Linki z Wikipedii a wpływ na SEO
3 min
3 min
Na skróty
Link building to proces realizowany podczas realizacji strategii SEO, który ma na celu podnieść pozycję fraz kluczowych w wyszukiwarce. Odnośniki są traktowane przez algorytm jako rekomendacje (lub polecenia) dlatego biorą udział w ustalaniu wyników i wywierają wpływ na widoczność domeny. Czy pod tym względem linki pozyskiwane z Wikipedii wartościowe i mają wpływ na SEO?
Wikipedia jest platformą zbierającą informacje o wszystkim i o wszystkich. Treści publikowane w tym serwisie posiadają przypisy, czyli odnośniki do materiałów źródłowych. To właśnie w nich możliwe jest umieszczenie linku do pozycjonowanej strony internetowej. Warto jednak pamiętać, że Wikipedia jest miejscem odwiedzanym przez wielu użytkowników. Oznacza to, że dodanie przypisu do własnej domeny może wpływać nie tylko na SEO, ale także autorytet u odbiorców, którzy zapoznają się z treściami.
Pod kątem pozycjonowania stron, należy pamiętać, że Wikipedia nie pozwala na uzyskanie linka follow (czyli takiego, który przekazuje link juice, moc, autorytet, siłę). Odnośniki mają więc domyślnie atrybut nofollow. Warto jednak wiedzieć, że nie oznacza to braku żadnego znaczenia w ujęciu SEO. Wręcz przeciwnie. Linki oznaczone jako nofollow to wytyczna dla algorytmu i robotów indeksujących. Ostatecznie więc pozyskiwanie takich odnośników ma sens i wpływa na pozycjonowanie strony. Co więcej, pod tym kątem Wikipedia prezentuje się wyjątkowo dobrze, ponieważ jest serwisem wartościowym z topical authority na praktycznie każdy temat.
Czy warto pozyskiwać linki z Wikipedii? Z pewnością tak, natomiast jest to trudny proces, a często umieszczony odnośnik może być usunięty, na przykład podczas aktualizacji wpisu przez innego Wikipedystę (autora/edytora na Wikipedii). Z tego względu warto rozważyć tę ideę wyłącznie jako sposób na dywersyfikację linkowania i uzupełnienie profilu linkowego. Budowanie silnego portalu w wyszukiwarce w oparciu tylko o linki z Wikipedii jest praktycznie niemożliwe, ponieważ przypisy umieszczane na tym portalu muszą być wiarygodne. Oznacza to, że zdobycie choćby jednego odnośnika (i nieutracenie go po kilku dniach) jest wymagającym przedsięwzięciem.
Google docenia naturalne linkowanie, a nakłada filtry lub bany za sztuczne działania, które mają za zadanie manipulować rankingiem wyszukiwania. Oznacza to, że profil odnośników musi być naturalny. Proces link buildingu również nie może być zbyt agresywny (masowe pozyskiwanie linków jest podejrzaną czynnością dla algorytmu).
Naturalne linkowanie to takie, które nie jest celem samym w sobie, aby manipulować rankingiem wyszukiwarki. Jeżeli masz własną stronę internetową i chcesz zadbać o jej widoczność przy pomocy odnośników, skup się na tych technikach link buildingu:
Dodatkowo możesz na swoim portalu publikować wartościowe treści (w tym infografiki), aby w ten sposób zachęcać inne portale do cytowania Twoich zasobów. Gdy opublikują taki materiał i oznaczą źródło, pozyskasz link zewnętrzny.
Zastanawiasz się, ile linków zewnętrznych pozyskiwać do swojego portalu? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy odnośnik jest ważny, ale musisz pozyskiwać je absolutnie naturalnie, bez narażania swojego serwisu na kary ze strony algorytmu Google. Możesz przeanalizować konkurencję pod tym kątem, na przykład wykorzystując narzędzie Ahrefs, czy SEMrush. W praktyce jednak więcej wcale nie oznacza lepiej. Różne linki posiadają różną moc – jeden odnośnik może być lepszy od drugiego, a liczba linków (backlink) kierujących do Twojej domeny nie jest wyznacznikiem mocy SEO off-site.
Z punktu widzenia SEO warto testować różne rozwiązania i postępować ostrożnie. Link building jest istotnym elementem pozycjonowania, ale realizowany bez odpowiednich umiejętności może zaszkodzić, zamiast pomóc. Dlatego, jeżeli nie masz wiedzy na ten temat, zdecydowanie lepiej zlecić proces pozyskiwania odnośników doświadczonym specjalistom.