Kampania reklamowa – co to jest?
3 min
3 min
Na skróty
Reklamy skłaniają odbiorców do kupowania produktów, a także usług. Ich celem jest przyciągnięcie uwagi, a także zachęcenie do skorzystania z oferty. Bardziej złożonym zagadnieniem jest tworzenie kampanii reklamowych. Sprawdź, czym są, a także jakie są ich rodzaje i z jakich etapów się składają. Mając tę wiedzę, będzie Ci łatwiej stworzyć skuteczną kampanię.
Kampania reklamowa to jeden z elementów planu marketingowego firmy. Definicja podręcznikowa wskazuje wręcz, że jest to cała strategia działań, których zadaniem jest jak najsprawniej dotrzeć do użytkowników z grupy docelowej. Kampania może być prowadzona z uwzględnieniem wielu danych, dotyczących grupy odbiorców, na przykład: płeć, język, region i wiek, zainteresowania, a także aktywność.
Trzeba zatem pamiętać, że nie jest to jedna reklama, ale cały zespół działań. W ich strukturę wchodzi między innymi cel (np. zwiększenie świadomości marki, zdobycie leadów, promocja konkretnego produktu lub usługi), adresaci, przedmiot reklam, środki oddziaływania reklamowego, środki reklamy oraz stopień natężenia przekazu. Bardzo często kampanie reklamowe są realizowane przez wyspecjalizowane agencje. Jedną z godnych polecenia agencji SXO w Polsce jest agencja Semcore.
Bardzo ważne jest odpowiednie zaplanowanie kampanii reklamowej. Na pierwszym miejscu zawsze powinna być analiza. W tym przypadku chodzi zarówno o badanie rynku, jak i określenie mocnych oraz słabych stron reklamowanego produktu bądź też usługi. Kluczowe jest również określenie grupy docelowej, czyli potencjalnego grona nabywców. Kolejnym etapem jest wykorzystanie kanału komunikacji z odbiorcami, a także przygotowanie przekazu reklamowego oraz zaplanowanie skoordynowanych działań. Obecnie w sieci najpopularniejsze są reklamy na Facebooku i Instagramie, a także kampanie Google Ads.
Przez cały ten czas warto również śledzić działania branżowej konkurencji. Na samym końcu prowadzonej kampanii dobrze przeprowadzić jej analizę. W takiej sytuacji warto wykorzystać narzędzia internetowe, które badają na przykład ruch na stronie internetowej, bądź też stopień konwersji, np. Google Analytics.
Wymienić można następujące rodzaje kampanii reklamowych:
Kampania rozproszona dotyczy problemu ogólnie, a nie tylko jednego produktu. Z kolei kampania tematyczna przekazuje wiedzę na temat pewnych problemów bądź też zachęca do bardziej świadomych zachowań, kampania uderzeniowa polega na mocnych „uderzeniach”, które przedzielone są okresami ciszy. Może być ona zaplanowana na przykład na co kwartał. Kampania pulsacyjna jest rodzajem kampanii, która ma zróżnicowane natężenie, ale nie ma wielkich różnic w intensywności. Z kolei kampania stała jest prowadzona bez przerw, a jej przebieg cechuje się mniej więcej taką samą intensywnością.
Optymalna struktura kampanii reklamowej, a także jej zaplanowanie nie powoduje od razu, że jest ona skuteczna. Warunkiem powodzenia kampanii jest bowiem nawiązanie osobistej relacji. Trzeba zatem zwracać uwagę bezpośrednio na grupę docelową, a także rozwiązywać jej problemy i pokazywać możliwości. Ważnym aspektem dla skuteczności kampanii jest również prostota języka, a także uczciwość. Warto bowiem pamiętać o tym, że zaufanie jest bardzo ważne i łatwo można je stracić. Nie jest zatem dobrym rozwiązaniem mijanie się z prawdą w treści przekazów reklamowych. Odbiorcy, którzy mają aktualnie doskonały dostęp do informacji, bardzo szybko weryfikują bowiem informacje nieprawdziwe. Bardzo ważne w kwestii kampanii reklamowych jest również zachowanie powtarzalności. Jak wykazały badania, odbiorcy potrzebują przynajmniej kilkukrotnego zetknięcia z komunikatem, aby mogli się nim zainteresować.
Pamiętaj także o tym, że ogromną wartość ma spójność kampanii reklamowej. Chodzi o spójność zarówno kwestii wizualnych, jak i słownych, dźwiękowych oraz ujściowych. Wymienione wyżej aspekty są najważniejsze, aby kampania była skuteczna.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.