z kwestiami wizerunkowymi. Wiele osób szuka jakościowych marek i firm działających w branży turystycznej, aby wybierać właśnie ich hotele, restauracje czy firmy przewozowe. Jak podaje serwis Travelmarketing według Chase Card Services i Nielsena nawet 95% użytkowników w internecie zapoznaje się z opiniami o markach turystycznych, a komentarze te cieszą się bardzo dużym powodzeniem i mają wpływ na decyzję klientów. Mając zatem wpływ na te elementy poprzez marketing, możemy nad nimi realnie pracować i pozyskiwać klientów dla naszych usług turystycznych. Dobra opinia czy rekomendacje są zatem w stanie wpłynąć na decyzję zakupową klientów w dużym stopniu.
Marketing turystyczny jest również skuteczny ze względu na pragmatyzm branży. Osoby, które nierzadko udają się na wakacje jedynie raz w roku, z pewnością chcą, aby przeżycie to było jak najlepsze. Dogłębnie sprawdzają one wszystkie oferty oraz możliwości, a więc jakościowe zaprezentowanie naszych usług turystycznych jest kluczem do sukcesu. W branży turystycznej marketing ma zatem duże znaczenie i jest szczególnie istotny.
Marketing usług turystycznych jest skuteczny z jeszcze jednego względu. Branża ta jest na tyle duża i istotna w ogólnej gospodarce, że marketing przeznaczony dla niej został poddany wielu weryfikacjom, modyfikacjom czy badaniom. Oznacza to, że chcąc promować nasze biznesy związane z turystyką, możemy robić to przy pomocy sprawdzonych, wiarygodnych i skutecznych metod promocji.
Mówiąc o marketingu w turystyce, bardzo często dość trudno jest nam sobie wyobrazić poszczególne strategie reklamowe. O ile łatwo jest nam jeszcze mówić o najpopularniejszych sposobach na ogólną reklamę, które możemy wdrażać w turystyce, o tyle strategie reklamowe ukierunkowane turystycznie są dla nas pewną zagadką. Zdecydowanie jednak warto korzystać z mniej znanych, a lepiej dopasowanych działań marketingowych w turystyce, które zostały wymyślone lub zastosowane szczególnie z myślą o tej branży. Jakie zatem są to strategie?
Ekonomia doświadczeń to pierwszy ciekawy sposób marketingowy, który możemy stosować w branży turystycznej. Jest to jeden z rzadszych nurtów marketingu, ale doskonale oddaje jego specyfikę i wpisuje się w charakter branży. Ekonomia doświadczeń to inaczej experience economy, czyli „gospodarka oparta na doświadczeniach”. W branży turystycznej to właśnie one są najważniejsze z całej puli wartości, jakie są oferowane odbiorcom w różnych branżach. W myśl tej strategii marketingowej nie kładziemy zatem nacisku na ofertę czy kwestie transakcyjne, jakie są ważne w innych branżach, a na emocje. Do promowania się w ten sposób wykorzystywane są doświadczenia, emocje, wrażenia czy przeżycia, których w branży turystycznej klienci szukają przede wszystkim.
Ekonomia doświadczeń coraz mocniej jest zauważalna i podkreślana obok ekonomii rolnej, przemysłowej i usługowej, czyli tradycyjnych sektorów, do których zostały dopasowane najpopularniejsze strategie marketingowe. Experience economy to skupienie się na tym, aby klient kupił doświadczenie, i to ono było głównym elementem transakcji. Sprawia to, że klient otrzymuje dokładnie to czego szuka na wakacjach czy w podróży, a nie jedynie dobrze dopasowaną i kompleksową ofertę, atrakcyjny koszt produktu itp. Wdrażając ekonomię doświadczeń w praktyce hotelarze, restauratorzy czy przewoźnicy będą wykorzystywali emocje i doświadczenia do przyciągnięcia klientów do danej marki, a także oferowali ich niezakłócone przeżycie — w zamian za pieniądze. Mocne doświadczenia i emocje mają zatem wpłynąć na powrót klientów do danej marki, nawiązać silne relacje z marką, a także są wartością same w sobie — mając większą wartość dla klienta, niż inne aspekty usług, jak cena czy ilość.
Przykład: Prostym przykładem ekonomii doświadczeń będzie przeznaczenie środków na zorganizowanie niezapomnianego i wyjątkowego przeżycia dla klienta, aniżeli przeznaczanie ich na reklamę. Marka turystyczna może zorganizować gratisową wycieczkę, czy inne przeżycie, które na długo zapadnie w pamięci klienta, a także starać się, aby wszystkie świadczone usługi były niezapomnianym przeżyciem.
