Reklama kawiarni w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Kawiarnie można bez trudu znaleźć zarówno w większym, jak i mniejszym mieście. Konkurencja w tej branży jest spora, dlatego warto podejmować działania marketingowe, aby się wyróżnić. Mowa tu nie tylko o tradycyjnych formach promocji. Równie ważna, a nawet ważniejsza jest dziś reklama kawiarni w Internecie. Oto zbiór wskazówek, jakie kanały sprawdzą się tu najlepiej.
Choć niektórzy wciąż zastanawiają się, czy reklama kawiarni w Internecie jest potrzebna, większość właścicieli tego typu biznesów nie ma już co do tego wątpliwości. Dziś wyszukujemy online niemal wszystkie miejsca, które chcemy odwiedzić – gabinet lekarski lub dentystyczny, szkołę językową, a już w szczególności restaurację czy właśnie kawiarnię. Dlatego obecność w Internecie można uznać za obowiązkową.
Kawiarnia, która nie ma swojej strony internetowej ani innych wizytówek w sieci, nie wzbudza zaufania. Ma też ograniczone możliwości dotarcia do nowych klientów. Dostępne kanały marketingu online służą dziś nie tylko do zwiększania rozpoznawalności (w tym lokalnej), ale też do lepszego poznawania potrzeb i preferencji grupy docelowej. Ponadto można je z powodzeniem wykorzystać do kreowania pozytywnego wizerunku, gromadzenia opinii oraz dwustronnej komunikacji. Wszystko to w mniejszym lub większym stopniu przekłada się bezpośrednio na większą sprzedaż, a więc na wyższe zyski.
Na pozycjonowanie witryny kawiarni składa się kilka różnych elementów. Pierwszym z nich jest optymalizacja pod SEO. Obejmuje ona dopracowanie takich kwestii jak:
SEO to kluczowe działania. Bez nich pozycjonowanie kawiarni będzie mało skuteczne. Jednak na tym praca się nie kończy. Warto też uwzględnić lokalizację placówki i zastosować związane z nią frazy. Takie pozycjonowanie lokalne jest w tym przypadku bardzo ważne, ponieważ to głównie osoby znajdujące się w pobliżu są potencjalnymi klientami. Należy więc dążyć do tego, aby kawiarnia była jak najlepiej widoczna na zapytania związane z konkretną dzielnicą czy miastem.
Wskazane jest ponadto założenie Profilu Firmy w Google, co dodatkowo poprawi widoczność lokalu, także w samych Mapach. Poza podaniem podstawowych danych (takich jak strona www, adres, godziny otwarcia czy numer telefonu) należy też dodać szczegółowe informacje. To zakres oferty, różnego rodzaju atrybuty (np. zamówienia na wynos) czy zdjęcia i filmy. Tego typu elementy mogą skutecznie zachęcić do odwiedzenia kawiarni, dlatego nie należy niczego ignorować.
Możesz także rozbudować strategię pozycjonowania kawiarni o elementy UX, w ten sposób uzyskując SXO.
Google Ads bardzo często traktuje się jako uzupełnienie dla SEO i pozostałych działań z obszaru pozycjonowania. Wynika to z faktu, że takie płatne kampanie dają szybkie rezultaty, nie trzeba na nie zbyt długo czekać. Dodatkowo reklamodawca może swobodnie zarządzać swoim budżetem i modyfikować go, w zależności od potrzeb. Niepodważalną zaletą Google Ads jest również przygotowanie reklam dostosowanych do grupy docelowej. Do wyboru są różne opcje do uwzględnienia, dzięki którym komunikaty będą bardziej precyzyjne:
Czy rzeczywiście warto korzystać z Google Ads? To rozwiązanie mające bardzo duży, niemal nieograniczony potencjał. Tego typu reklama kawiarni w Internecie może więc zapewnić świetne rezultaty – pod warunkiem że kampania zostanie odpowiednio dopracowana (w czym może pomóc agencja SXO, SEO lub podobna). Znacząco ułatwia dotarcie do bardzo dużej grupy odbiorców i zwiększenie ruchu na stronie. Efektywność kampanii Google Ads można na bieżąco kontrolować i sprawdzać, czy wszystkie pomysły, które początkowo wydawały się dobre, rzeczywiście takie są. Po połączeniu swojego konta z Google Analytics reklamodawca zyskuje dostęp do wielu cennych danych, na podstawie których dopracowanie kampanii będzie jeszcze łatwiejsze. Informacje te przydadzą się też do lepszego zrozumienia zachowania potencjalnych klientów i ich potrzeb.
W branży gastronomicznej media społecznościowe są jednym z głównych narzędzi marketingowych. Nie ma jednego, ściśle określonego sposobu na to, jak można wykorzystać je jako reklamę kawiarni, więc kreatywne podejście jest jak najbardziej wskazane. Udostępniane w social mediach posty mogą obejmować:
To, jak mogą wyglądać publikowane treści, w dużej mierze zależy od wybranego serwisu. Przykładowo na Instagramie czy Facebooku można korzystać nie tylko ze standardowych postów z grafiką i treścią, ale również z opcji transmisji wideo na żywo oraz relacji. Media społecznościowe mają bardzo duży potencjał. Ułatwiają dotarcie do klientów, a przy tym wspierają pozycjonowanie kawiarni.
Aby odnieść sukces w social mediach, trzeba pamiętać o regularności i tworzeniu contentu, który będzie ciekawy oraz angażujący. Tu liczy się pomysłowość i otwartość, a jednocześnie dbałość o detale – choćby takie jak jakość zdjęć i innych elementów graficznych. Przyda się też starannie opracowana strategia działania, uwzględniająca:
Trzeba pamiętać, że media społecznościowe to dobra reklama kawiarni również z innego powodu. Klienci mają możliwość wystawiania tu opinii na temat lokalu, który odwiedzili. Podobnie jak oceny w Google, będą one dodatkową zachętą dla osób niezdecydowanych, aby odwiedzić nowe miejsce. Oczywiście nawet najbardziej skuteczne pozycjonowanie czy świetnie prowadzone social media nie pomogą w zdobyciu pozytywnych recenzji, jeżeli klienci będą mieć złe doświadczenia. Dlatego należy jednocześnie przywiązywać dużą wagę do jakości obsługi i serwowanych kaw oraz potraw.
W przypadku kawiarni poprzez branżowe serwisy należy rozumieć platformy takie jak np. TripAdvisor. To tzw. agregatory opinii, a więc miejsca, w których można znaleźć komentarze i cenne informacje na temat kawiarni, restauracji, hoteli czy pensjonatów. Turyści coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań, aby pozbyć się wątpliwości, gdzie smacznie zjeść lub wypić kawę w miłej atmosferze. Lokal, który nie jest obecny w tych serwisach, traci szansę na dobrą formę promocji swojego biznesu.
Obecność w branżowych serwisach to potwierdzenie, że kawiarnia jest godna uwagi i warto się do niej wybrać. Stanowi to także wsparcie w budowaniu pozytywnego wizerunku i podkreślaniu profesjonalizmu. Właściciele lokali chętnie chwalą się swoją popularnością i wysokimi ocenami klientów. Naklejka czy tabliczka mówiąca o tym, że placówka zebrała wiele przychylnych opinii w konkretnym serwisie, jest dodatkową zachętą do wejścia do środka. Co więcej, TripAdvisor i podobne platformy (np. Yelp) korzystnie wpływają na pozycjonowanie kawiarni, w szczególności lokalne.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.