Na skróty
Tworzysz prezentacje biznesowe dla firmy, w której pracujesz i zaczynasz odczuwać brak pomysłów oraz powtarzalność swoich działań? To całkowicie zrozumiałe i tego rodzaju wypalenie przychodzi, gdy pracuje się w taki sposób naprawdę długo. Zaczynasz wtedy automatycznie lub bezrefleksyjnie powielać błędy, sprawiając tym samym, że wystąpienie robi się nużące i przewidywalne. Czy zdajesz sobie sprawę z najczęściej popełnianych błędów w tym obszarze? Jeśli nie, dowiesz się o nich z artykułu poniżej. Przedstawiamy kompleksowy poradnik dotyczący tego, jak zrobić dobrą prezentację biznesową.
Podczas zajmowania się tworzeniem prezentacji biznesowej zawodowo, łatwo jest wpaść w rutynę. Popularne staje się także pewnego rodzaju przeświadczenie, że robisz to na tyle dobrze i sprawnie, że dodatkowe starania są zbędne. Taka „automatyczna” praca może być jednak zgubna i sprawić, że nie dopasowujesz już tematu czy treści do sposobu prezentacji biznesowej, jej wizualnego odbioru, czy technicznych możliwości. Inaczej wygląda sytuacja z osobami, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tworzeniem prezentacji biznesowych. One często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wiele rzeczy należy uwzględnić przy jej tworzeniu. Nie powinno się zrażać popełnianiem takich błędów. Zdarzają się one każdemu i możemy zaobserwować je nawet na wielkich konferencjach w takiej branży jak marketing, gdzie nad jedną prezentacją biznesową pracuje sztab ludzi.
Podejście do prezentacji biznesowej zmienia się z roku na rok i ich odbiór jest ciągle badany oraz sprawdzany, a następnie opracowywane są nowe wskazówki dotyczące tego, jak tworzyć ciekawe wystąpienia. Śledź te informacje! Zyskasz nie tylko nowe narzędzia, będziesz tworzyć spektakularne prezentacje biznesowe, a do tego zyskasz motywację i wyjdziesz z rutyny!
Na pewno zadajesz sobie właśnie pytanie, jakie błędy można popełnić podczas tworzenia prezentacji biznesowej. Czy Ty również masz z nimi problem? Oto zestawienie najczęściej pojawiające się błędy:
Jak to zmienić? – skup się na hasłach, używaj zdjęć i grafik, a treść przekaż słownie. Spróbuj ten sam komunikat przepisać, oddając tę samą wartość w mniejszej liczbie słów.
Jak to zmienić? – postaraj się wybrać tylko jedno przejście lub efekt, na którym będziesz bazować w swojej prezentacji biznesowej. Minimalizm rządzi!
Jak to zmienić? – jeśli wybierasz „gotowiec’ powinieneś, chociaż starać się zmienić np. kolory, czcionki czy inne, kluczowe elementy, aby prezentacja biznesowa była spójna z identyfikacją firmy i pasowała do estetyki, jaką Twoja marka się kieruje.
Jak to zmienić? – jeśli wiesz, że nie wyrobisz się w czasie ze wszystkimi informacjami, jakie chcesz przekazać, podziel spotkanie na dwie części. Dodatkowy czas wykorzystaj na pytania i interakcje z odbiorcami. Dzięki temu wyniosą ze spotkań znacznie więcej i zostanie to w ich głowach na dłużej.
Jak to zmienić? – Nie chodzi tutaj o nauczenie się na pamięć każdego slajdu, a zrezygnowanie z odczytywania prezentacji i przedstawienie jej w sposób bardziej gawędziarski i naturalny, ze wplątywaniem dodatkowych (ale nie nadmiernych) elementów.
Chcesz wiedzieć, jak zrobić dobrą prezentację biznesową? Kluczowe jest przygotowanie się, zarówno technicznie, jak i merytorycznie do wygłoszenia opracowanych materiałów. Daj sobie odpowiednią ilość czasu, aby móc pracować z prezentacją biznesową w różnych nastrojach i starać się spojrzeć na nią pod różnymi kątami. Umożliwi Ci to lepsze dostosowanie jej do różnych odbiorców, a w efekcie lepszy odbiór. Możesz posiłkować się gotowymi szablonami, jednak je także powinieneś dopracować, aby były spójne z Twoją firmową estetyką.
Prezentacja biznesowa nie musi być utrapieniem lub nudną czynnością. Przygotujesz ją w sześciu krokach:
Każda prezentacja biznesowa – również ta omawiana online – jest tworzona w jakimś celu. Zastanów się, co dokładnie chcesz w niej przekazać. Opracuj temat, który będzie atrakcyjny dla odbiorców. Jeżeli tworzysz materiał firmowy, zadbaj o to, aby styl contentu był zgodny z tym, w jaki sposób o swój PR dba organizacja.
Tworzenie prezentacji online powinno obejmować zakończenie składające się z panelu dyskusyjnego. Podczas „standardowego” przedstawiania materiału na żywo odbiorcy mają bezpośredni kontakt z osobą prowadzącą – za pośrednictwem sieci ta integracja jest znacznie słabsza. Z tego względu niektóre kwestie poruszane w prezentacji biznesowej mogą wymagać dodatkowych konsultacji.
Czy wiesz o tym, że tworzenie prezentacji online może wspierać widoczność witryny w wyszukiwarce Google? Ważne jest, aby materiał – na przykład już po omówieniu – był dostępny w formie landing page, a nie pliku PDF do pobrania. Taka prezentacja często składa się z wielu treści, a jeżeli content jest wartościowy, to wspiera pozycjonowanie stron. Jeżeli landing page nie jest odpowiednim rozwiązaniem w przypadku Twojej witryny, zastanów się nad stworzeniem artykułu, którego treść będzie zawartością prezentacji biznesowej. W ten sposób możesz w pewnym stopniu zadbać o SEO, budując widoczność strony na wiele wartościowych fraz kluczowych.
Tworzenie prezentacji umożliwiają narzędzia, zarówno darmowe, jak i płatne. Przedstawiamy najważniejsze z nich – bez wątpienia znajdziesz idealne rozwiązanie dla siebie, aby kreowany materiał spełniał Twoje oczekiwania i jak najlepiej wyglądał pod kątem stylistycznym i merytorycznym:
Testuj różne rozwiązania, aby tworzenie prezentacji online było dla Ciebie wygodne. Poszczególne narzędzia dysponują szeregiem ciekawych, a zarazem innowacyjnych opcji. Sprawdź je, a następnie wykorzystaj w swojej prezentacji biznesowej.
Do tworzenia prezentacji biznesowej możesz wykorzystać narzędzia takie jak: Prezentacje Google, PowerPoint, Canva, Prezi, Genially oraz Powtoon.
Prezentację biznesową zaprezentuj przy pomocy aplikacji do tworzenia spotkań online. Przykładem takiego oprogramowania są Google Meet i Microsoft Teams.