Doskonale wpisującym się w marketing turystyczny sposobem promocji jest marketing interakcyjny. Polega on na tworzeniu i utrwaleniu jakościowych relacji z klientami poprzez oferowanie im obsługi na wysokim poziomie. Ten sposób marketingu turystycznego jest ukłonem w stronę klientów, którzy zwracają uwagę nie tylko na to, jaką usługę otrzymali, ale też jak ją otrzymali i jak została wykonana. Często dużo ważniejsze są emocje i odczucia np. przyjazność, nastawienie obsługi, szczera sympatia, aniżeli produkt sam w sobie. Marketing interakcyjny dba również o tworzenie jakościowego środowiska pracy, aby pracownicy działali efektywniej i skuteczniej, nawiązując pozytywną relację z naszymi klientami. To właśnie pracownicy w dużej mierze odpowiadają za satysfakcję klienta i jakość świadczonych usług. Możemy więc organizować szkolenia, dawać narzędzia personelowi naszej marki, a także poprawiać ich warunki pracy, płacy czy dbać o różne inne benefity pracownicze.
Ciekawym i wartym uwagi sposobem marketing w firmie turystycznej jest również real time marketing. Jest to marketing czasu rzeczywistego, który wykorzystuje bieżące, aktualne i głośne wydarzenia ze świata do promowania naszej marki. Wykorzystuje się je w reklamie, aby odbiorcy zaciekawieni sposobem powiązania tych wydarzeń lub w poszukiwaniu aktualnych informacji sprawdzili przekaz reklamowy i zainteresowali się naszą marką. W marketingu turystycznym możemy również wykorzystywać głośne wydarzenia ze świata do tworzenia usług na ich podstawie. Restauratorzy mogą oferować słynne dania, które ostatnio jedli celebryci, a hotelarze czy firmy transportowe przeżycia podobne do tych głośnych, które niedawno wydarzyły się na świecie. Może być to np. zorganizowanie boiska i umożliwienie gry w piłkę gościom hotelu, jeśli obecnie na świecie odbywają się MŚ w piłce nożnej.
Marketing usług turystycznych, warto stosować z kilku powodów. Przede wszystkim jest on skuteczny i realnie pomaga osiągać różne cele związane z prowadzeniem działalności turystycznych. Ma on także wiele innych zalet, które sprawiają, iż pomaga pozyskiwać klientów, nawiązywać długotrwałe relacje z nimi czy zwiększać zyski i budować pozytywny wizerunek.
Elastyczność w marketingu turystycznym to ważny powód, dla którego warto stosować promocję hoteli, restauracji, czy innych biznesów turystycznych. Szeroko pojęty marketing dla firm turystycznych możemy stosować zarówno internetowo, jak i tradycyjnie. Możemy również promować się z różnym budżetem, a także w niezobowiązujący lub długotrwały sposób. Do dyspozycji mamy też wiele form reklamy, które możemy dostosować do charakteru naszego biznesu czy celu, jaki chcemy osiągnąć.
Targetowanie internetowej promocji to kolejny powód, dla którego warto stawiać na marketing internetowy usług turystycznych. Wykorzystując targetowanie w systemach reklamowych, czy dobór odpowiednich słów kluczowych przy pozycjonowaniu strony internetowej możemy trafiać do odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej usługi. Wpływa to na efektywne wydawanie budżetu reklamowego i uzyskanie jak największej ilości profitów za wydanie każdej złotówki na reklamę. Targetowanie można przeprowadzać również w pewnym stopniu w świecie realnym np. z uwagi na miejsce publikacji reklamy np. w sanatoriach, gdy zajmujemy się cateringiem dietetycznym. Targetowanie to również a może przede wszystkim skuteczność reklamy z uwagi na promocję w grupie osób szczerze zainteresowanych daną tematyką.
Wysoka komplementarność usług jest jednym z najważniejszych powodów, dla których warto wykorzystywać marketing usług hotelarskich lub innych usług turystycznych. Branża turystyczna posiada wiele dodatkowych usług, które można sprzedać klientom, ale należy zrobić to w odpowiedni sposób – najlepiej przed wykupieniem głównej usługi w internecie lub promując usługi dodatkowe na miejscu. Wiele osób bardzo chętnie korzysta z rozszerzenia oferty i zakupu innych powiązanych usług z główną ofertą, gdyż jest to wygodne i korzystne finansowo. Dzięki odpowiedniej prezentacji oferty możemy nakłonić zatem naszych klientów do pozostawienia większej ilości środków w naszej firmie.